روابط عمومی ابزاری برای توسعه برند شخصی
سیدامیر تقی‌آبادی
مدتی قبل در مقاله‌ای تحت عنوان «روابط‌عمومی ابزاری برای خلق یک برند» در صفحه‌ مدیران دنیای اقتصاد بر لزوم توجه شرکت‌ها بر ارتباط موثر با رسانه اشاره شد. همان‌طور که در ابتدای این مطلب نیز بیان شده بود توسعه برند شخصی شباهت بسیاری با توسعه برند شرکتی دارد و از این رو از ادبیات و راهکارهای مشترکی برخوردارند؛ البته با کمی تغییرات.

برای دیگران بنویسید
همان‌طور که پیشتر از این بیان شد بلاگ‌نویسی و مقاله نویسی در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های اینترنتی یکی از راه‌های جذب مخاطب است. اما این مورد تنها شامل مخاطبانی می‌شود که از هر طریقی وارد سایت شما شده‌اند و در این مرحله وظیفه‌ عنوان و محتوای مطالب وبلاگ شماست که باعث می‌شود وبلاگ شما در لیست بازدید مرتب کاربر قرار گیرد. اما برای یافتن مخاطبان جدید باید در فکر دیگری بود.یکی از این راه‌های رسیدن به مخاطبان جدید، نوشتن در رسانه‌های مرتبط پرمخاطب است. وبلاگ‌ها و رسانه‌های چاپی و اینترنتی بسیاری همه روزه در ایران شکل می‌گیرند یا رشد می‌کنند و با توجه به سیاست و استراتژی خود بخشی از مخاطبان اختصاصی خود را دارند. یکی از مشکلاتی که همیشه این رسانه‌های نوشتاری پرمخاطب با آن روبه‌رو هستند محتوای غنی و کاربردی است که بتواند بر حفظ و گسترش مخاطبان موثر شود. از این جهت از هر ایده‌ای که بتواند در تولید محتوای کاربرپسند مفید واقع شود استقبال می‌کنند. یکی از این ایده‌های جذاب نوشتن مشارکتی است.این کار نه تنها باعث می‌شود بتوانید مخاطبان بیشتری به دست آورید، بلکه وقتی در بوته‌ آزمایش چنین رسانه‌هایی قرار بگیرید می‌توانید مهارت نوشتاری و نگارشی خود را ارتقا دهید.

مرحله نخست: رسانه‌های هدف را بیابید
در بخش های گذشته در مورد مخاطبان هدفی که بر مخاطبان هدف تاثیرگذار هستند سخن گفتیم. مطمئنا رسانه‌های چاپی چون روزنامه‌ها و مجلات و رسانه‌های آنلاین مثل خبرگزاری‌ها و وبلاگ‌های پرمخاطب، یکی از مهم‌ترین این مخاطبان هستند که بر خیل عظیمی از سایر مخاطبان تاثیرگذار هستند.در این مرحله باید با توجه به نوع مخاطبی که مخاطب اصلی شماست به دسته‌بندی و انتخاب این رسانه‌ها بپردازید و آنهایی را که مخاطبان مشترک بیشتری با شما دارند در صدر این لیست قرار دهید. بعد از این مرحله نوبت برقراری ارتباط با این رسانه‌ها است.

مرحله دو: چگونه با این رسانه ارتباط برقرار کنید
ایمیل مستقیم به سردبیر، مسئول یا مدیر این رسانه و ارائه درخواست به آنها اولین گزینه‌ پیش‌رو است که اگر متن ایمیل و هدف خود را درست ارائه کرده باشید احتمال بیشتری دارد به نتیجه مطلوب خود دست یابید. در کنار آن، ارسال متن مورد نظر نیز بسیار راهگشا است و منظور و هدف شما را بهتر منتقل می‌کند. جدای از ایمیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر لینکدین که در شماره قبل در مورد آن سخن گفتیم نیز بسیار موثر است.به هر حال نباید فراموش کنید که این یک معامله‌ برد-برد است و هر دو طرف می‌توانند دیگری را در رسیدن به اهداف خود یاری رسانند.

مرحله سه: چگونه یک مقاله مهمان با کیفیت بنویسید
همان طور که مطرح شد، مقاله‌نویسی برای دیگران باعث رشد مهارت‌های نویسندگی و ویراستاری می‌شود. یکی از دلایلی که باعث می‌شود نوشته‌های شما در رسانه‌های مختلف سریع‌تر منتشر شود، رعایت دقیق قواعد نوشتاری است. اصول ساده‌ نوشتاری مثل رعایت نیم‌فاصله، رعایت جایگاه درست ویرگول و نقطه بلافاصله بعد از کلمه و بسیاری از نکات ظریف نگارشی و املایی تنها بخش کوچکی است که باعث می‌شود احتمال مورد قبول واقع شدن مقاله‌ شما بیشتر شود. اما برای رسیدن به یک موضوع مناسب راه‌های بسیاری وجود دارد که بسیاری از آنها پیش‌تر مورد اشاره قرار گرفته است و در این موقعیت نیز قابل تعمیم است. یکی از این راه‌ها رجوع به صفحه محبوب‌ترین مقالات یا پربازدیدترین مقالات یا چیزی شبیه اینها است که نشان‌دهنده‌ علاقه روز کاربران به موضوعی خاص است. در این مرحله می‌توان با ترکیب چند عنوان، خلاصه کردن تمامی مقالات روز و افزودن زاویه نگاه شخصی خود به مقاله مخاطبان هدف خود را به سمت وبلاگ و وب‌سایت خود جذب کنید.

مرحله‌ چهار: تبلیغ کنید
این مرحله به نسبت سایر مراحل بسیار پرهزینه‌تر است، اما زمان کمتری از شما می‌گیرد. در مقابل می‌توانید زمان بیشتری به کسب درآمد از مخاطبان وارد شده از این طریق اختصاص و هزینه‌های اولیه‌ این تبلیغ را پوشش دهید. برای تبلیغ راه‌های فراوانی در دسترس است، اما هیچ یک به اندازه‌ی گوگل، لینکدین و سایت‌های واسط تبلیغاتی نظیر کلیک‌یاب بهینه نیست؛ به شرطی که بتوانید هدف‌گذاری را تنها بر روی مخاطبان هدفی که در فصل دو به آنها اشاره کردیم معطوف کنید.
همچنین نگارش مقالات چالشی و با محتوای جذاب که بتواند در بستر پیام‌رسان‌های اینترنتی نظیر تلگرام پخش شود نیز می‌تواند ترافیک قابل توجهی را به سوی وب‌سایت شما روانه کند.