چالش بزرگ

حدود یک ماه قبل بود که بر اساس اعلام هدایت ممبینی - عضو رسمی شورای شهر اهواز- که خود یکی از داوران پیشکسوت فوتبال ایران است؛ کمک یک میلیاردی این شورا به تیم استقلال خوزستان باعث شد تا وضعیت مدافع عنوان قهرمانی لیگ تا حد زیادی سروسامان پیدا کند و آبی‌های خوزستان به عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا به دنبال کسب افتخار باشند. اما این خبر شورای شهر اهواز را در بورس اخبار رسانه‌ها قرارداد تا مشخص شود که توجه رسانه‌ها به این حوزه چگونه می‌تواند یک نهاد اجتماعی را در بین مردم بیش از قبل بشناساند. همین یکسال قبل و در روزهایی که تیم فوتبال ذوب آهن برای حضوری موفق در لیگ قهرمانان آسیا مشغول به بازی بود؛ قولهایی از جانب شورای شهر مبنی بر پرداخت پاداش به بازیکنان ذوب آهن داده شد که البته هنوز هم اجرایی نشده تا ذوب آهنی‌ها به نوعی به عنوان یکی از رقبای استقلال خوزستان در لیگ و آسیا دچار دوگانگی شورایی شوند!

توجه مردم عادی جامعه به حوزه ورزش آنقدر زیاد هست که همین امروز تعداد زیادی از اعضای شورای شهر تهران را ورزشکارانی مثل حسین رضازاده، علیرضا دبیر، عباس جدیدی و هادی ساعی تشکیل می‌دهند و این یعنی شهرت آنها در حوزه ورزش عاملی برای رسیدن‌شان به صندلی های سیاستگذاری شهری هم بوده که البته این نوع انتخاب در این ده روز گذشته به واسطه حوادثی که در فاجعه پلاسکو رخ داد به زیر سوال رفته است. در هر صورت یک ورزشکار مطرح و شناخته شده اگر بتواند از لحاظ مقبولیت اجتماعی و رفتاری جایگاه خوبی در بین مردم پیداکند در زمان انتخابات هم امکان پذیرفته شدن از جانب مردم را پیدا خواهدکرد.

نقش شورا در تشکیل سازمان ورزش

اما اینجا در اصفهان هم مردم در انتخابات شورای شهر به ورزش بی‌توجه نبودند و در خردادماه سال ۹۲ رسول جزینی- کشتی گیر سابق تیم ملی ایران و دستیار محمد بنا- توانست با کسب نزدیک به ۳۴ هزار رای مجوز حضور در شورای اسلامی شهر را پیداکند. البته در آن دوره رشید خدابخش، مدیرکل سابق تربیت بدنی استان اصفهان هم برای انتخابات کاندیدا بود که رای نیاورد تا جزینی به عنوان یک چهره کاملا ورزشی در آن زمان وارد ترکیب شورای شهر شود. به هر صورت از همان زمان هم قابل پیش بینی بود که با توجه به سابقه رسول جزینی در حوزه ورزش اکثر اقدامات ورزش شهرداری و شورای شهر تحت تاثیر حضور این کشتی گیر سابق قرار بگیرد و یا به نام او نوشته شود که همین اتفاق هم افتاد و در این زمان حدودا ۴ ساله تقریبا می‌توان ردپایی از رسول جزینی را در تصمیمات ورزش شهرداری اصفهان به وضوح دید.

البته در آن روزها سازمان ورزش شهرداری اصفهان به مانند آنچه که امروز دیده می‌شود وجود خارجی نداشت و مجوز لازم برای تشکیل رسمی آن از وزارت کشور گرفته نشده بود ولی شورای شهر در اولین اقدام جدی خود، پسوند ورزش را به کمیسیون اجتماعی اضافه‌کرد تا ورزش هم به عنوان یکی از ارکان مهم در تصمیمات شورای شهر دخیل شود و موضوع کمی جدی‌تر از قبل شود. اما اتفاق مهم در این مدت دریافت مجوز لازم برای ثبت رسمی سازمان ورزش شهرداری بود که در ۲ سال اول تشکیل شورا وضعیتی صوری و ظاهری داشت و با وجود اینکه چند مدیرعامل مثل عمادی، رحمان ستایش و کریمیان هم حضور نصف و نیمه در آن را قبول کردند؛ ردیف بودجه مشخصی برای این سازمان وجود نداشت و همین مساله باعث شد تا سازمان ورزش شهرداری اصفهان در حد حرف باقی بماند.

البته در آن روزها تشکیل باشگاه نیک اندیش اصفهان و فعالیت در رشته هایی مثل هندبال و تنیس روی میز دیگر فعالیت بارز رسول جزینی در شورای شهر بود که برای یکسالی ورزش اصفهان را در حوزه حرفه ای درگیر خودش کرد و بعد هم خیلی زود محو شد ولی همین اتفاق، فضا را برای در اختیار گرفتن سیاست‌های سازمان ورزش شهرداری فراهم‌کرد ولی اتفاق رسمی و تایید شده از حدود ۲ سال قبل و در زمان مدیریت مسعود انصاری مهر افتاد که سازمان ورزش شهرداری اصفهان هم به مانند چند شهر بزرگ دیگر ایران از لحاظ تشکیلاتی تبدیل به یک سازمان مجزا در ظاهر و وابسته در باطن شد. در هر صورت با وجود اینکه مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان مستقیما توسط شهردار انتخاب می‌شود اما شکی نیست که تصمیمات اعضای ورزشی شورا و مشورت آنها در انتخاب مدیریت این سازمان هم بی‌تاثیر نیست.

این اتفاق یک چالش دیگر هم در بحث ورزش شهرداری ایجاد کرد و تقابل رسانه ای عضو ورزشی شورای شهر با فعالیت‌های ورزشی سازمان ورزش شهرداری برای مدتی حواس رسانه های اصفهان را به این حوزه معطوف کرد که در نهایت غائله با خداحافظی انصاری مهر از سازمان ورزش شهرداری ختم به خیر شد تا علی قاسمی مدیرعامل سابق باشگاه مقاومت به عنوان یک چهره ورزشی و شناخته شده تر، مدیریت این سازمان را در اختیار بگیرد. در حقیقت برخورد سازمان ورزش شهرداری اصفهان با عموم جامعه که در قالب ورزش محلات شکل گرفته شورای شهر اصفهان را به صورت غیر مستقیم با ورزش شهروندی درگیر کرده است.

علاقه ای که زیاد شد

شاید در سال ۹۲ و در زمان برگزاری انتخابات شورای شهر اصفهان رسول جزینی تنها چهره ورزشی در بین اعضای شورا بود اما بقیه حاضران در این شورا هم نشان دادند که علاقه زیادی برای ورود در بورس اخبار حوزه ورزش دارند و همین امروز تعدادی از اعضای شورای شهر به عنوان اعضای هیات رییسه و دبیر یا در هیات های ورزشی مشغول به کار هستند و یا سودای حضور در این حوزه را در سر می پرورانند.واشیانی پور عضو خانم شورای شهر به صورت همزمان دبیری دو هیات پرمخاطب کشتی و دوچرخه سواری را برعهده داشت که البته با یکی از این پست‌ها خداحافظی کرد. اصغر آذربایجانی هیات رییسه هیات ورزشی دوچرخه سواری، قایقرانی و یکی دیگر از اعضا عضویت در هیات رییسه دو هیات را در کارنامه خودش ثبت کرده است. از محمدرضا فلاح به عنوان کاندیدای هیات هاکی نام برده شده، فتح الله معین هم نامزد ریاست هیات همگانی شده است اما با این حال از عمر این شورا زمان زیاد باقی نمانده و در سال ۹۶ مردم اصفهان برای انتخاب دوباره اعضای شورای شهر به پای صندوق‌های رای خواهند رفت و در این میان داستان ادغام سازمان ورزش شهرداری با چند سازمان دیگر که مدت زمان آنچنان زیادی از تصویب این قانون نمی‌گذرد یک چالش بزرگ را پیش روی اعضای شورای شهر قرار خواهدداد.