تجارت منصفانه؛ درآمد عادلانه
بادی شاپ: تجارت منصفانه، برنده جایزه - Citi International Award - سال 2013 عملکرد تجارت منصفانه به شرکت بادی شاپ این امکان را می‌دهد که به 25 هزار نیروی کار خود از میان اجتماعات حاشیه‌ای و فقیر، دستمزدی عادلانه و منصفانه اعطا کند. این عملکرد مثبت شرکت بادی شاپ مشتریان زیادی را به آن علاقه‌مند ساخته، به کارکنان انگیزه بخشیده و توانسته زنجیره تامینی قابل اطمینان ایجاد کند.
از طرف دیگر شرکت بادی شاپ با عملکرد مثبت خود در این زمینه به کسب و کار خود نیز سود می‌رساند. به‌طوری که تجارت منصفانه این شرکت موجب ۷۰درصد بازدید از فروشگاه‌های بادی شاپ شده است. همچنین ارتباط مستقیم شرکت با تامین‌کنندگان موجب شده قیمت‌های مواد اولیه برای این شرکت ثابت باقی بمانند. مثلا بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ نوسان قیمت بازار برای روغن سویا بیش از ۳۰درصد بود اما برای شرکت بادی شاپ این نوسان
کمتر از 10درصد بود.
در کنار منافعی که این برنامه برای بادی شاپ داشته، منافع بسیاری هم برای جامعه به همراه داشته است. ۲۵هزار نفر از نیروی کاری که برای این شرکت کار می‌کردند درآمد عادلانه‌ای کسب می‌کردند و با توجه به بهتر شدن وضعیت خانوادگی آنها می‌توان تخمین زد که بیش از ۳۲۰ هزار نفر در سال از این برنامه منتفع می‌شوند. همچنین تحصیلات ۶۴۰۰ کودک هر ساله تضمین می‌شود. این برنامه منجر به ایجاد کسب و کار پایدار شده و یکی از نمونه‌های عملی موفق که هم به کسب و کار و هم به جامعه کمک می‌کند، محسوب می‌شود.
یکی از نیروهای کاری بادی شاپ می‌گوید: «قبل از شروع این برنامه زندگی ما واقعا سخت بود و ما حتی غذای مناسبی نداشتیم و تنها به ذرت به‌عنوان غذای اصلی اکتفا می‌کردیم. امروز وضع ما کاملا دگرگون شده و من قادرم سه وعده غذای مناسب به بچه‌هایم بدهم.» (آنتیه فازیته تانگتیا، از کشور غنا)
تجارت منصفانه سبب شده بادی شاپ مواد خام مورد نیاز خود را با کیفیت عالی خریداری کند و ۹۰درصد مواد خریداری شده قابل استفاده باشد. از طریق ارتباط مستقیم با تامین‌کنندگان شرکت توانسته است ریسک شهرت و اعتبار خود را نیز کاهش بدهد. این برنامه هم برای بازاریابی و هم برای استخدام در بادی شاپ کاملا مرکزیت دارد چون هم به مشتریان و هم به کارکنان انگیزه می‌بخشد.
تامین‌کنندگان جدید از طریق خیریه ها، شبکه‌های بازاریابی و دولتی شناسایی و سپس با توجه به معیارهای تجارت منصفانه وارد معامله می‌شوند. این معیارها عبارت‌اند از:
vتعیین قیمت مناسب از طریق مشورت با تامین‌کننده
تعیین حق‌العمل (اجرت) توسط تامین‌کننده
برپایی کسب و کار پایدار با تامین‌کننده
فراهم کردن انواع حمایت‌های هدفمند برای تامین‌کننده
درصد محصولاتی که از طریق تجارت منصفانه در بادی شاپ تولید می‌شدند از ۶۰درصد در سال ۲۰۰۸ به ۹۰درصد در سال ۲۰۱۲ ارتقا یافته است. این برنامه همچنین موجب شده شرکت مادر یعنی اوریال نیز تعداد ۹ تا از کلیدی‌ترین مواد خام خود را با استفاده از تجارت منصفانه تهیه کند.
برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به:
http://www.bitc.org.uk/our-resources/case-studies/body-shop-community-fair-trade#sthash.53O5ENag.dpu...