روی بدهی تمرکز نکنید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنوز در میانه ماه هستید و ناگهان ببینید ‌ای‌ داد بیداد پولی در حسابتان ندارید یا اینکه مبالغ بسیاری صرف پرداخت قبوض مختلف یا اقساط وام می‌کنید و در آخر پول ناچیزی برای خودتان می‌ماند. در این شرایط معمولا فرد نسبت به آینده خود و خانواده‌اش بدبین شده و گاهی هم ناامید یا افسرده می‌شود. آیا تاکنون شما هم در چنین وضعیتی قرار داشته‌اید؟ اگر جواب شما مثبت است پس این مقاله را تا انتها بخوانید و عمل کنید تا شاهد کمرنگ شدن این مشکلات در زندگی‌تان شوید. پس‌انداز چیست؟ در ابتدای کار بگذارید واژه پس‌انداز را تعریف کنیم. پس‌انداز یعنی اختصاص دادن مبالغی از درآمد جاری برای مصارفی در آینده. یا به نوعی مصرف به تاخیر افتاده.

البته در ذهن بسیاری از ما ایرانیان پس‌انداز یعنی کنار گذاشتن مقادیری پول برای روز مبادا. و نگهداری این پول یا به شیوه مادربزرگ‌ها داخل بالش است یا به شیوه نوین‌تری داخل حساب بانکی. اما می‌توانید ذهنیت خود را درباره این واژه تغییر دهید و به روشی دست یابید که با استفاده از پس‌انداز هم برای روز مبادای خود پول داشته باشید و هم اینکه برای زمان حال به راحتی بتوانید خرج کنید. چگونه پس‌انداز کنیم: برای ابتدای کار بگذارید درباره چگونگی پس‌انداز کردن صحبت کنیم. برخی افراد تا اسم پس‌انداز را می‌شنوند فورا با این جمله جواب می‌دهند «آخه با این گرونی و با این دوزار درآمد مگه میشه پس‌انداز کرد». شاید شما هم این جمله در ذهنتان پیچیده باشد. اما پس‌انداز کردن از آنچه فکرش را هم بکنید ساده‌تر است.

گام اول

در ابتدا نیاز به یک حساب جداگانه برای پس‌انداز کردن دارید. به‌عنوان مثال می‌توانید یک حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باز کرده که سالانه سودی هم هر چند اندک به آن تعلق گیرد اگرچه این حساب را برای سود گرفتن باز نکرده‌اید اما این حساب کمک می‌کند تا به راحتی به آن پول واریز کنید و این سود اندک هم پس‌انداز اندک شما را بیشتر می‌کند. البته فراموش نشود کارت عابر بانک این حساب را جایی قرار دهید که به راحتی در دسترس نباشد تا مبادا هوس خرج کردن موجودی آن به سرتان بزند.

گام دوم

پس از اندکی که به پس‌انداز کردن بخشی از درآمد ماهانه خود عادت کردید می‌توانید به این سمت حرکت کنید که به محض دریافت حقوق یا درآمد ماهانه‌تان بلافاصله ۱۰درصد آن را به این حساب واریز کنید و فکر کنید که این مبلغ بابت مالیات توسط دولت از شما کم شده و شما اصلا رنگ این مبلغ را ندیده‌اید. با کم کردن ۱۰ درصد از درآمدتان در عمل تغییر زیادی در زندگی‌تان به‌وجود نمی‌آید. اما پولی برای پس‌انداز کردن دارید. اگر می‌توانید این درصد را بیشتر کنید پس حتما بیشتر کنید.

گام سوم

برای کمرنگ کردن این کاهش ۱۰ درصدی درآمد بایستی بخشی از خرج زندگی خود را مدیریت کنید.

گام چهارم

گام دوم و سوم را به مدت یک سال انجام دهید. بعد از یک سال از حساب پس‌اندازتان یک موجودی بگیرید و از داشتن این مبلغ تا جایی که می‌توانید کیف کنید، اما مواظب باشید خرجش نکنید. خب داشتن این مبلغ پول چه حسی دارد؟ حتما حس بسیار خوبی دارد. حالا اگر می‌خواهید این حس خوب را بیشتر کنید به گام پنجم بروید.

گام پنجم

این روش پس‌انداز کردن را ادامه دهید تا موجودی حسابتان بیشتر شود. آن سود اندک هم به شما کمک می‌کند تا روند رشد موجودی این حساب بیشتر صعودی شود. اما این اصلا کافی نیست. حالا باید به دنبال روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری این مبلغ باشید تا رشد آن را سریع‌تر کنید. آیا روش مناسبی می‌شناسید؟

گام ششم

این مراحل عنوان شده را آنقدر انجام دهید تا مبلغ پس‌انداز شما آنقدر زیاد شود که با خودتان فکر کنید: حالا می‌شود از آن خرج کرد. البته تا جایی که برایتان مقدور است این سقف را بالا بگیرید. حالا چه دارید؟ یک حساب پر پول و تعداد زیادی سرمایه‌گذاری که بدون انجام کاری از جانب شما حسابتان را پر پول‌تر می‌کنند. حالا به راحتی می‌توانید از این مبلغ لذت ببرید و آن را خرج کنید. اما مواظب سرمایه‌گذاری‌هایتان هم باشید. چون آنها جریانی از پول را به جیب شما سرازیر می‌کنند که خرج شما را تامین می‌کنند و حتی این جریان، پول بیشتری از خرجتان برایتان می‌آورد. نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که برای طی کردن این مراحل باید زمان بگذارید که بستگی به میزان درآمد شما، نحوه سرمایه‌گذاری‌تان، سنتان، وقایع پیش‌بینی‌نشده‌ای که مجبورتان می‌کند از پس‌اندازتان خرج کنید و صبرتان دارد. اگر فکر می‌کنید که این کار خیلی زمان می‌برد پس باید دست به‌کار شده و با افزایش دانش و آگاهی‌تان کسب و کاری راه بیندازید که درآمدتان را بیشتر کند. اما این روش به شما می‌آموزد که سرمایه‌گذاری صرفا برای افراد ثروتمند نیست. تقریبا هر فردی می‌تواند با افزایش درآمد و کم کردن هزینه‌های اضافی، مبلغی پول برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارد. اگر چند میلیون تومان یا حتی چند صدهزار تومان داشته باشید، چند پیشنهاد وجود دارد درخصوص اینکه چگونه به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

برخی‌ها توصیه می‌کنند تمام تمرکز افراد روی پرداخت بدهی‌هایشان باشد ولی به نظر من این کار عاقلانه نیست. اگر تمرکز شما فقط روی پرداخت بدهی‌هایتان باشد، همیشه فقط بدهی‌ها تسویه می‌شود و حتی ممکن است پول کم بیاورید. ولی اگر تصمیم بگیرید همزمان با پرداخت بدهی‌ها، به‌صورت ماهانه یا هفتگی مبلغی را برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارید، پس از مدتی می‌توانید با سودی که از سرمایه‌گذاری‌هایتان به‌دست می‌آورید، سرعت تسویه بدهی‌ها را افزایش دهید. از این رو این اصل را از یاد نبرید که اول به خودتان پرداخت کنید. وقتی پولی به‌دست آوردید، در همان ابتدا تا جایی که می‌توانید مبلغی از این پول را کنار بگذارید. این پول برای شماست و وقتی این پول را کنار گذاشتید باید فرض کنید اصلا وجود ندارد. فرقی نمی‌کند این پول از شغل اصلی شما به‌دست بیاید، سود سهام باشد یا از یک معامله کوچک یا از هر طریق دیگر... زمانی که پول به‌دست‌تان رسید باید به‌صورتی سختگیرانه درصدی مشخص از این مبلغ را بردارید و دور از دسترس خودتان در جایی پس‌انداز کنید.