خودروسازی اروپا وارد دشوارترین دوران خود از ابتدا تاکنون شده است. هر چند این کشور بحران‌هایی نظیر دو جنگ جهانی را پشت سرگذاشته اما اکنون بازی به‌طور کامل تفاوت کرده است.در نیمه اول قرن بیستم میلادی، بازیگران زیادی در عرصه جهانی خودرو حضور نداشتند. به غیر از اروپایی‌ها تنها خودروسازان آمریکایی بودند و تولیدکنندگان خودرو در اروپا فرصت کافی برای بازگشت به بازار را داشتند. اما اکنون بازیگران زیادی حضور دارند که به سرعت می‌توانند جای اروپایی‌ها را بگیرند و بازار را به سرعت برای آنها تنگ کنند.یک دلیل آن این است که خودروسازان اروپایی هنوز به سنت‌های تولید خودرو یعنی تناسب بین بخش فنی و طراحی بدنه و شاسی وفادار مانده‌اند. اما خودروسازان دیگر کشورها به خصوص چین و کره جنوبی هر جا که بازار ایجاب کند از این سنت سرپیچی کرده و بدنه‌های بزرگ را با موتورهایی ضعیف روانه بازار می‌کنند.

دشواری این مساله اینجا است که در نهایت آنها می‌توانند محصولاتی همکلاس را با قیمت پایین عرضه کنند و در این میان مصرف‌کننده قدرت کمتر خودرو را به قیمت بالا ترجیح می‌دهد. این اتفاقی است که تنها در مورد بازارهای مشترک ثالث روی نداده، بلکه گریبان بازار اروپا را هم گرفته است. برخی خودروسازان اروپایی با داشتن شرکای ژاپنی توانسته‌اند تا حدی این مشکل را برطرف کنند اما گروهی دیگر همچنان با پافشاری بر سنت تولید خودروهای متناسب، روز به روز عرصه را برخود تنگ‌تر می‌بینند.

از سوی دیگر خودروسازان اروپایی درخصوص سنت‌های جدیدی که در صنعت خودرو در حال شکل‌گیری است نیز با مشکل مواجه هستند. یکی از این سنت‌ها تولید خودروهایی با موتورهای کوچک است. موتورهایی که بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سی‌سی حجم دارند اما به دلیل پیشرفته بودن طراحی، می‌توانند قدرتی معادل موتورهای ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ سی‌سی تولید کنند. این موتورها برای خودروهای کلاس اقتصادی بسیار کاربرد دارند. پرچمدار تولید این موتورها در جهان شرکت فورد موتورز است که با موتور یک لیتری اکوبوست توانسته جای پای خوبی در بازار اروپا باز کند. اتحادیه اروپا استانداردهای سختگیرانه‌ای برای مصرف سوخت در نظر گرفته است. آمریکا نیز استاندارد مصرف سوخت را برای سال ۲۰۲۰ مشخص کرده است. اما استاندارد مصرف در ۱۰۰ کیلومتر آمریکایی‌ها حدود ۲ لیتر بالاتر از استاندارد ۸/ ۳ لیتری اروپایی‌ها است. با این وجود به نظر می‌رسد فورد به استانداردهای اروپایی نزدیک‌تر باشد. رفتار مصرف‌کنندگان خودرو در اروپا به‌طور کامل با بقیه مردم جهان متفاوت است. آنها تقریبا تنها مردمی هستند که تغییرات آب و هوایی را باور کرده‌اند و برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تلاش می‌کنند. آمار فروش خودروهای ۸ سیلندر و بالاتر در اتحادیه اروپا به زیر ۲ درصد رسیده است. این یعنی در آینده‌ای نزدیک دیگر جایی برای پرمصرف‌ها در بازار این منطقه باقی نخواهد ماند.