مدیریت تخصصی رمز موفقیت شرکت های بیمه
استراتژی های رشد و توسعه در هفتمین سال فعالیت بیمه پاسارگاد و پیاده سازی برنامه های پنج ساله اول و دوم این شرکت با توسعه بیمه های عمرو همکاری های مشترک بانک و بیمه آغاز شد و طی چند سال گذشته با عرضه طرح های جدیدی به بازار بیمه کشورمان ادامه یافت.
اکنون این شرکت توانسته در عالی ترین سطح توانگری مالی قرار گیرد و بنا به تشخیص بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران «سطح مطلوب» یا «سطح یک» توانگری مالی شرکت های بیمه را به دست آورد. «سطح یک» توانگری بدین معناست که شرکت های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه گذاران و صاحبان حقوق آن ها را دارا می باشند و در این میان بیمه مرکزی علاوه بر ارزیابی سطح توانگری شرکت های بیمه ، سطح خدمات رسانی هر شرکت، مانند تعداد شعب، شبکه فروش و گستردگی خدمات در سطح کشور را نیز ارزیابی کرده است.
به این بهانه گفت و گویی را با مدیرعامل بیمه پاسارگاد انجام داده ایم، معصوم ضمیری اعتقاد دارد تأسیس یک «شرکت بیمه خصوصی الگو» از اهداف اولیه شکل گیری بیمه پاسارگاد بود، در ابتدا با نظر به عواملی نظیر «مدیریت بازار»، « ترکیب نیروی انسانی» و «گستردگی فعالیت» استراتژی های سازمانی این شرکت بیمه خصوصی الگو پیاده سازی شد. بنابراین اگر برنامه ریزی دقیق باشد و تمامی عوامل یک شرکت همسو با آن حرکت کنند، در بازارآشفته هم می توان به درستی کار کرد. مشروح این گفت و گو در ادامه می آید:

آقای ضمیری شما بعنوان یک مدیر ارشد و صاحب نظر صنعت بیمه ، تأسیس شرکت های تخصصی بیمه را تا چه اندازه در رشد و توسعه بیمه مؤثر می‌دانید؟
بررسی تحولات بیمه در دهه اخیر نشان می‌دهد، صنعت بیمه کشور و در رأس آن بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد تحول، با تهیه و تدوین برنامه‌های توسعه، قدم‌های مثبتی برداشته است. حال که بسیاری از مقررات مربوط به برنامه توسعه بیمه با تلاش دست اندرکاران صنعت بیمه فراهم آمد. به‌نظر می‌رسد چنانچه تأسیس شرکت‌های تخصصی بیمه نیز به اقدامات قبلی افزوده شود، رشد و توسعه سریع‌‌تر بیمه در ایران، دور از انتظار نخواهد بود.
شرکت‌های بیمه فعال در جهان به شرکت‌های بیمه عمومی (General) که در تمام رشته‌های بیمه (زندگی، غیرزندگی و اتکایی) فعالیت می‌نمایند و شرکت‌های بیمه غیرزندگی (NON-Life) و شرکت‌های بیمه زندگی (Life) و شرکت‌‌های بیمه اتکایی (Reinsurance) تقسیم شده‌اند.
باتوجه به ماهیت انواع بیمه‌ها، لازم است شرکت‌های تخصصی امور آن‌ها را به‌عهده گیرند. به-طور مثال در بیمه‌های اموال به‌طور معمول موضوع بیمه‌، اموال بیمه‌گذار می‌باشد در حالی‌که در بیمه‌های اشخاص جان، نقص عضو و هزینه‌های درمان بیمه شده مورد حمایت بیمه‌گر قرار می-گیرد. در برخی از عملیات بیمه‌گری، نظیر عملیات اتکایی، موضوع فعالیت حمایت و پشتیبانی بیمه‌گر اتکایی از بیمه‌گر مستقیم است و به‌عبارتی روشن‌تر شرکت‌های بیمه اتکایی با بیمه-گذاران و بیمه شدگان سر وکار نداشته و صرفاً با شرکت‌های بیمه در ارتباط می‌باشند.
با توضیحات ارائه شده، لزوم ایجاد شرکت‌های تخصصی و تفکیک عملیات بیمه‌ای در راستای تحقق اهداف برنامه تحول در صنعت بیمه و گسترش فعالیت‌های بیمه‌ای، الزامی است. در حال حاضر نیز گروه مالی پاسارگاد علاوه بر تأسیس شرکت بیمه‌پاسارگاد، شرکت تخصصی بیمه اتکایی ایرانیان را نیز تأسیس نموده است که این مهم در اجرای سیاست‌های تخصصی‌سازی فعالیت‌های بیمه‌گری انجام پذیرفته، ضمن آنکه در صدد است در صورت فراهم آمدن امکانات، نسبت به تأسیس شرکت تخصصی بیمه‌های زندگی نیز همت گمارد. خوشبختانه در مصاحبه-های مسئولین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز به اهمیت تخصصی شدن شرکت‌های بیمه اشاره شده است و تعدادی تقاضا برای تأسیس شرکت‌های تخصصی به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال گردیده است.
بیمه پاسارگاد بر اساس آخرین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، طی دو سال متوالی جزو شرکت های با رشد سریع قرار گرفته است، به نظر شما بیمه‌های زندگی در خلق این موفقیت تا چه اندازه‌ای تأثیر گذار بوده است؟
در سال‌های اخیر و پس از تصویب قانون تأسیس شرکت‌های بیمه خصوصی، شرکت‌های بیمه‌ متعددی تأسیس شده‌اند که به یقین هر کدام از آن‌ها مدل کسب و کاری را مورد نظر قرار داده-اند. از آنجایی که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بررسی و اعطای مجوز تأسیس شرکت بیمه را ارائه برنامه مشخص کسب و کار عنوان نموده‌است، مؤسسین موظفند اهداف، راهبردها و رسالت‌ها و برنامه‌های شرکت خود را تهیه و تدوین و برای بررسی به بیمه‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه نمایند و تا زمانی که شرکتی برنامه مفیدی برای حضور در بازار بیمه کشور نداشته باشد، بدیهی‌است که اجازه تأسیس نخواهد داشت.
رئوس برنامه‌های شرکت بیمه‌پاسارگاد، در زمان تأسیس عبارت بودند از:
- طراحی و ارائه محصولات جدید بیمه‌ای؛
- طراحی پرتفوی مناسب؛
- بهره‌گیری از فناوری اطلاعات؛
- فعالیت مشترک بین بانک و بیمه؛
- توسعه سریع شعب؛
- شفافیت در سیستم‌های گزارش‌دهی و حساب‌ها؛
- انتخاب ترکیب منابع انسانی مطلوب؛
- ثبات مدیریت و نیروی انسانی؛
- ورود به عرصه بیمه‌های زندگی؛
همانطوری‌که ملاحظه می‌شود، یکی از اهداف و برنامه‌های شرکت بیمه‌پاسارگاد قبل از تأسیس، ورود به عرصه بیمه‌های زندگی تعریف شده است. امروزه در دنیا بیش از ۶۰ درصد بازار بیمه را بیمه‌های زندگی تشکیل می‌دهد که متأسفانه این رقم در کشور ما حدود ۶ درصد است. شرکت بیمه پاسارگاد با طراحی بیمه عمر و تأمین آتیه و ایجاد سازمان فروش و جذب نماینده‌های فروش بیمه‌های عمر موفق شده است در ششمین سال فعالیت حدود ۴۵۰هزار بیمه‌نامه انفرادی بیمه عمر صادر نماید و سهم بیمه‌های عمر در پرتفوی خود را به بیش از ۲۶درصد برساند. سهم بیمه‌های زندگی بیمه‌پاسارگاد در مقایسه با ۶درصد سهم این بیمه‌نامه در بازار بیمه از موفقیت چشم‌گیر این شرکت درعرصه‌ بیمه‌های زندگی محسوب می‌گردد.
نقش سرمایه انسانی شرکت بیمه پاسارگاد در موفقیت‌های این شرکت را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟
باید بگویم بیمه‌پاسارگاد در انتخاب همکاران سلیقه خاصی را به خرج داده‌است. از همان روزهای اول مقرر شد که همواره از ترکیبی شامل نیروهای کارآزموده و با تجربه در صنعت بیمه کشور، در کنار نیروهای جوان در شرکت بهره‌مند شویم بنابراین، آیین نامه استخدامی شرکت مبتنی براین سیاست تدوین شد تا بتوان باتنظیم سیاست‌های پرداخت، این دو گروه را در کنار هم داشته و از حضور هر دو گروه بهره‌مند گردید.
خصوصیت بارز دیگر بیمه پاسارگاد ثبات نیروی انسانی و مدیریت آن است. همکاران ما به هیچ وجه احساس عدم امنیت شغلی نمی‌کنند و نگاه شرکت به آنان، یک نگاه بلند مدت است. به-نظرم بیمه‌پاسارگاد در جذب نیروی انسانی کارآزموده بسیار موفق عمل کرده است به طوری‌که به تأیید کارشناسان صنعت بیمه از بهترین و کارآزموده‌ترین نیروهای باتجربه در امر مدیریت برخوردار است.
بیمه یک فعالیت تخصصی است و باید به اهل فن واگذار شود و اگر مداخله‌های غیرتخصصی در آن به وجود بیاید، ایجاد اشکال می‌کند، هیأت مدیره شرکت از افراد صاحب فن در تخصص‌های اقتصاد، بیمه، مالی و مدیریت تشکیل شده است و این مهم با بکارگیری مدیران متخصص نقش بسزایی را در موفقیت‌های شرکت داشته است.
بیمه پاسارگاد جزو معدود شرکت‌های بیمه است که رشد سریعی در راه‌اندازی مدیریت مناطق و شعب در سرتاسر کشور داشته است. هدف از تأسیس مدیریت مناطق و شعب متعدد در بیمه پاسارگاد را تشریح فرمایید.
خدمات بیمه بطور کلی به دو بخش صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت تقسیم می‌شود. اصولاً فروش بیمه‌نامه توسط شبکه نمایندگی انجام می‌شود، لیکن پرداخت خسارت می‌باید توسط واحدهای شرکت که همان شعب شرکت می‌باشد، انجام پذیرد. به‌همین منظور و بلحاظ دسترسی آسان بیمه گذاران در سرتاسر کشور جهت برخورداری از خدمات پس از فروش و نظارت بر عملکرد نمایندگان، تأسیس مدیریت مناطق و شعب در دستور کار شرکت قرار داشته و در حال حاضر شرکت بیمه پاسارگاد دارای ۱۵ مدیریت منطقه و ۷۰ شعبه در سرتاسر ایران می‌باشد. به‌این ترتیب در بین شرکت‌های خصوصی به استثنای مواردی که دولتی بوده و بعداً خصوصی شده‌اند. بیشترین تعداد شعب را در کشور دارا است.
خوشبختانه ساختمان‌هایی که به منظور استقرار شعب شرکت خریداری و بازسازی شده‌اند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مقامات بیمه‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بازدیدهایی که از شعب شرکت‌های مختلف بیمه در سراسر کشور داشته‌اند، کرراً از آراستگی شعب بیمه پاسارگاد و شایستگی مسئولین وکارکنان آن ها در مقایسه با سایر شرکت‌های بیمه، بصورت کتبی تمجید و قدردانی نموده‌اند.
از نکات مهم ایجاد شعب علاوه بر خدمت‌رسانی سریع به بیمه‌گذاران می‌توان به افزایش ارزش ذاتی و دارایی‌های ثابت شرکت اشاره نمود که نوعی سرمایه گذاری مطمئن تلقی می‌شود. رشد قیمت املاک در سال‌های اخیر سبب ارزش افزوده قابل توجهی در دارایی‌ها و به تبع آن ارزش ذاتی سهام شرکت شده است. بدین ترتیب ما موفق شده ایم با تأسیس شعب ضمن جلب رضایت بیمه‌گذاران و نمایندگان و رشد پرتفوی بیمه‌ای شرکت، رضایت سهامداران را نیز فراهم نماییم.