از آب‌‌گیرهای دستی مرکبات تا غذاسازهای حرفه‌ای
برای تمام خانم‌های خانه‌دار آبمیوه‌گیری وسیله‌ای آشناست. وسیله‌ای که معمولا همه آن را با سرو صدای زیاد و دردسرهای فراوانش می‌شناسند.دردسر‌هایی نظیر سرهم کردن و بستن دوباره باز کردن و شستن قطعات کوچک و بزرگ این وسیله، تحمل سر و صدای زیاد هنگام کار با دستگاه و بروز خطراتی هنگام کار با دستگاه آبمیوه‌گیری!
اما با وجود این، ارمغان این وسیله نوشیدنی‌های گوارا است!
نوشیدنی‌هایی که ما کاربران خانگی این وسیله را بر آن می‌دارد با وجود عرضه انواع گوناگون آبمیوه در آبمیوه‌فروشی و سوپر مارکت‌ها همچنان به آبمیوه‌گیری‌های خانگی‌مان وفادار باشیم!
شاید همین وفاداری ما به آبمیوه‌گیری‌ها باشد که منجر به عرضه انواع گوناگون آبمیوه‌گیری در مدل و برندهای گوناگون و قابلیت‌های خاص به بازار شده است. نمونه‌هایی که در این بخش ما به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

آبمیوه‌گیری چیست؟
ساده‌ترین تعریف برای آبمیوه‌گیری، همان تعریف عامه‌ای است که همگان از این وسیله دارند. بر مبنای این تعریف ساده و عامیانه می‌توان گفت، آبمیوه‌گیری نام وسیله‌ای است که برای گرفتن آبمیوه از میوه‌ها استفاده می‌شود.
این دستگاه ممکن است برقی یا دستی باشد که در حال حاضر انواع برقی آن به شدت در بازار محبوب هستند.
در مورد انواع این وسیله هم باید بگوییم که، آبمیوه گیری انواع گوناگونی دارد. آبمیوه‌گیری‌های برقی تک کاره، آب مرکبات‌گیر، آبمیوه‌گیری‌های چندکاربرده یا همان غذاسازهای معروف و power juicerها از نمونه‌های گوناگون این وسیله در بازارند. نمونه‌هایی که در این بخش ما به معرفی اجمالی برخی از آنها می‌پردازیم:
۱- آبمیوه‌گیری‌های تک کاره
آبمیوه‌گیری‌های تک کاره همان نمونه‌های ساده و ابتدایی برقی هستند که امروزه معمولا جای خود را به انواع چندکاره این کالا داده‌اند. این آبمیوه‌گیری‌های برقی تک کاره شامل اهرم فشارنده، درپوش یا مخزن، صافی یا توری، ظرف یا مخزن، در پوش دهانه، کلاهک صفحه برنده، صفحه برنده، کلاهک لاستیکی، محفظه موتور، گیره B و A، صفحه کلید، کلید، دیود، زغال کربنی خازن، تیغه برنده و... مجهز هستند.
در مورد این دستگاه‌ها باید بگوییم که معمولا این آبمیوه‌گیری‌ها سر و صدای زیادی هنگام کار ایجاد می‌کنند و به دلیل پیچیدگی‌های سخت‌افزاری و تعدد قطعات کاربر با دردسر‌های زیادی برای بستن و سوار کردن قطعات و دوباره باز کردن و شست و شو دادن دستگاه مواجه می‌شوند.
اما با این حال محبوبیت این دستگاه‌ها در حدی است که کاربران راضی به تحمل چنین دردسرهایی هستند؛ البته در حال حاضر اکثرا خریداران به سراغ نمونه‌های چندکاربرد و نمونه‌های جدیدتر می‌روند. در هر حال در این بخش ما به برخی از نکاتی که هنگامی خرید یک دستگاه آبمیوه‌گیری تک کاره باید رعایت شود، اشاره کرده‌ایم که خواندن آن برای شما خالی از لطف نیست.
۱- قبل از خرید دستگاه آبمیوه‌گیری درمورد برندی که قصد خرید آن را دارید، خوب تحقیق کنید و مدلی با قدرت مناسب و قابلیت کاربردی مورد نیاز خریداری کنید. در حال حاضر برندهای گوناگونی نظیر پارس خزر، سینجر و ناسیونال ایرانی و برندهای وارداتی متنوعی چون بوش، فیلیپس، کن‌وودف بلک انددکر، براون، فلر و... در بازار موجودند که با تحقیق و البته پس از تعیین بودجه می‌توانید از میان مدل‌های گوناگون موجود در بازار یکی را انتخاب کنید.
۲- قبل از خرید حتما در مورد خصوصیات دستگاه از فروشنده سوال کرده یا از افرادی که از این دستگاه استفاده کرده‌اند، پرس و جو کنید. ممکن است دستگاه دارای برخی از ویژگی‌ها باشد که برای شما کارآمد نباشد.
۳- صدای دستگاه را بررسی کنید. توجه کنید که دستگاه‌های آبمیوه‌گیری معمولا سرو صدای زیادی ایجاد می‌کنند؛ ولی برخی از نمونه‌ها علاوه بر سرو صدای زیادتری که ایجاد می‌کنند حرکت هم می‌کنند که این نشانه ایراد دستگاه است.
۴- قدرت دستگاه را مورد بررسی دقیق قرار دهید. معمولا قدرت دستگاه‌ها حداقل از ۶۰۰ وات شروع می‌شود و مدل‌های قوی‌تر تا ۱۵۰۰ وات قدرت دارند.
۵- سرعت دستگاه را مد نظر قرار دهید و دستگاهی خریداری کنید که با سرعت بیشتری کار کند.
۶- در مورد جنس تیغه دستگاه تحقیق کنید. برخی از دستگاه‌ها تیغه‌هایی از جنس فولاد و برخی از جنس پلاستیک و برخی از جنس تیتانیوم دارند. تیغه‌های فولادی و تیتانیومی بهترین‌ها هستند.
۷- سعی کنید دستگاهی خریداری کنید که دهانه ورودی میوه در آن بزرگ باشد؛ چون دستگاه‌هایی که دهانه کوچکی دارند، کاربر را با مشکل مواجه می‌کنند.
۸- در مورد قیمت دستگاه تحقیق کنید و پس از آن برای خرید اقدام کنید. در حال حاضر مدل‌های خانگی معمولی رنج قیمتی بین ۱۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دارند.
۹- دستگاه بدون گارانتی نخرید و در ضمن به تاریخ شروع گارانتی دقت کنید.
۲-آبمیوه‌گیری‌های حرفه‌ای
در میان انواع گوناگون آبمیوه‌گیری نمونه‌هایی وجود دارند که محبوبیت بیشتری نزد کاربران دارند این محبوبیت بیشتر به دلیل کاربری آسان‌تر است. به عنوان مثال این آبمیوه‌گیری‌های جدیدتر به مخزن جداگانه‌ای برای تفاله مجهزند و در ضمن با سرعت بیشتری کار می‌کنند.
این دستگاه‌ها که به power juicer‌ها یا آبمیوه‌گیری‌های تفاله جدای حرفه‌ای معروفند، حدود حدود پنج تا شش سال است که وارد بازار شده‌اند. بزرگ‌ترین قابلیت این دستگاه‌ها سرعت آبگیری و سهولت کارکردن با آن و قابلیت آبگیری میوه‌های درسته است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های عرضه‌کننده این نوع آبمیوه‌گیری از آن به عنوان whole fruit juicer نام برده و با چنین مشخصه ای محصول خود را عرضه می‌کنند.
برندهای گوناگونی در این زمینه فعال هستند و محصولات گوناگونی به بازار عرضه کرده‌اند. اما یک برند ایرانی هم در این زمینه محصولاتی به بازار عرضه کرده است. برند سینجر در رقابت با برندهای وارداتی نمونه‌هایی از این محصول را وارد بازار کرده است که مورد توجه قرار گرفته است.
اما در انتخاب یک power juicer چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟
۱- حجم مخزن تفاله و آبمیوه
۲- بزرگ بودن و استیل بودن سبد آبگیری محصول
۳- داشتن تیغه بزرگ در وسط سبد
۴- چند سرعته بودن آبمیوه‌گیری.
۳- آب مرکبات‌گیرها
آب مرکبات گیر محصولی است که به دلیل تنوع و حضور انواع مرکبات در ماه‌های مختلف سال مورد توجه خاص مردم هستند.
تهیه آب انواع مرکبات از جمله لیمو ترش در ماه‌های گرم سال و لیمو شیرین، پرتقال، گریپ فروت، نارنج در ماه‌های سرد از جمله علاقه‌مندی‌های اکثر ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود، که یکی از بزرگ‌ترین دلایل ما هم مصرف یک آبمیوه ناب و به دور از هرگونه افزودنی با قیمت مناسب است.
با توجه به نیاز همه خانواده‌ها به آب مرکبات این محصول (آب مرکبات‌گیر‌های برقی) یکی از پرطرفدارترین محصولات آبمیوه‌گیری است.
آب مرکبات‌گیرها در دو نوع برقی و دستی در بازار ارائه می‌شود که با توجه به راحتی کار با نوع برقی آن استقبال زیادی از آن می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم قبل از اقدام به خرید آن نکات زیر را مد نظر قرار دهید.
۱- حتما محصول دارای علامت استاندارد ملی ایران خریداری کنید؛ زیرا علاوه بر رعایت موارد ایمنی برقی، در تولید این محصولات باید از مواد پلاستیکی دست اول استفاده شده باشد و حتما موادی باشد که گواهینامه بهداشتی داشته باشد( اصطلاحا به این مواد food care می‌گویند).
۲- کالایی خریداری کنید که دارای خدمات پس از فروش در سطح کشور باشد تا در صورت نیاز امکان تعمیر آن وجود داشته باشد.
۳- دستگاهی خریداری کنید که گنجایش ظرف آن متناسب با نیاز شما باشد.ظرفیت یک لیتر برای نیاز خانگی مناسب است.
۴- سعی کنید دستگاهی خریداری کنید که دارای مخروطی‌های جداگانه برای آبگیری میوه داشته باشد. البته مخروطی دستگاه اگر دوتایی باشد بهتر است. یعنی برای میوه‌های کوچک مخروطی کوچک و برای میوه‌های بزرگ‌تر مخروطی بزرگ‌تر داشته باشد.
۵- بهتر است موتور این محصولات از نوع موتورهای سنکرون باشد که تحت فشار دست متوقف نشود. خاصیت این موتورها این است که اگر در اثر نیروی بیش از حد مجاز موتور متوقف نمی‌شود، بلکه جهت چرخش آن عوض می‌شود. برای تشخیص اینکه موتور شما در این دسته قرار دارد یا خیر یک آزمایش ساده باید انجام دهید. در مخروطی دستگاه را در یک دست خود قرار داده و انتهای دوشاخه (که باید به پریز وصل شود) را در دست دیگر قرار داده. با چرخش مخروط شما احساس برق گرفتگی خفیفی در دست خود می‌کنید. این نشانه این است که دستگاه شما از موتور سنکرون بهره‌مند است. از محاسن این موتور این است که امکان سوختن آن بسیار کم است.
۶- به هیچ وجه محصولات چینی که در بازار عرضه می‌شوند به دلیل یک بار مصرف بودن استفاده نکنید.
۷- از خرید دستگاه‌های بدون گارانتی که به وفور در بازار موجودند خودداری کنید؛ زیرا قطعا استفاده از یک دستگاه بدون گارانتی که در اکثر موارد محصول برندهای نا آشنا هستند شما را به دردسر می‌اندازد.
۴- دستگاه‌های چندمنظوره (غذاسازها)
غذاساز دستگاهی است که در سال ۱۹۷۳ توسط کارل سونتهایمر (۱۹۹۸-۱۹۱۴ مهندس و مخترع آمریکایی) به بازار آمریکا معرفی شد. او یک سال تمام روی همزن برقی صنعتی فرانسوی کار کرد تا بتواند آن را با مصرف خانگی سازگار کند.
غذاساز یک وسیله چندکاره آشپزخانه است که می‌تواند تقریبا تمام انواع مواد غذایی را سریع و آسان خرد، ورقه، رنده، آسیاب و پوره کند. از این دستگاه همچنین برای آبگیری میوه استفاده می‌شود. بعضی از مدل‌ها حتی می‌توانند آب لیمو و سبزیجات را گرفته، مایه کیک را هم زده، خمیر نان را ورز داده و گوشت و سبزیجات را چرخ کنند.به طور کلی هر غذاسازی قابلیت‌های خاص خود را دارد که هرقدر این قابلیت‌ها بیشتر باشند، غذاساز شما کارآتر اما هزینه خرید و نگهداری آن هم بیشتر و شستن ظروف متنوع آن سخت‌تر و وقت‌گیرتر است. اگر در منزل خود ماشین ظرفشویی دارید، حتما غذاسازی را انتخاب کنید که بتوانید قطعاتش را در آن قرار دهید.
بسته به نیاز شما و سایر دستگاه‌هایی که از قبل در منزل دارید، می‌توانید غذاسازی با قابلیت‌هایی همچون خردکن، مخلوط کن، آسیاب کن، انواع رنده‌ها، آب میوه و مرکبات گیر، تخم مرغ زن، خمیر زن، الک آرد، یخ خردکن و... را تهیه کنید. در حقیقت شما می‌توانید تنها یک دستگاه غذاساز کامل و با کیفیت را تهیه کرده و از خرید سایر دستگاه‌ها منصرف شوید!
به یاد داشته باشید که دستگاه غذاساز شما از جنسی باشد که به راحتی بتوانید آن را تمیز نمایید. همچنین دقت کنید که پایه‌های دستگاه غذاساز بدون لغزش باشد. داشتن دکمه‌های تنظیم سرعت، قفل ایمنی و دهانه ورود مواد غذایی در حین استفاده هم از دیگر قابلیت‌های خوب یک غذاساز است. همچنین هرچه غذاساز شما قدرت (وات) بیشتری داشته باشد، کارآیی آن بیشتر بوده و سریع‌تر غذای شما را آماده می‌کند.