بدون شک هر فردی می‌تواند بهترین مدیر مالی برای زندگی خود باشد، اما دستیابی به این مهارت نیازمند یادگیری چند نکته اقتصادی است. هر فردی می‌تواند با یادگیری چند نکته ساده در چگونگی کسب درآمد بیشتر، نحوه هزینه کرد در یک ماه و روش‌های پس‌انداز حقوق ماهانه موفق‌تر عمل کند و مسیر مصرف پول نقد خود را تعیین و کنترل کند. مدیریت مالی و برنامه‌ریزی مالی در زندگی به ما کمک می‌کند تا کمتر دچار بحران مالی شویم بودجه‌بندی حقوق ماهانه برای هر کالایی که مورد نیاز ما است باعث می‌شود هم خرید بهتر انجام دهیم و هم از هدر دادن پول خود برای خریدهای غیر‌ضروری جلوگیری کنیم و در نهایت اگر مقدار اندکی از درآمد ماهانه هم وجود داشته باشد آن را پس‌انداز کنیم.

قدم نخست
در اولین قدم باید از هدر رفتن پول جلوگیری کنید. همیشه مقدار زیادی از پول‌های ما صرف خریدها و هزینه‌های مازاد می‌شود. مثل هزینه‌های اضافی برای خدماتی که از آن استفاده نمی‌کنیم، هزینه‌های خرید موادغذایی که دور ریخته می‌شوند، خرید کیسه‌های خرید بزرگ برای خرید‌های بی‌برنامه یا خرید‌های مختصر. به این موارد و موارد متعدد مشابه آن خرید مازاد نگویید، اسم واقعی این کار، هدر دادن پول است. این موارد پول را از جیب شما خارج می‌کند و شما حتی نمی‌فهمید که این پول کجا رفت و صرف چه چیزی شد.

قدم دوم
در قدم دوم فروشگاه‌های بزرگی که انواع محصولات را برای فروش عرضه می‌کنند برای صرفه‌جویی در وقت بسیار مناسب هستند، اما با وجودی که این فروشگاه‌های بزرگ امتیازات فراوانی دارند مشکل اینجاست که وقتی در پی خرید مورد مشخص و از پیش تعیین شده خود هستید ناخودآگاه چشمتان به انواع و اقسام محصولات مثل تنقلات مختلف و خرت‌و‌پرت‌های غیر‌ضروری می‌خورد و تا بجنبید می‌بینید چند تا از آنها را در چرخ خرید گذاشته‌اید و به طرف صندوق می‌روید. در این موارد توصیه می‌کنیم قبل از خروج از خانه به قصد خرید، لیستی از مایحتاج ضروری خود را تهیه کنید.

قدم سوم
سعی کنید هزینه‌های جاری و روزمرۀ خود را یادداشت کنید.از همین ماه همه هزینه‌ها را یادداشت کنید، از مبالغ سنگین تا کوچک‌ترین هزینه‌های روزانه. بهتر است دفترچه‌ای را به این کار اختصاص دهید تا بتوانید روند هزینه‌ها را مقایسه و بررسی کنید و قدم دیگری که می‌توانید برای کنترل هزینه‌های خود بردارید این است که برای مخارج خود حد و مرز قائل شوید. برای مثال می‌توانید بودجه‌ای را برای یک ماه خود تعیین کنید. سپس این مبلغ را در یک پاکت بگذارید. وقتی پاکت خالی شد، باید خرج کردن را متوقف کنید. برنامه‌ریزی شما باید به گونه‌ای باشد که مبلغ موردنظر در انتهای زمان تعیین شده تمام شود.
پس از پرش سه گام: این سه قدم مواردی است که ممکن است هر یک از ما به تنهایی آنها را بدانیم، اما وقت عمل فراموش می‌کنیم!
در کنار این سه گام می‌توان چند نکته کاربردی دیگر هم برای چگونه خرج کردن حقوق ماهانه به کار برید تا شما را از هزینه‌های غیرضروری در امان نگه ‌دارد.
اولین گام این است که مقدار حقوق ماهانه خود را محاسبه کنید و اجازه ندهید خرج‌های شما برابر حقوق ماهانه تان باشد. اگر این طور است خرج‌های بی‌مورد را ادامه ندهید. بعد از آن سعی کنید هزینه‌های معمولی هر روزتان را در یک لیست بنویسید و برای هر روزتان مبلغی را کنار بگذارید. هزینه‌هایی مثل هزینه تاکسی، مترو و ...، در پایان روز هر مبلغی که برایتان باقی مانده است را در یک قلک یا صندوقی قرار دهید و تا چند ماه شمارش این سکه‌ها و اسکناس‌های کوچک را نداشته باشید تا کمی بر آنها اضافه شود.
گام سوم آن است که هر روز وقتی به خانه می‌رسید مبالغی را که در طول آن روز خرج کرده‌اید یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود آگاهی بیشتری داشته باشید و بدانید که در چند روز آینده پولتان تمام می‌شود پس کمی با درایت بیشتری، پولتان را خرج می‌کنید.
یک توصیه مفید دیگر آنکه اگر شما فردی هستید که مدام از مترو و اتوبوس‌های تندرو استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم به جای اینکه هر روز بلیت مترو یا مبلغی را بابت استفاده از اتوبوس هزینه کنید از کارت‌های اعتباری مخصوص استفاده کنید تا در هزینه و زمان صرفه‌جویی کرده باشید و نهایتا آنکه در آخر ماه، مبلغی را که پس‌انداز کرده‌اید به یک حساب سپرده انتقال دهید تا پولی در دسترس شما نباشد که به فکر خرج کردنش باشید و هم اینکه مبلغی به‌عنوان سود به حساب شما در آخر هر ماه اضافه می‌شود و به این ترتیب پول شما رشد بیشتری می‌کند. در کنار تمام پس‌اندازها و مدیریت مالی پولتان باید بدانید مواردی هم وجود دارد که پس‌انداز کردن و آینده‌گری در مورد آن اصلا درست نیست. یکی از این موارد بیمه‌نامه ماشین است. شما نباید در این مورد خساست به خرج دهید باید ماشین خود را از هر لحاظ بیمه کنید یا بیمه‌ای که برای خودتان در نظر دارید را هر ماه پرداخت کنید؛ زیرا در هنگام بیماری این بیمه‌نامه‌ها کمک زیادی به شما می‌کند.البته برخی از افراد هستند که ممکن است برای مدیریت حقوق ماهانه خود از یک الگوی ساده استفاده کنند. یکی از این الگوها این است که هر ماه حقوق خود را به سه بخش تقسیم کنید و در سه حساب مجازی مختلف نگهداری کنید: حساب ضروریات، حساب پس‌انداز، تفریح و بخشش.
مثلا می‌توانید از این الگو به این شیوه استفاده کنید که حساب ضروریات ۶۰ درصد از مبلغ دریافتی را تشکیل ‌دهد. تمام هزینه‌های خوراک، پوشاک، حمل‌و‌نقل، لوازم الکترونیکی و مواردی دیگر که کاربرد روزانه و مصرفی دارند در این بخش قرار می‌گیرد. حساب پس‌انداز ۲۰ درصد از مبلغ دریافتی را تشکیل می‌دهد. این حساب ساده است! ۲۰ درصد حقوق خود هرماه را پس‌انداز کنید. برای بخش تفریح ۲۰ درصد از حقوق خود را کنار بگذارید. این الگو می‌تواند برای شما یک برنامه‌ریزی ماهانه ساده تلقی شود.