اعتراض واحد های لبنی سنتی  به منع تولید و عرضه شیر فله
همایش تجلیل از برگزیدگان اتحادیه صنف تولیدکنندگان لبنیات سنتی با هدف بررسی مشکلات این صنف و قدردانی از پیشکسوتان تولید و عرضه محصولات لبنی سنتی برگزار شد. علی رجبی رئیس اتحادیه صنف لبنیات سنتی با انتقاد از برخی تحرکات برای منع عرضه شیر فله خواستار بازنگری در قوانین موجود و رعایت حقوق همه تولیدکنندگان محصولات لبنی شد.
براساس اظهارات رجبی با وجود رشد قارچ گونه تولیدکنندگان محصولات لبنی صنعتی در سالهای اخیر و تغییر نگرش مردم و طرح مسائلی چون استفاده از وایتکس برای ضدعفونی کردن شیر، گمانه زنی ها در مورد نحوه تامین شیر خام برای واحدهای محصولات لبنی صنعتی و استفاده مجدد از محصولات لبنی برگشتی موجب شده استفاده از محصولات لبنی سنتی افزایش یابد.
این در حالی است که مشکلات واحدهای سنتی و صنعتی مشترک هستند و متاسفانه طی هفته های اخیر تحولاتی برای منع تولید و عرضه شیر از سوی تولیدکنندگان سنتی لبنیات صورت گرفته که اعتراض اعضای اتحادیه صنف تولیدکنندگان لبنیات سنتی را به دنبال داشته است.
اگرچه نهادهای دولتی به اشکال مختلف از جمله اعطای یارانه از واحدهای لبنی صنعتی حمایت می کنند،‌ واحدهای سنتی از همه اشکال حمایتی محروم هستند و همیشه با انواع هجمه و اتهام مواجه می شوند.
رجبی با یادآوری اینکه 1400 واحد لبنیات سنتی در استان تهران فعالیت دارند و حدود 30 درصد مصرف لبنی استان را تامین می کنند، هجمه بر این واحدها را غیر منصفانه می داند و یادآوری می کند مشکلات تولید بین تولیدکنندگان سنتی و صنعتی مشترک است پس اگر قرار است منعی ایجاد شود باید برای هر دو گروه باشد.
به گفته رجبی وقتی موضوع آبیاری مزارع سبزی در جنوب تهران با آب آلوده مطرح شد، دولتی ها با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به جنگ این پدیده رفتند و تولید و عرضه سبزیجات به طور کامل منع شد. اما وقتی پای لبنیات سنتی به میان می آید به دلیل اعمال نفوذ تولیدکنندگان لبنیات صنعتی برخوردی که صورت می‌گیرد خیلی منطقی نیست.
برخی فعالان صنف لبنیات ادعاهایی در مورد تولیدکنندگان صنعتی دارند که هر یک از آنها می تواند مورد بررسیهای عمیق و اقدامات پیشگیرانه جدی قرار گیرد.
گفته می شود تولیدکنندگان لبنیات صنعتی در تولید ماست های پرچرب از روغن پالم استفاده می کنند که مملو از چربی های اشباع شده است و می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی مردم به وجود آورد اما مشخص نیست چرا نهادهای متولی پاسخی به این گمانه‌زنیها نمی دهند.
همین گمانه زنی ها موجب شده مردم در سالهای اخیر، گرایش بیشتری به استفاده از محصولات لبنی سنتی نشان دهند که رشد تعداد واحدهای لبنی سنتی و اقدام برخی تولیدکنندگان لبنیات در تولید و عرضه محصولاتی با عنوان «سنتی» گواهی بر این ادعا است.
رجبی در پایان این مراسم خواستار توجه جدی تر به مطالبات تولیدکنندگان محصولات لبنی سنتی شد و ادامه روند جاری را عامل اعمال فشار به این واحدها، از دست رفتن صدها فرصت شغلی و نابودی سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش دانست.