روز صنعت و افق های تازه
فیروز ابراهیمی* براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دهم تیر ماه «روز صنعت و معدن» نامیده شده است. اختصاص این روز به این مقوله، فرصت مناسبی است که به مهمترین موتور محرکه اقتصاد کشور، یعنی بخش صنعت و معدن، نگاهی اندیشمندانه شود. امسال به حول قوت الهی، نوزدهمین سال بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن را در شرایطی گرامی می‌داریم که با توجه به نامگذاری سال١٣٩٣ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» و همچنین ابلاغ سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» توسط رهبر معظم انقلاب، افق‌های تازه‌ای فرا راه دست اندرکاران این حوزه گشوده شده است.
چنانکه نیک می‌دانید بیش از ٣٧ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و در ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بیشترین وظایف، برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذارده شده است و این امر، از پتانسیل سرشار و قابل اعتماد این بخش در نظر قانون‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان کشور حکایت دارد.
با این حال سال‌های سخت و پرفشاری بر صنعت و معدن این کشور رفته است؛ تحریم‌های ظالمانه غرب از یک‌سو و بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌های داخلی از سوی دیگر، شرایط را برای صنعت‌گران و تولیدکنندگان این مرز و بوم بیش از پیش سخت و دشوار کرده است، تا جایی که اغلب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، حتی برای تامین سرمایه در گردش خویش با مشکل مواجهند و در این میان بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی و اداره امور مالیاتی برای تأدیه مطالبات معوق خویش ناگزیر به اعمال فشار بر بخش صنعت و معدن کشور هستند، بخشی که وظیفه تولید ٣٧درصد GDP کشور را برعهده دارند!
اینک با آغاز به کار دولت یازدهم بار دیگر امید به تغییر وضع موجود و برطرف شدن محذورات داخلی و مخاطرات خارجی در میان همه اقشار جامعه، به‌ویژه فعالان عرصه‌های اقتصادی ایجاد شده است. دولت «تدبیر و امید» با همه توان خویش خواهد کوشید تا یک بار دیگر رونق و شکوفایی را به عرصه تولیدات غیرنفتی کشور بازگرداند و صنعت‌گر و تولیدکننده ایرانی را در جایگاه شایسته‌اش قرار دهد. بدون شک «دهم تیر ماه» فرصتی دوباره برای بیعت دولت و تولیدکنندگان به‌منظور آبادانی و رونق اقتصاد کشور عزیزمان ایران است.
اینجانب با مغتنم شمردن فرصت، به نمایندگی از اهالی صبور و شکیبای بخش صنعت و معدن استان ضمن عرض خداقوت، بر خود فرض می‌دانم و از مساعی ارزشمند، حمایت بی‌دریغ و اهتمام کلیه دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های اقتصادی استان که دبیرخانه را در برگزاری جشن بزرگ روز ملی صنعت و معدن یاری رساندند تقدیر و تشکر کنم و دستان پرتوان‌شان را به رسم احترام و تکریم بفشارم.
روز صنعت و معدن بر سرداران و سربازان عرصه تولید و خودکفایی ملی گرامی باد.
*دبیر همایش بزرگداشت
روز ملی صنعت و معدن خراسان رضوی