جایگاه هلدینگ ها در ایران شناخته شده نیست
برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی هلدینگ های موفق و برتر ایران فرصت مغتنمی بود تا با توجه به محورهای مهم کنفرانس به ویژه در بخش توسعه اقتصادی کشور و برون رفت از رکود اقتصادی و همچنین سرمایه گذاری و کارآفرینی، پای صحبت دکتر محسن نجار نیا عضو هیئت مدیره هلدینگ شرکت داروسازی خوارزمی و کارآفرین صنعت دارویی کشور که در این کنفرانس مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت، بنشینیم و از نظرات او در مورد نقش و جایگاه هلدینگ ها در بخش صنعت و توسعه اهداف دارویی کشور مطلع شویم. دکتر محسن نجار نیا با 3 واحد زیر مجموعه دارویی و صنعتی ابتدا از بانیان برگزارکننده این مراسم تشکرکرد و در ادامه اهداف و اهمیت شناسایی، تحلیل و بررسی قوانین پیرامون تاسیس شرکت های هلدینگ و بررسی روش ها و مدل های شرکت های هلدینگ و تفاوت آن با شرکت‌های سرمایه گذاری، نقش و جایگاه سازمان های مرتبط با تاسیس و اداره شرکت های هلدینگ، موانع حقوقی پیش رو در شرکت های هلدینگ و بررسی تطبیقی قوانین شرکت های هلدینگ با سایر کشورها و ارائه مدل های موفق را تشریح کرد.
وی گفت: ساختار و بررسی های حقوقی مورد اشاره و سایر محورهای مدیریتی، تجاری و سرمایه گذاری هلدینگ ها در ایران تنها با برگزاری این مراسم تحقق نمی پذیردبلکه باید در ادامه آن نشست های کارشناسان و تجربه و تحلیل عملکرد ها در این حوزه با دقت پیگیری و ارزیابی شود. چراکه این اقدام یک تجربه تازه و نو است و اگر بحث ها به صورت جدی ادامه پیدا نکند و صرفا در قالب یک تحلیل کوتاه و زودگذر انجام شود. نتایج قابل قبولی از برگزاری چنین همایشی به دست نخواهد آمد و بهتر آنکه، این کنفرانس ها در سالهای آتی اصلا برگزار نشود.
دکتر نجار نیا بیان کرد: ما نباید برگزاری اولین کنفرانس بین المللی هلدینگ در ایران را بدون توجه به محتوا و اهداف آن هم ردیف با جشنواره ها و همایش های متعددی که در طول سال از سوی بخش خصوصی و دولتی برگزار می شود قلمداد کنیم و با اهدای لوح و تندیس به برخی واحدهای صنعتی و تولیدی وابسته به هلدینگ ها، همان نمایش های تکراری را که در حال حاضر خیلی ها انجام آنها را نمی پسندند ، روی صحنه بیاوریم.
فعال صنعت دارویی کشور خاطر نشان ساخت: دستیابی به راهکارهای موثر در رفع موانع پیش روی سازمان های هلدینگ که در دستورالعمل و جزوه برگزارکنندگان این مراسم قید شده است، فقط با استفاده از تجارب بین المللی و همفکری کارشناسان اقتصادی و علم روز امکان پذیر است.
به گفته وی، ثمره و بازدهی چنین مراسمی در درجه اول نیاز به مخاطبان دلسوز و کاربلد دارد، حتی اگر این مخاطبان در بخش های دولتی و تصمیم گیرنده باشند. در واقع، هلدینگ های موفق آن دسته از شرکت های هم گروه با یک مدیریت واحد که در یک صنعت خاص(مثلا صنعت سیمان) روش ها و برنامه ها را نسخه نویسی کرده و همه واگن ها را روی یک ریل به حرکت در می آورند.
این دکتر جوان و کارآفرین، بی توجهی به هداف مثبت هلدینگ ها را دادن آدرس اشتباه به مخاطبان اقتصادی دانست و یادآور شد: اگر این رویه برای نقش آفرینی هلدینگ ها اعمال شود، به طور قطع آثار آن به برنامه ها و ساختارهای اقتصادی هلدینگ ها لطمه شدید می زند و وجود ضعف ها در دانش حقوقی و مدیریتی شرکت های هلدینگ و عدم وجود ساختارهای مدیریتی و حقوقی و مالی لازم در تاسیس و اداره این گونه شرکت ها را آشکار می سازد.
وی تاکید کرد: در این مسیر غلط، هلدینگ ها از پشتیبانی نهادهای متولی با مباحث مدیریتی و حقوقی هم محروم خواهند شد و تنها پوسته ای از کار باقی می ماند که تظاهر به هلدینگ می کند و مغز و محتوای آن با یک اشاره کوچک دست می شکند.
نجار نیا در پاسخ به این سوال که این تحلیل ها و مزایا و معایب شرکت های هلدینگ در چه مقاطعی جواب می دهد گفت: اول از همه، باید بالاترین نهادهای اقتصادی کشور هلدینگ ها را ارزیابی و اولویت بندی کنند. این کار البته مستلزم دریافت اطلاعات واقعی از هلدینگ ها است که گفته می شود هم اکنون در کشور ما بیش از ۵۰۰ شرکت هلدینگ وجود دارد. در حالیکه شاید کمتر نهاد و ارگانی از عملکرد و محتوای این هلدینگ ها به درستی اطلاع دارد.
وی افزود: از طرف دیگر، انتصاب در مدیریت های کلان این هلدینگ ها، باید کارشناسی و با دقت انجام شود که براساس آن، مدیریت ارشد همه زیر مجموعه‌های هلدینگ را به درستی بشناسد و فرماندهی کند و در درجه بعد، راه حلها و راهکارها برای قدرت بخشیدن به تاثیر هلدینگ ها در توسعه بخش اقتصادی زیر مجموعه را ارائه دهد و این توجه و بررسی ها با استفاده از دانش نوین هلدینگ های جهانی مقدور است و بس.
تولید کننده داروهای ضد سرطان در ایران در این مورد مشخصا از هلدینگ های صنایع دارویی نام برد و توضیح داد: صنایع دارویی در دولت یازدهم به عنوان واحدهای دانش بنیان ، هم اکنون برای توسعه و بهره برداری از آخرین تکنولوژی صنایع دارویی بسیار برجسته شده اند تا شاید از این طریق موفق به خودکفایی دارویی بویژه در خصوص داروهای گران قیمت بیماریهای سخت و لاعلاج شوند . اما ضعف این برنامه ریزی آنست که در حال حاضر پاره ای تصمیمات غلط در این حوزه و عدم حمایت از کاربردی کردن مواد دارویی در پروژه های سلامت محور کشور اتخاذ می شود که دولت تدبیروامید و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید در جهت حمایت از تولیدکنندگان جوان و برندهای متبر صنایع دارویی گام های اساسی بردارند .
عضو هیئت مدیره هلدینگ شرکت داروسازی خوارزمی افزود: نظام حقوقی و مدیریتی شرکت های وابسته و هلدینگ های صنعتی،‌ ودارویی نباید به چالش کشانید.
وی در ادامه با انتقاد از عدم صدور مجوزهای های تک برای واحدهای موفق صنایع دارویی یاداورشد :اجرای این سیاست ها که معنی و مفهوم آن افزایش هزینه ها و مشکلات جدی مردم است، باید دوباره مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر قبل از تهیه و اجرای طرح های جدید اقتصادی، نظر و دیدگاه هلدینگ‌های دارویی با توجه به تجمع شرکت ها و کارشناسان این هلدینگ ها استعلام می شد شاید راه برون رفت از رکود اقتصادی کشور که بحث اصلی کنفرانس بین المللی هلدینگ‌ها در ایران است تا این حد پررنگ نمی شد متوقف می‌گردید.
دکتر محسن نجار نیا در مورد پیشنهادات خود به دولت تدبیر و امید و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر هلدینگ های صنعتی ودارویی و حتی اقتصادی و خدماتی در چارچوب برنامه های دولت به درستی ارزیابی و مورد نظر خواهی دولتمردان واقع شود، علاوه بر اینکه، ثروت نهفته این هلدینگ ها با داشتن شرکت های پیوست، در مسیر تنظیم شده دولت به کار گرفته می شود، بلکه تمامی امکانات و ماشین آلات و دستاودرهای بزرگ آنها در این مسیر واحد به کمک دولت می آید. آیا این تفکر صحیح، مبدا توجه و حمایت از هلدینگ ها قرار می گیرد؟


*دکتر نجار نیا : شرکت ها و حجم نیروها و سرمایه گذاری گروههای هلدینگ در برنامه ریزی های دولت باید به درستی و آگاهانه مورد توجه قرار گیرد