تصمیم تامل‌برانگیز برای وام مسکن
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
سیاست‌گذاران بازار تسهیلات مسکن با نوعی سردرگمی در نحوه تصمیم‌گیری برای چگونگی پرداخت وام خرید روبه‌رو شده‌اند و همین ندانم کاری سبب شده طرح‌هایی تصویب کنند که از یکسو فاقد تاریخ مصرف درست و حسابی است و از سوی دیگر انطباق دقیق با شرایط جامعه هدف را ندارد.
اواخر خرداد ماه امسال یعنی درست زمانی که سطح قیمت مسکن به کف رسید و اوضاع بازار معاملات مسکن از هر نظر مساعد خرید فوری مسکن بود، سرانجام بانک مرکزی بعد از دو سال چانه‌زنی مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی، با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن موافقت کرد و اجازه پرداخت ٨٠ میلیون تسهیلات خرید مسکن به شرط سپرده‌گذاری یکساله را صادر کرد.

این در حالی است که هنگام رسیدن قیمت مسکن به نقطه کف و اوج رکود مسکن، سمت تقاضا مصمم به بازگشت به بازار می‌شود و تمایلی به انتظار بیشتر ندارد؛ بنابراین وام خرید صندوق پس‌انداز یکم درست زمانی تصویب شد که تمایل به سپرده‌گذاری نداشت و همین دوگانگی و نامناسب بودن زمان تصویب صندوق یکم در بهار امسال سبب شد میزان استقبال از ورود به این صندوق طی سه ماه اخیر در حد انتظار بانک مسکن نباشد اما این موضوع که ناشی از سیاست‌گذاری نادرست به لحاظ زمان تصویب سیاست بود، از چند روز گذشته به دلیل عدم تشخیص اصل چالش منجر به دومین تصمیم‌گیری مشکل‌دار شد. بر اساس تصمیم جدید، وام صندوق یکم که پیش‌تر فقط به خانه‌اولی‌های متاهل قابل پرداخت بود، هم‌اکنون به مجرد‌ها و افراد دارای سابقه مالکیت نیز قابل پرداخت است. این روش جدید باعث افزایش تقاضای وام باوجود ثابت ماندن ظرفیت تعداد فقره‌های وام خواهد شد و می‌تواند به رانت و دلالی در بازار وام ٨٠ میلیونی منجر شود