در دنیای دیجیتال و آنلاین امروزی حفاظت از اطلاعات شخصی از اهمیت زیادی برخوردار است. با گسترش ابزارهای دیجیتال شخصی و حجم اطلاعات انتقالی میان افراد، خطرات امنیتی هم بیشتر و بیشتر می‌شوند. درست به همین دلیل هم هست که ذخیره ایمن و مطمئن فایل‌های محرمانه، پسوردها، شماره‌های کارت‌های اعتباری، پین کدها و سایر رشته عددها و حروفی که کلاهبرداران و هکرها درصد دزدیدن آنها هستند احتیاج دارد.شاید همه به برنامه‌ای برای ذخیره پسوردهایشان احتیاج نداشته باشند، اما اگر نیاز دارید تا به وب‌‌سایت‌های متفاوتی با امنیت وارد شوید، از دستگاه‌های متفاوتی استفاده کنید یا فقط می‌خواهید امنیت فایل‌هایتان را افزایش دهید، استفاده از این برنامه‌ها تغییر زیادی را برایتان به وجود می‌آورد. در اینجا می‌توانید با پنج برنامه برتر که در انواع پلت‌فرم‌ها استفاده می‌شوند و کاملا هم رایگان هستند، آشنا شوید. همچنین به کاربردهای رایگان و هزینه‌ای این برنامه‌ها اشاره شده است. بد نیست بدانید که همه این برنامه‌ها کارآیی یکسان اما با تفاوت‌های اندک دارند.
pic۱

اپلیکیشن PasswordBox: این برنامه قابلیت‌های خوبی مثل وارد شدن به سایت‌ها به ‌وسیله نام کاربری و رمز عبور با یک ضربه، ذخیره اطلاعات ورود به صورت خودکار، رمزگذاری AES-۲۵۶، حفاظت از داده‌ها با SSL، ساخت رمزهای عبور قوی، رمز عبور اصلی یا مستر کد و پین کد برای حفاظت از داده‌ها، به اشتراک‌گذاری و مدیریت رمز عبور یادداشت‌های رمزنگاری شده برای اطلاعات حساس شخصی و رمز خودکار در صورت سرقت دارد. قسمت کیف پول یا WALLET در این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات کارت شناسایی، پسورد، شماره ملی، کارت‌های اعتباری و بانکی خود را در آن وارد کنید. قسمت Legacy Locker به شما اجازه می‌دهد تا کنترل انواع حساب‌های اینترنتی خود را به آنهایی که اعتماد دارید بدهید تا از اطلاعات دیجیتالی خود چه در طول زندگی چه پس از آن محافظت کنید. تمام رمزهای عبورتان در مرورگرها، کامپیوترها، تبلت‌ها و گوشی‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید ذخیره خواهد شد.هزینه: PasswordBox برای ذخیره کردن حداکثر ۲۵ رمز عبور رایگان است و تقریبا تمام نیازهایتان را پوشش خواهد داد، اما برای بیشتر از آن می‌توانید با ۱۲ دلار، اشتراک سالانه را خریداری کنید
pic2

اپلیکیشن Keeper: این برنامه را با اشاره به امنیت و راحتی در استفاده به‌عنوان برنامه مدیریت رمزهای عبور تبلیغ کرده‌اند. از بالاترین سطوح امنیت یعنی رمزگذاری ۲۵۶ بیتی AES و PBKDF2 key derivation استفاده می‌کند. حتی خود برنامه هم نمی‌داند رمز عبور شما چیست و فقط خودتان از آن اطلاع دارید. البته می‌توانید سوابق مخفی Keeper را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید فایل‌های محرمانه خود را هم در این برنامه ذخیره کنید، آنها نیز از فناوری رمزگذاری کلمات عبورتان استفاده خواهند کرد. به کمک دکمه به اشتراک‌‌گذاری در کنار برنامه می‌توانید فایل‌های مورد نظرتان را با بقیه به اشتراک بگذارید. طرف دیگر دعوت‌نامه‌ای از شما برای دیدن فایل دریافت خواهد کرد که از طریق کلید عمومی یا شخصی و ارتباط ۲۵۶ بیتی AES به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر اینها هم برایتان امنیت کافی ندارد می‌توانید از دو راه دیگر که در این برنامه وجود دارد استفاده کنید. تصدیق هویت با پیامک و تماس یا تایید اعتبار گوگل.
هزینه: استفاده از Keeper با حافظه خود دستگاه رایگان است، اما برای استفاده از Sync & Cloud می‌توانید به مدت ۳۰ روز رایگان از آن استفاده کنید و سپس برای حجم‌های مختلف سالانه از ۹۹/۹ دلار شروع می‌شود.

pic۳
اپلیکیشن مدیریت رمز عبور Dashlane: برنامه دیگری برای مدیریت رمزهای عبور شما که با AES-256 اطلاعات‌تان را رمزگذاری می‌کند. هیچ نسخه‌ای از رمز اصلی در جایی نگهداری نمی‌شود. می‌توانید انتخاب کنید که اطلاعات در کجا ذخیره شود در خود گوشی یا حافظه Cloud که با پرداخت مبلغی امکان‌پذیر است. در iOS از TouchID (رمزگشایی با اثر انگشت) هم پشتیبانی می‌کند. از دیگر قابلیت‌های موجود در نسخه اندروید می‌توان به ساختن و ذخیره کردن خودکار رمزهای عبور در زمان وبگردی شما، ورود به صورت خودکار، کپی- پیست کردن آسان رمز عبور بین برنامه‌ها، یادداشت‌های امن و رمزگذاری شده و هشدارهای نفوذ امنیتی اشاره کرد. خریداران اینترنتی از پشتیبانی خرید با PayPal لذت خواهند برد همچنین کاربران آی‌پد می‌توانند با گرفتن اسکرین شات تصویری دقیق از رسید خرید خود داشته باشند.هزینه: Dashlane برای دانلود و استفاده رایگان است، اما اگر می‌خواهید دستگاه‌های مختلف شما باهم همگام یا سینک شوند یا اینکه از فایل‌های در حافظه Cloud پشتیبان بگیرید لازم است هزینه‌ای بپردازید.
اپلیکیشن Trend Micro: این برنامه قابلیت‌هایی مانند گرفتن بک‌آپ‌های آنلاین، همگام‌‌سازی رمز‌های عبور، یادداشت‌ها و پر کردن اطلاعات به صورت خودکار را دارد. مرورگر امنی برای انجام تراکنش‌های بانکی دارد. رمزنگاری Keystroke این برنامه وسواسی‌ترین افراد را درمورد دزدیدن رمزهای عبور با Keylogger راضی خواهد کرد. ورود به سایت‌ها با یک کلیک، پر کردن اطلاعات با یک کلیک و یادداشت‌های امن قابلیت‌های پایه‌ای هستند که این برنامه در حد برنامه‌های دیگر آنها را ارائه می‌دهد.هزینه: نسخه رایگان این برنامه مدت محدودی برای استفاده نداشته و اجازه می‌دهد حداکثر تا پنج رمز عبور را ذخیره کنید. با پرداخت سالانه ۱۵ دلار می‌توانید تا بی‌نهایت رمز عبور را ذخیره کنید.

pic۴

اپلیکیشن Norton identity safe: دکتر نورتون را به خاطر دارید؟ این بار دکتر کامپیوتری شرکت سیمانتک بازگشته تا شما را از فراموش کردن یا دزدیده شدن رمز‌های عبورتان نجات دهد. این برنامه رمزهای عبورتان را در دستگاهی که مالک آن هستید و می‌خواهید همگام کنید ذخیره می‌کند. با سازنده پسورد موجود در این برنامه می‌توانید رمز‌های عبور کمتر شناخته‌ شده بسازید. آدرس‌ها، اطلاعات کارت‌های اعتباری و حساب‌های بانکی ذخیره می‌شوند تا بتوانید برای خرید‌های آنلاین و پر کردن برگه‌ها سریع‌تر عمل کنید. حتی اطلاعات‌تان زمانی که به اینترنت متصل نباشید در دسترس است. در عین‌ حال رمز عبور اصلی برنامه به شما اجازه می‌دهد تا با امنیت و راحتی به این اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.
هزینه: کاملا رایگان