از چندی پیش اعلام شد که داعش به روزهای آخرش نزدیک شده است. فیلمی مخفیانه که از داخل رقه ازسوی سی.ان.ان‌ منتشر شد نشان می‌داد این گروه نظم‌و‌هماهنگی خود را از دست داده است. عده‌ای سرباز لجام‌گسیخته که بی‌هدف در سطح شهر باقی مانده‌اند و منتظر روزهای آینده هستند.

داعش پس از عراق، در سوریه نیز به پایان خود نزدیک می‌شود. ائتلاف مورد حمایت آمریکا در سوریه اعلام کرده که محاصره رقه، مقر اصلی داعش در سوریه را کامل کرده است. یک روز پیش پایان «خلافت داعش» در عراق اعلام شده بود. براساس اطلاعات مختلف نیروهایی که در مبارزه با نیروهای تروریستی داعش به‌سر می‌برند، آخرین روزنه فرار این گروه تروریستی از رقه نیز مسدود و حلقه محاصره افراطیون کامل شده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن و منابع متعلق به کردهای سوریه در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه ۲۹ ژوئن خبر دادند که آخرین راه خروج افراطیون از پایتخت خودخوانده داعش واقع در شمال سوریه بسته شده است. در صورت سقوط رقه، داعش دومین ضربه سنگین خود را دریافت کرده است.

این احتمال وجود دارد که پس از رقه، تلعفر به پایگاه اصلی داعش تبدیل شود. این در حالی است که برخی از کارشناسان می‌گویند داعش نیرویی به شهر تلعفر اضافه نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد نیروهایش در آنجا تحت فشار قرار گیرند. حالا اما بسیار منتظر سقوط رقه هستند. رقه هم به لحاظ راهبردی هم به لحاظ ایدئولوژیک شهر مهمی برای سربازان خلافت خودخوانده محسوب می‌شود. یکی از سخنگویان این عملیات رقه گفته است: نیروهای دموکراتیک سوریه افراطیونی که ازسوی فرماندهان‌شان کاملا به حال خود رها شده‌اند را در تمامی جبهه‌ها زیر فشار شدید قرار داده‌اند. پیشتر نیز در فیلم منتشر شده از رقه سردرگمی نیروهای داعش کاملا مشخص بوده است. گویی در این شهر دیگر یک فرماندهی ثابت وجود ندارد و آن نظمی که داعش را شکل داده بود از بین رفته است.

به گفته منابع کردهای سوریه، هنوز هم دست‌کم ۴ هزار نیروی تروریستی داعش در رقه به سر می‌برند. شهر رقه سوریه، در کنار موصل در عراق که تقریبا به‌طور کامل از وجود داعش پاکسازی شده، مهم‌ترین مقر گروه تروریستی خلافت خودخوانده اسلامی محسوب می‌شود. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، پنج‌شنبه گذشته پایان «خلافت داعش» در عراق را اعلام کرد. حدود سه هفته پیش هم ائتلاف نیروهای سوریه دموکراتیک برای نخستین بار وارد مقر اصلی داعش در سوریه شده و مناطقی از حوزه تسلط آنان را تحت‌کنترل خود درآوردند. آنها روز ۶ ژوئن حمله برای آزادسازی رقه را آغاز کرده بودند.

نیروهای سوریه دموکراتیک ائتلافی است بیشتر متشکل از شبه‌نظامیان کرد، با مشارکت شماری از نیروهای عرب و نیز آشوری، ارمنی و ترکمن که پس از تسلط داعش بر بخش‌هایی از سوریه تاسیس شد. این نیروها به‌عنوان بزرگ‌ترین ائتلاف مورد حمایت آمریکا در سوریه، از پشتیبانی سیاسی و تسلیحاتی ایالات‌متحده برخوردار هستند. شهر رقه ابتدا تحت کنترل مخالفان دولت سوریه بود، اما در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از جنگ میان نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه و نیروهای داعش و شکست مخالفان دولت سوریه به تصرف نیروهای داعش درآمد و به‌عنوان پایتخت خلافت این گروه تروریستی معرفی شد. در روزهای آغازین تسلط داعش بر رقه، حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کردند که ۸۰ هزار نفر از آنان را آوارگان دیگر مناطق سوریه تشکیل می‌دادند. در ماه‌های گذشته، اما هزاران غیرنظامی رقه را ترک کرده‌اند. طبق آخرین برآورد سازمان ملل متحد، در حال حاضر باید حدود ۱۶۰ هزار نفر در این شهر سکونت داشته باشند.

رقه محل استقرار ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده‌ دولت اسلامی و فرماندهی نظامی داعش است. این شهر نقش پایگاه رهبری داعش و هدایت‌گر بسیاری از حملات تروریستی در سراسر جهان را داشته است. سی.ان.ان‌ می‌نویسد داعش در حالی در عراق به روزهای آخر خود نزدیک شده که اوضاع چندان مناسبی در سوریه و لیبی هم ندارد. در حالی که انتظار می‌رفت داعش پس از سوریه و عراق به سمت لیبی حرکت کند، اما آنجا هم از همه طرف‌های درگیر تحت فشار است. داعش انتظار دارد پس از عدم توفیق در سوریه و عراق سر از سحرای سینا درآورد. فرماندهان این گروه امیدوارند در این منطقه بتوانند با برخی گروه‌های تندرو ائتلاف کنند. گروه تروریستی داعش در حال حاضر در موصل قدیم گیر افتاده و احتمالا نفس‌های آخر خود را می‌کشد، اما این گروه به‌شدت شهر موصل را تخریب کرده است. زمانی که قدم به موصل قدیم که آخرین پناهگاه این گروه تروریستی بود بگذارید با ساختمان‌های تخریب شده و مردمی آواره روبه‌رو می‌شوید که خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند. احتمالا داعش در برخی مناطق نیز بمب‌گذاری کرده و نیروهای انتحاری خود را در بین مردم مخفی کرده باشد.

با وجود این، موصل نیز مانند رقه شده است. اندک نیروهایی که در این شهر مانده‌اند هزاران نفر از مردم این شهر را گروگان گرفته‌اند. اما مردمی که از دست نیروهای داعش رها شده‌‌اند بسیار درمانده هستند. به‌عنوان مثال، مردی که توانسته بود از دست داعش فرار کند دختر خود را بغل کرده بود و از نیروهای عراقی برای دختر مریضش کمک می‌خواست. یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دولت حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق سر و سامان دادن به اوضاع موصل است که در دوران داعش این شهر به‌شدت تخریب و برخی زیرساخت‌های این شهر نابود شده است. به رغم اینکه ساختار داعش در عراق کاملا فروپاشیده، اما هنوز ترس از هسته‌های مخفی این گروه وجود دارد. کسانی که برای ایجاد ناامنی ممکن است دست به عملیات‌های انتحاری بزنند.

پایان روزهای سیاه