محیط زیست و مسؤولیت اجتماعی
آبنوس صادقی کارشناس آموزش، موسسه حیات وحش میراث پارسیان آموزش محیط‌زیستی به کودکان، به خصوص از سنین پایین، از مهم‌ترین وظایفی است که ما، به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد و فعال در زمینه حفاظت حیات وحش و زیستگاه‌ها بر دوش خود حس می‌کنیم. موسسه‌ ما که از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرد، در ابتدا اقدامات اضطراری برای نجات حیات وحش همچون تامین علوفه زمستانه و ساخت آبشخور در مناطق گرم و خشک را در مناطق مختلف مد نظر قرار داد. اما با گسترش زمینه‌ فعالیت‌های حفاظتی با رویکرد‌های جدید و توجه به لزوم هر چه بیشتر آموزش محیط‌زیستی به کودکان، موسسه حیات وحش« میراث پارسیان» در این راه قدم نهاد.
اولین همراه ما در این راه دبستان دخترانه« آفتاب آذرین» بود که از سال ۱۳۹۰ در فعالیت‌های ما سهیم بوده است. دانش‌آموزان این مدرسه با حمایت مسوولان دبستان و همراهی والدینشان در سفری که با هدف پاکسازی شبه‌جزیره میانکاله برگزار شد شرکت کردند. دانش‌آموزان نه تنها در فعالیت‌های پاکسازی شرکت کردند، بلکه توسط کارشناسان «موسسه کاوشگران طبیعت دنیا» نیز در قالب بازی‌های مختلف در مورد مسائل محیط‌زیستی آموزش دیدند. این مدرسه دخترانه که در منطقه ۱ تهران واقع شده است، از حامیان موسسه در اجرای برنامه «پاکسازی ساحل شمالی شبه جزیره میانکاله» نیز بود.
از دیگر فعالیت‌های این دبستان می‌توان حمایت از کتاب «فریاد یوزپلنگ» را نام برد. دبستان آفتاب آذرین با خرید 1000 جلد از آن، نه تنها از فعالیت‌های محیط‌زیستی ما حمایت کرد بلکه با توزیع آنها در بین دانش‌آموزان مدارسی که از امکانات زیادی برخوردار نیستند، فرهنگ آموزش محیط‌زیستی را ترویج داد. این مدرسه همچنین با دعوت از علی گلشن، نویسنده‌ کتاب‌های «فریاد یوزپلنگ» و «گربه‌سانان ایران» و با حمایت موسسه حیات وحش میراث پارسیان کارگاه‌های مختلف کتاب‌خوانی برای دانش‌آموزان با موضوع حیات وحش را برنامه‌ریزی کرد. در نهایت، دانش‌آموزان با استفاده از آموخته‌هایشان نقاشی‌هایی از یوزپلنگ ایرانی کشیدند و آنها را به موسسه ما تقدیم کردند. مدرسه آفتاب آذرین در هر دوره تعداد 300 عدد از خبرنامه‌های موسسه حیات وحش میراث پارسیان را بین اولیای دانش‌آموزان پخش می‌کند تا والدین نیز از آخرین اخبار حفاظت و حیات وحش آگاه شوند.
سال ۱۳۹۲ برای موسسه سال بسیار پرباری در زمینه آموزش محیط‌زیستی بود. جشنی با مضمون «یوز و فوتبال» در مدرسه پسرانه «جاوید» (منطقه ۲) برگزار شد و موسسه با در اختیار قرار دادن فیلم آموزشی، کتاب و بنر از این برنامه در کنار پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی حمایت کرد. در این جشن دانش‌آموزان سرود، سوگندنامه و نقاشی‌های متعددی در حمایت از یوزپلنگ ایران ارائه دادند. این مدرسه دو سال پیش از این نیز برنامه‌ای در حمایت از یوزپلنگ ایرانی برگزار کرده بود. اما این بار، یوزپلنگ ایرانی به‌عنوان نماد تیم ملی فوتبال ایران حال و هوای تازه‌ای به این جشن، نقاشی‌ها، و سرود پسران جاوید بخشید.
پیرو بازخورد مثبتی که از جشن مدرسه جاوید حاصل شد، ما بر آن شدیم تا برنامه‌ای در مدرسه‌ای دخترانه نیز برگزار کنیم. ما به مجتمع« سوده » (منطقه 2) رفته و با همکاری مقطع ابتدایی‌اش توانستند کلاس‌های آموزشی در رابطه با یوزپلنگ ایرانی برای کلاس ششمی‌ها برگزار کنند. در نتیجه این آموزش‌ها، دانش‌آموزان با موضوع «آرزو‌هایی که برای یوزپلنگ ایرانی دارم» نقاشی‌هایی روی بوم کشیدند که در نمایشگاهی در مدرسه‌شان به نفع یوزپلنگ ایرانی و محیط‌بانان مناطق مربوط به یوزپلنگ فروخته شدند.
موسسه حیات وحش میراث پارسیان همچنین فعالیت‌های آموزشی خود را در دبستان دخترانه شناختی «تکریم» (منطقه۱) نیز گسترش داده است. دانش‌آموزان این دبستان قبلا از طریق یکی از مربیان خود آموزش‌هایی در خصوص طبیعت و حیات وحش دیده بودند. بنابراین در ادامه این فعالیت‌ها موسسه کارگاهی برای همه‌ دانش‌آموزان این مدرسه، در مورد تنوع زیستی ایران به زبان کودکانه برگزار کرد.اما مشارکت‌ها و فعالیت‌های موسسه فقط به مدارس تهران ختم نمی‌شوند. حمایت از جشنواره «مَم، خرس سیاه بلوچی» در شهریورماه ۹۲ که توسط آقای مهدی چلانی با هدف آشنایی دانش‌آموزان شهرستان‌های نیکشهر، چابهار، سرباز و سراوان با «مَم» -خرس سیاه آسیایی که یکی از زیستگا‌ه‌های اصلی‌اش استان سیستان و بلوچستان است-پایه گذاری شده از جمله برنامه‌های موسسه خارج از تهران بود. به علت تعارضاتی که میان این حیوان و انسان‌ها وجود دارد، این خرس شدیدا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. دانش‌آموزان با تماشای فیلمی به نام «خرس کوچولو» ساخته‌ مهدی چلانی، از ضرورت حفاظت از این‌ گونه آگاه شدند.
در نهایت و به‌عنوان سخن آخر، موسسه حیات وحش میراث پارسیان و مدیرانش بر این باورند که شروع آموزش‌های محیط‌زیستی از سنین پایین تاثیر بسزایی برای آیندگان خواهد داشت. به یاد داشته باشیم که کودکان و نوجوانان ذهنی باز و آزاد دارند و هر آنچه را که دریافت می‌کنند می‌توانند به افراد بسیار زیادی از بزرگ و کوچک انتقال دهند. کودکان به ما این امکان را می‌دهند که صدایمان به افراد زیادی برسد.