بن بست رنو در ایران؟

گره حضور رنو، دومین شرکت فرانسوی حاضر در ایران هر روز کورتر می‌شود.درحالی‌که تصور می‌شد این شرکت فرانسوی پس از برجام حضورگسترده تری در ایران داشته باشد با این حال هنوز خبری از نوع همکاری رنو با شرکت‌های خودروساز نیست.

هرچند پیش از این برخی مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت رنو پارس و مدیران عامل دو شرکت خودروساز از نوع همکاری با شرکت رنو سخن گفته بودند با این حال نمایشگاه بین‌المللی خودروی مشهد نشان داد که حضور واقعی این شرکت فرانسوی همچون حضور پژو در ایران در آینده نزدیک محقق نخواهد شد.

در نمایشگاه مشهد شرکت پژو و سیتروئن خودروهایی را که قرار است به‌زودی در ایران تولید شود در شرایطی در معرض دید عموم قرار دادند که خبری از خودروهای تولیدی رنو (طبق وعده مقامات فرانسوی و ایران) نبود.در همین نمایشگاه برخی از خبرنگاران از حضور رنو در ایران
می پرسیدند، حال آنکه پاسخ قطعی از مدیران خودرویی حاضر در نمایشگاه نمی‌شنیدند. پیش از این پیمان کارگر مدیرعامل شرکت رنو پارس از قطعیت قرارداد با دو شرکت خودروساز در ایران گفته بود و اینکه قرارداد با ایران خودرو و سایپا در مرحله نهایی قرار دارد. از سوی دیگر مدیرعامل ایران خودرو نیز در روز برگزاری مجمع سالانه این شرکت خبر از حضور قطعی رنو در ایران داد و حتی نوع خودروهای آینده این فرانسوی در ایران را نیز اعلام کرد، به‌طوری‌که به گفته یکه زارع، رنو قرار است در این شرکت محصولاتی همچون کوئید، کلیو4، کپچر و فیس لیفت تندر را به تولید برساند و در شرکت سایپا نیز به تولید خودروهایی همچون داستر، سیمبول و نیوساندرو بپردازد.مدیرعامل ایران خودرو حتی به جزئیات حضور رنو در ایران نیز پرداخت. اظهارات وی اما با سکوت جمالی مدیرعامل سایپا روبه‌روشد. این در شرایطی است که جمالی در حاشیه نمایشگاه خودروی مشهد بر تبعیت رنو از شرایط حضور سرمایه‌گذاران خارجی که وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته اعلام کرد خبر داده بود. در هر صورت حضور رنو در ایران این روزها با چالش‌های زیادی روبه‌روست و دو خودروساز کشور نیز حاضر به برخورد شفاف در این زمینه نیستند.پیش از این اخبار زیادی در مورد مخالفت خودروسازان با مشارکت همزمان رنو با دو شرکت خودروساز مطرح بود به‌طوری‌که حتی مدیرعامل سایپا در اظهاراتی عنوان کرده بود که رنو باید با یک شرکت همکاری کند در غیر این صورت مشارکت با دو شرکت ایرانی از سوی سایپا قابل پذیرش نیست.

ظاهرا هر دو شرکت علاقه‌مند به تولید خودروی کوئید هستند و این در شرایطی است که رنو کوئید طبق اظهارات پیمان کارگر مدیرعامل شرکت رنو پارس قرار است در شرکت سایپا به تولید برسد.اما دوشنبه گذشته نشست خبری محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بازگو کننده بسیاری از اختلافات میان مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان با شرکت فرانسوی رنو بود. در این نشست صالحی‏نیا درباره همکاری شرکت رنو با خودروسازان ایرانی عنوان کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌های کلی برای انعقاد قرارداد با خارجی‌ها را به شرکت‌های خودروساز داخلی ابلاغ کرده است و آنها می‏توانند در قالب این سیاست‌ها با شرکت‌های خارجی تعامل کنند؛ همانطور که قرارداد منعقده با یک شرکت فرانسوی هم، در همین چارچوب و ضوابط بوده است.وی تاکید کرد در نامه‏نگاری جدیدی که شرکت فرانسوی رنو با بنده داشته، مدیریت ارشد این شرکت چارچوب‏های وزارت صنعت را پذیرفته است؛ اما قرار شده تا براساس مذاکرات انجام شده شرکت رنو با سایپا، طرف ایرانی یکی از واحدهای زیرمجموعه خود را به عنوان آورده خود تعیین و به تناسب ارزش آن، طرف فرانسوی نیز اقدامات لازم را انجام دهد؛ اما یکسری محدودیت‏ها در عرضه محصولات و روش‏های همکاری باعث شده این موضوع که کماکان به نتیجه‏ نرسد. اظهارات صالحی نیا در شرایطی از بن بست رنو در این باره خبر می‌دهد که برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از دو روایت در این زمینه دارد؛ روایت اول از مخالفت رنو با نظرات وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت می‌کند، چه آنکه صالحی نیا نیز تاکید کرده خودروساز فرانسوی باید از نظرات این وزارتخانه تبعیت کند.

حال این سوال مطرح است که نظرات وزارت صنعت چیست که شرکت رنو حاضر به پذیرش آن نیست؟ با توجه به شروطی که مسوولان وزارت صنعت برای حضور خودروسازان خارجی در ایران لحاظ کرده‌اند، رنویی‌ها احتمالا با شروط دوگانه این وزارتخانه یعنی «الزام صادرات 30 درصدی» و «آغاز تولید با ساخت داخل 40 درصدی»، دچار مشکل شده‌اند. طبق این شروط، خودروسازان خارجی تنها در صورتی می‌توانند با خودروسازان ایرانی همکاری مشترک داشته باشند که محصولات خود را با 40 درصد ساخت داخل اولیه تولید و 30 درصد آن را نیز صادر کنند.اما روایت دوم این است که گفته می‌شود دلیل اختلاف رنو با خودروسازان ایرانی و البته وزارت صنعت، اصرار این شرکت برای همکاری همزمان با هر دو خودروساز بزرگ کشور است. به عبارت بهتر، رنو می‌خواهد هم با ایران خودرو همکاری داشته باشد و هم با سایپا؛ این در حالی است که ظاهرا دو خودروساز بزرگ کشور مخالف این روش همکاری هستند. در این بین، به‌تازگی یک مقام مسوول به «دنیای اقتصاد» گفته که یکی از دو خودروساز بزرگ داخلی، «شراکت مستقل» را شرط همکاری با رنو قرار داده و از این شرکت فرانسوی خواسته تا قید همکاری با دیگر خودروساز بزرگ کشور را بزند. با این حال رنو همچنان بر مشارکت با هر دو خودروساز بزرگ کشور تاکید دارد.