حزب کارگر انگلیس به‌دنبال بازگشت به قدرت است. برای همین این حزب مانیسفتی ارائه داده است که مجله «ویک» از آن به‌عنوان مانیفست ۶۰ میلیاردی یاد می‌کند. انتخابات زودهنگام پارلمانی بریتانیا قرار است روز هشتم ژوئن برگزار شود. با وجود این، تصمیم ناگهانی «ترزا می»، نخست‌وزیر محافظه‌کار این کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، حزب کارگر را در شرایط سختی قرار داده است. بعد از همه پرسی برگزیت، حزب کارگر در شرایط افول قرار گرفت، در مقابل حزب حاکم محافظه‌کار و ترزا می، روند صعودی را در نظرسنجی‌ها داشته‌اند. هر چند در این مدت فاصله‌ بین این دو حزب کاهش یافته است اما هنوز اختلاف قابل‌توجه است. در چنین شرایط سختی که حزب جرمی کوربین در داخل با شکاف عمیق و از طرف دیگر پایگاه اجتماعی حزب کارگر در شرایط متزلزلی قرار دارد، وی مانیفست خود را با هدف جلب افکار عمومی به حزب کارگر منتشر کرد.

وعده‌های کوربین‌ چیست؟

در مانیفست حزب کارگر چند نکته محوری وجود دارد که هدف جلب آرای طبقات متوسط و فقیر جامعه بریتانیا است. افزایش مالیات‌ها یکی از اصلی‌ترین موضوعات محوری در برنامه حزب کارگر برای انتخابات زودهنگام هشتم ژوئن است. در این برنامه مالیات بر درآمد کسانی که ۸۰ هزار تا ۱۲۳ هزار پوند در سال درآمد دارند بین ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش می‌یابد. افزایش مالیات شرکت‌ها به ۲۶ درصد تا سال ۲۰۲۰ از دیگر برنامه‌های حزب کارگر است. همچنین سرمایه صندوق خدمات بهداشت ملی (NHS) افزایش می‌یابد.

ملی کردن مجدد کمپانی‌های حمل‌ونقل ریلی، آب و انرژی در دستور کار قرار خواهد گرفت. بیش از یک میلیون خانه جدید ساخته خواهد شد و حداقل در یک سال آینده ۱۰۰ هزار خانه ساخته می‌شود. حزب کارگر با برگزاری همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند مخالف است ولی از دادن اختیارات بیشتر به دولت محلی اسکاتلند حمایت می‌کند. در موضوع برگزیت یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در این دوره از انتخابات پارلمانی بریتانیا، حزب کارگر معتقد به خروج نرم از اتحادیه اروپا است. جرمی کوربین اعلام کرده است، در صورت پیروزی در انتخابات سراسری زودهنگام ماه آینده میلادی توافق برگزیت که به نفع اکثریت و نه اقلیت باشد را منعقد خواهد کرد. کوربین در مانیفست انتخاباتی حزب اعلام کرده است که به‌گونه‌ای از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد که بریتانیا به بازار واحد اروپایی دسترسی داشته و حقوق شهروندان بریتانیا در خروج از اتحادیه اروپا حفظ شود.

حزب کارگر در نظرسنجی‌ها در شرایط متزلزلی قرار دارد

در حالی‌که یک هفته به انتخابات عمومی در بریتانیا مانده نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آرای حزب کارگر کمتر از حزب توری‌ها است. در نظرسنجی‌های اواسط ماه مه میزان اقبال مردم به حزب حاکم محافظه‌کار ۴۹ درصد و میزان محبوبیت حزب کارگر حدود ۳۱ درصد بود. این رقم اما در این یک هفته پایانی کاهش یافته است و حزب حاکم با ۴۷ درصد و حزب کارگر با ۳۹ درصد پشت سر هم قرار دارند. این در حالی است که در داخل حزب نیز شکاف‌های عمیقی وجود دارد. گفته می‌شود در حزب کارگر اجماعی وجود ندارد و میان جناح چپ حزب کارگر با جناح راست این حزب و چهره شاخص آن تونی بلر شکاف عمیقی است.

محافظه‌کاران نیز از این شکاف حداکثر استفاده را در حمله به حزب کارگر به خصوص کوربین رهبر این حزب می‌کنند. در واقع محافظه‌کاران سیاست کوربین هراسی به راه انداخته و اعلام می‌کنند که به قدرت رسیدن کوربین تبعات امنیتی برای بریتانیا به‌دنبال خواهد داشت. جرمی کوربین در چنین تنگنای سیاسی در داخل حزب و حمله محافظه‌کاران کوشیده با ارائه یک مانیفست براساس دیدگاه‌های چپ‌گرایانه‌اش توجه اقشار متوسط و ضعیف جامعه بریتانیا را به سمت خود جلب کند. کارشناسان می‌گویند که باید منتظر بود و مشاهده کرد در مدت باقی‌مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی تا چه حد این مانیفست جذاب برای اقشار ضعیف جامعه بریتانیا در ارتقای موقعیت حزب کارگر موثر است.

شوالیه تنها

در میان اختلافات موجود در داخل حزب کارگر، رهبر حزب کارگر انگلیس گفت، سیاستمداران این کشور نمی‌خواهند وی پیروز انتخابات زودهنگام شود اما وی به‌دنبال تغییر آرا است. «جرمی کوربین» با اشاره به اینکه می‌خواهد جهت این انتخابات را تغییر دهد افزود: با پیروزی خود به کارشناسان و تحلیلگران سیاسی ثابت خواهد کرد، هیچ چیز غیرممکن نخواهد بود. کوربین با اشاره به اینکه رسانه‌ها سعی می‌کنند ثابت کنند نتیجه انتخابات مشابه انتخابات قبلی خواهد بود، افزود: سیاستمداران نمی‌خواهند وی در انتخابات پیروز شود. وی همچنین گفت: اگر در انتخابات انگلیس پیروز شود، نمی‌خواهد براساس قوانین حاکم عمل کند و همه چیز را تغییر خواهد داد. رهبر حزب کارگر تاکید کرد، اگر در انتخابات پیروز شود، با رای خالص مردم پیروز شده چرا که سیاستمداران نمی‌خواهند وی از اساس در راس قدرت قرار گیرد، از این‌رو بدون ساخت و پاخت و باندبازی توانسته قدرت را دست گیرد.

انتخابات پارلمانی انگلیس براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود در سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار شود اما برخی از منابع انگلیسی پیش‌تر گفته بودند که برخی از محافظه‌کاران با توجه به اینکه حزب مخالف کارگر در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار دارد و ترزا می ‌برای پیشبرد راهبردش در مورد برگزیت نیاز به حمایت کامل پارلمان دارد، خواهان این هستند که این انتخابات برگزار شود. هر چند جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و نیز احزاب لیبرال دموکرات و یوکیپ نیز پیش از این خواستار انتخابات زودهنگام انتخاباتی شده بودند.

دلربایی از فقرا

دلربایی از فقرا