داستان‌هایی برای آموزش اقتصاد

در دنیای امروز، پژوهشگران معتقدند آموزش مسائل مالی به کودکان از سنین پایین بسیار موثرتر بوده و آنها را برای مقابله با مشکلات مالی در آینده آماده می‌کند. استفاده از وسایل کمک آموزشی به والدین و مربیان کمک می‌کند تا این آموزش راحت‌تر و اصولی‌تر صورت گیرد. یک تجربه بین‌المللی در این زمینه نکات جالبی دربردارد که می‌تواند در تصحیح رویکردها در کشور ما نیز موثر واقع شود. اخیرا دو شرکت «ویزا» (ارائه دهنده کارت‌های اعتباری بین‌المللی) و «مارول» (شرکت کتاب‌های مصور) تصمیم به انتشار کتاب‌های مصور با هدف آموزش مسائل مالی گرفته‌اند.

این یک پرنده است، این یک هواپیماست، این یک برنامه‌ریز مالی است. دفعه بعدی که کودک شما یک کتاب مصور به خانه می‌آورد، فقط در مورد شاهزاده و پری یا رویارویی خیر و شر نخواهد بود، در عوض احتمالا مسائلی مانند ارزیابی مالی خواسته‌ها در مقابل نیازها، زندگی کردن متناسب با درآمد و در نظر گرفتن پس‌انداز برای مواقع ضروری را در بر خواهد گرفت. شرکت خدمات مالی ویزا به همراه تیم مصور مارول تصمیم گرفته اند یک کتاب جدید مصور به نام «برنامه‌های قدرتمند راکت» را شروع کنند که شامل یک تیم ابرقهرمان نگهبان کهکشان است. این داستان مصور قرار است در ایالات‌متحده به همه کتابخانه‌های عمومی ارسال شود و علاوه‌بر آن، بیشتر از ۱۵۰ هزار نسخه از آن به ۸ زبان مختلف دنیا ترجمه شود. دارمن سانچز، تدوینگری که در تیم مارول کار می‌کند درخصوص این پروژه توضیحاتی را ارائه کرده است. به گفته او، چالش اصلی این پروژه این بود که در عین سرگرم‌کننده و هیجان انگیز بودن داستان، دارای صحنه‌های اکشن و پرکشش نیز باشد و علاوه‌بر آن، یک درس در مورد مسائل مالی داشته باشد. اضافه کردن اطلاعات آموزشی به یک داستان سرگرم‌کننده می‌تواند سخت باشد به‌خصوص که با موضوعی مانند مدیریت پول هم سروکار داشته باشیم. به همین دلیل در طول این پروژه همواره مراقب اینکه داستان تحت‌تاثیر این هدف قرار نگیرد و جذابیت خود را حفظ کند بودیم.

همانطور که والدین مطلع هستند بچه‌ها تحت‌تاثیر هر چیزی که گفته شود قرار می‌گیرند و به آن گوش می‌کنند، مخصوصا اگر در مورد پول و مسائل مالی باشد. حال وقتی نگهبان کهکشان آنها را مخاطب قرار دهند حتما توجه‌ها را بیشتر به خودش جلب می‌کند و صحبت‌هایش تاثیر بیشتری روی علاقه‌مندان خردسال خواهد داشت. سوز اورمان (نویسنده و طراح این کتاب) در نقش یک ابرقهرمان جهانی پند و اندرزهایی در مورد مسائل مالی می‌دهد که قهرمانان داستان با استفاده از آن دشمنان قدرتمند را شکست می‌دهند. به‌طور مثال، وقتی تیم قهرمان برای نابودی روبوپست‌ها بودجه‌ای دریافت می‌کنند، راکت پیشنهاد می کندکه مقداری از این پول را در صندوق اضطراری پس‌انداز کنند.در قسمت بعد می‌بینیم هنگامی که گروه تصمیم می‌گیرد سفینه فضایی را تعمیر کند مقداری از این پول را استفاده می‌کند. در جایی دیگر از این صندوق برای خرید سلاح با تکنولوژی پیشرفته‌تر برای پیروز شدن در برابر دشمنان استفاده می‌شود.

درواقع این کتاب مصور، تجربه دوم سرمایه‌گذاری ویزا در این حوزه محسوب می‌شود. نمونه ابتدایی این کار در سال ۲۰۱۲ تولید شد.مساله مشاوره پول در کارهای برجسته‌ای مانند مرد عنکبوتی و انتقامجویان نیز مطرح شد که با استقبال خوبی از جانب مربیان و معلمان مواجه شده که در نهایت منجر به چاپ بیش از نیم میلیون نسخه از آنها شد. در حال حاضر نیز علاوه‌بر نگهبان کهکشان، مرد مورچه‌ای، مرد آهنین، تورعنکبوت سیاه و ‌هالک نیز با تقاضای بسیاری همراه بوده که منجر به تولید آنها به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، اسپانیایی، ژاپنی و مالایی شده است.هاگ نورتن، رئیس بخش آموزش در ویزا معتقد است در این پروژه هدف این بود که ما پیام‌های ساده‌ای را که کودکان به راحتی آن را دریافت کنند و روی آنها موثر است به آنها منتقل‌کنیم. رئیس این تیم معتقد است موضوعاتی مانندپس انداز کردن برای روز مبادا بسیار حائز اهمیت است و این موضوعی است که ما می‌توانیم از سنین پایین‌تر به کودکان یاد بدهیم.برای بچه‌ها در کنار کتاب‌های مصور، بازی‌های تعاملی مانند جست‌وجوی کلمه که آنها سعی کنند جایگاه عباراتی مانند «بودجه»، «ارز» و «هدف» را پیدا کنند بسیار جذاب خواهد بود و ما را به هدف خود که آموزش مسائل مالی به کودکان است نزدیک‌تر می‌کند.

علاوه براین، همواره یک چالش بین خواسته و نیاز وجود دارد. آیا شما باید پول خود را صرف نیازهای ضروری مانند آب یا محل زندگی کنید یا تجملاتی نظیر بازی‌های کامپیوتری و آب نبات؟نتیجه پژوهش جدید نشان می‌دهد که والدین می‌توانند با استفاده از وسایل کمک آموزشی موضوعات پولی را به کودکان یاد بدهند. در جشنواره سالانه «پدر و مادر، بچه‌ها و پول»، که توسط مدیران مالی در بالتیمور انجام می‌شود، بیش از نیمی از والدین پذیرفته بودند که آنها، «تا حدودی»، «بسیار» یا «به شدت» تمایلی به صحبت کردن درخصوص مسائل مالی را با بچه‌هایشان ندارند، این در حالی است که تنها موضوعاتی که تمایل به صحبت کردن درخصوص آن وجود داشت مسائل مربوط به مرگ و روابط مشترک بود.از افراد شرکت‌کننده ۴۴ درصدتا به حال با بچه‌های خود درخصوص مسائل مالی و اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، نوسانات بازار یا صورت‌های مالی صحبت نکرده‌اند. بنابراین، در خلا به وجود آمده، یک کتاب مصور با محوریت مسائل مالی می‌تواند مانند یک «موشک قدرتمند» مفید باشد. در سال‌های گذشته، شرکت ویزا تلاش کرد با خلق راه‌های نوآورانه آموزش‌های مالی را از طریق اسپانسر شدن و حمایت مالی از تیم‌های لیگ برتری یا تیم‌های ملی، انجام دهد.

شرکت مارول که از مهم‌ترین شرکت‌های کتاب‌های مصور است، در حال حاضر تمرکز خود را روی ابرقهرمان گذاشته است. البته برخی از پروژه‌های سفارشی از نتفلیکس، شرکت تعاملی والت دیزنی و شرکت‌ای اس پی ان نیز در دستور کار قرار دارد. حتی ابر قهرمانان نیز از چالش‌های مالی که والدین با آنها سروکار دارند مصون نیستند. به هر حال، این موضوع در کتاب‌های جدید ویزا و مارول نیز دیده می‌شود، مثلا زمانی که مرد مورچه‌ای مبلغی را از نگهبان برای از بین بردن دشمنان کهکشان دریافت می‌کند، مهم است که بداند قدم بعدی برای خرج کردن پول چیست و چه برنامه‌ای برای این درآمد خواهد داشت.

منبع: رویترز