بهترین راه پاک کردن کامل اطلاعات دستگاه‌های اندرویدی
ابزار پیش‌فرض اندروید برای پاک‌سازی یا Wipeکامل اطلاعات شخصی کاربران از روی یک دستگاه قدیمی، آن‌چنان که باید کارآمد نیست. پس بهترین راهکار در این زمینه چیست؟ و چگونه می‌توان مطمئن بود که اطلاعات شخصی شما دیگر قابل بازیابی یا Recovery نخواهند بود؟ بنابر تحقیقاتی که از سوی کمپانی امنیتی Avast صورت گرفته است، گزینه‌ Factory Reset که به‌صورت پیش‌فرض در اندروید وجود دارد و به منظور بازگشت به تنظیمات اولیه‌ کارخانه و حذف اطلاعات به کار می‌رود. این امکان برای از بین بردن همیشگی اطلاعات کاربران از روی دستگاه اندرویدی قدیمی‌، کافی نیست و نمی‌تواند کلیه اطلاعات را به‌صورت دائم از بین ببرد. این شرکت برای اثبات این ادعای خود، 20 گوشی‌هوشمند دست دوم را از فروشگاه eBay خریداری کرده و توانست بیش از 40 هزار عکس، 750 ایمیل و پیام متنی، 250 شماره تماس، 4 هویت کامل از مالکان قبلی گوشی‌ها و حتی لیست کاملی از برنامه‌ها را بازیابی کنند؛ البته این تمام ماجرا نیست و اگر بدانید که مهندسان Avast برای بازگرداندن این اطلاعات از نرم‌افزارهای Recovery دردسترس و معمولی استفاده کرده‌اند قطعا ناامیدتر و نگران‌تر خواهید شد. در حالی که Avast و بسیاری از دیگر شرکت‌های امنیتی، ابزارهای ویژه حذف دائم اطلاعات را برای این منظور به کاربران پیشنهاد می‌کنند، راه‌های مطمئن‌تر و ساده‌تر دیگری نیز وجود دارد تا کاربران اطلاعات خود را به خاطر نقض Factory Reset ایمن نگه دارند و نگران نباشند که بعد از فروش دستگاه موبایل یا تبلت خود کسی با کمک یک نرم‌افزار ساده اطلاعات پاک‌شده آنها را بازیابی کند. در ادامه سایت CENT قدم‌های اساسی را به کاربران معرفی کرده که با انجام مو به موی این قدم‌ها می‌توانید از بابت پاک شدن اطلاعات روی گوشی یا تبلت اندرویدی خود به صورت دائم اطمینان داشته باشید.

قدم اول: رمزگذاری
اولین پیشنهاد رمزگذاری اطلاعات شخصی شما پیش از پاک‌سازی یا Wipe است. با استفاده از رمزگذاری، اطلاعات شخصی شما با استفاده از یک کلید امنیتی به نوعی تغییر چهره می‌دهد و به‌صورت عادی قابل خواندن نخواهند بود؛ بنابراین حتی اگر اطلاعات شما به‌صورت کامل پاکسازی نشده باشند، کلید مخصوص شما برای رمزگشایی و مشاهده‌ محتوای فایل‌هایتان لازم خواهد بود.
برای رمزگذاری اطلاعات دستگاه شما با اندروید، به بخش Settingرفته و از قسمت Security یا امنیت گزینه Encrypt Phone یا رمزگذاری تلفن را انتخاب کنید. شاید در گوشی‌های مختلف، این گزینه در بخش‌های متفاوتی در دسترس شما قرار گرفته باشد.

قدم دوم: بازگشت به تنظیمات کارخانه
در مرحله‌ بعدی باید تنظیمات گوشی خود را به تنظیمات کارخانه یا Factory Reset باز گردانید. برای انجام این کار در اندروید، می‌توانید گزینه‌ Backup&Rese یا پشتیبان‌گیری و بازیابی، در تنظیمات گوشی خود را انتخاب کنید. همان‌طور که می‌دانید این گزینه تمامی اطلاعات موجود روی دستگاه اندرویدی شما را حذف خواهد کرد. البته قبل از انجام این کار حتما از اطلاعات شخصی و هرآنچه نمی‌خواهید از دست بدهید، یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

قدم سوم: بارگذاری اطلاعات ساختگی
انجام قدم‌های اول و دوم، برای اغلب کاربران کافی است. اما قدم‌های دیگری نیز وجود دارند که لایه امنیتی و محافظ اضافه‌ای را در هنگام حذف اطلاعات شخصی، برای شما به دنبال دارند. برای انجام این قدم ابتدا تعدادی تصاویر و اطلاعات تماس تقلبی یا ساختگی را روی دستگاه خود بارگذاری و ایجاد کنید. حتما از خود می‌پرسید انجام این قدم به چه کاری می‌آید؟ در قدم بعدی پاسخ شما را می‌‌دهیم.

قدم چهارم: انجام مجدد Factory Reset
حالا شما باید مجددا به اطلاعات کارخانه بازگردید تا این بار اطلاعات ساختگی که در مرحله بعد در دستگاه اندرویدی شما ایجاد شد، حذف شوند. انجام این مرحله، کار را برای افرادی که تلاش خواهند کرد اطلاعات شخصی شما را بازیابی کنند، بسیار سخت خواهد کرد؛ چراکه در اغلب تلاش‌های خود با اطلاعات جعلی و ساختگی قدم سوم مواجه خواهند شد.اگر خیلی وسواسی هستید و باز هم مطمئن نشده‌اید که این قدم‌ها کارساز بوده و نیاز به حساسیت و مراقبت بیشتری وجود دارد پیشنهاد ما به شما این است که گام های سوم و چهارم را دوباره و یا هر چندبار که دوست دارید انجام دهید. با تمام این‌ها و همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم، برای اغلب کاربران انجام همان قدم‌های اول و دوم برای از بین بردن دائم اطلاعات روی دستگاه اندرویدی کافی خواهد بود. بدون دسترسی به کلید رمزگذاری‌ها (که در اولین بازگشت به تنظیمات کارخانه بازنویسی خواهد شد) می‌توان گفت دسترسی به اطلاعات شخصی شما تقریبا غیرممکن است. البته اگر باز هم انجام این کارها از حساسیت شما کم نمی‌کند تنها راه باقیمانده این است که با چکش گوشی خود را از بین ببرید یا آن را از یک جایی بلند به پایین پرتاب کنید؛ البته این راه به درد افرادی می‌خورد که نیازی به پول حاصل از فروش دستگاه اندرویدی خود ندارند!