معرفی 111 واحد تولیدی به بانک برای دریافت تسهیلات

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- دهم تیر ماه و روز ملی صنعت و معدن بهانه‎ای بود تا دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشستی میزبان اهالی رسانه باشد و گزارشی از وضعیت اقتصاد استان در حوزه‎های صنعت، معدن و تجارت ارائه کند. فیروز ابراهیمی در این نشست با اشاره به ثبت‎نام ۹۸۶ واحد تولیدی در سایت بهین‏یاب تا تاریخ هشتم تیر ماه، از معرفی ۱۱۱ واحد به بانک برای دریافت ۲۴۵ میلیارد تومان تسهیلات خبر داد و اظهار کرد: با این حال این ۱۸ درصد پاسخگوی نیاز صنعت در حال حاضر نیست؛ حاشیه سود صنعت به گونه‎ای نیست که توان و تحمل پرداخت حتی این ۱۸ درصد را داشته باشد. وی به این نکته نیز اشاره کرد که تاکنون حتی یک ریال از تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی دولت برای احیای صنایع به دست واحدهای تولیدی استان نرسیده است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی در خصوص تعداد واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل استان تصریح کرد: بین ارزیابی بخش خصوصی و دولتی در این زمینه تفاوت وجود دارد؛ با تکمیل ثبت‎نام‎ها در سامانه بهین‎یاب می‎توان آمار دقیق‏تری از وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان ارائه داد. ابراهیمی با بیان اینکه ۹۰ درصد واحدهای تولیدی استان متقاضی تأمین سرمایه در گردش هستند، افزود: اما طبق بررسی‎های انجام شده تنها ۴۰ درصد این واحدها مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش دارند؛ باید به این نکته نیز توجه کرد که پرداخت تسهیلات به برخی واحدهای تولیدی تنها اتلاف منابع است زیرا تکنولوژی صنایع ما فرسوده است و همین امر باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات می‎شود و از طرفی تولیدات ما همسو با بازارهای جهانی نیست با این حال وزارت صنعت همچنان مجوزهای بی‏رویه‎ای برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی صادر می‌کند.

نبود اراده برای کوچک کردن دولت

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بخشی از این نشست دولتی بودن اقتصاد را یکی از مشکلات موجود برشمرد و عنوان کرد: دولت اراده‎ای برای کوچک کردن خود ندارد؛ در حال حاضر ۴۰ تا ۴۵ درصد گردش مالی اقتصاد کشور در حوزه وزارت صنعت است اما در این وزارتخانه هیچ برون‎سپاری صورت نگرفته است؛ دولت در برنامه ششم می‎تواند خود را ملزم به کوچک شدن کند و سالانه ۱۰ درصد از تصدی خود را در اقتصاد کاهش دهد؛ با توجه به اینکه کاهش درآمدهای نفتی دولت در وضعیت سختی است و می‎تواند با برون‎سپاری هزینه‎های خود را کاهش دهد. ابراهیمی همچنین از نظام مالیاتی موجود در کشور انتقاد کرد و نظام مالیاتی را مانعی برای توسعه صنعت و تجارت دانست و گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان و کارمندان بیشترین میزان مالیات را پرداخت می‏کنند و این در حالی است که اصناف با نقش ۳۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی، تنها پنج درصد در درآمدهای مالیاتی سهم دارند و صنعت چهار برابر اصناف مالیات پرداخت می‎کند؛ همچنین قانون، صادرات غیرنفتی را از پرداخت مالیات معاف کرده اما اکنون صادرکننده هنگام خروج کالا باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و طبق آیین‌نامه‎‏های اجرایی پس از یک ماه این مبلغ را پس بگیرد با این حال کسی در خصوص چرایی پرداخت این رقم پاسخگو نیست زیرا بعدها به بهانه‎‏های مختلف این رقم اصلا برگشت داده نمی‎شود یا سرمایه بخش خصوصی ماه‏ها در دست دولت باقی می‎ماند.

فعالیت 5754 واحد صنعتی

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بخشی از این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت خراسان رضوی در حوزه‎های صنعت، معدن و تجارت پرداخت و با اشاره به فعالیت ۵۷۵۴ واحد صنعتی در استان، اظهار کرد: هفت درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان وجود دارد که به لحاظ سرمایه‎گذاری پنج درصد و به لحاظ اشتغال هشت درصد کشور را به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه خراسان رضوی بعد از استان‏های تهران و اصفهان، رتبه سوم کشور را در تعداد پروانه‏های بهره‎برداری دارد، خاطرنشان کرد: این استان در سال گذشته به لحاظ تعداد واحدهای صنعتی جایگاه چهارم، به لحاظ سرمایه‏گذاری در این بخش رتبه هشتم و به لحاظ اشتغال جایگاه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است. ابراهیمی در خصوص وضعیت طرح‎های صنعتی استان نیز خاطرنشان کرد: ۳۶۲ طرح استان پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، ۳۸۲ طرح پیشرفت ۴۰ تا ۵۹ درصد، ۷۸۲ طرح پیشرفت ۱۰ تا ۳۹ درصد و بقیه نیز پیشرفت فیزیکی کمتر از ۹ درصد دارند. دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به صدور ۶۶۷ پروانه اکتشاف معدنی در استان تا پایان سال ۹۴، تصریح کرد: تا پایان سال گذشته ۴۹۹ گواهی کشف و ۷۶۴ پروانه بهره‏برداری صادر شده است. وی همچنین از کاهش ۵۳ درصدی صدور پروانه اکتشاف و کاهش ۴۴ درصدی گواهی کشف معدنی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ خبر داد و افزود: با این حال صدور پروانه بهره‎برداری سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است. وی با بیان اینکه ارزش صادرات استان در سال ۹۴ نسبت به سال قبل از آن، ۹ درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: واردات استان نیز در این مدت ۳۳ درصد کاهش یافته است.

معرفی 111 واحد تولیدی به بانک برای دریافت تسهیلات