تا همین دو سال قبل 60 میلیون تومان بودجه‌ای بسیار خوب برای خرید یک خودرو به شمار می‌رفت و با این رقم امکان خرید خودرویی نسبتا نیمه لوکس وجود داشت. حالا اما مشتریان خودرو شرایط خود را در بازار به‌گونه‌ای می‌بینند که با 60 میلیون تومان گزینه‌هایی بیش از خودروهای همیشگی پیش رو ندارند و این مبلغ به نوعی بودجه‌ای برای خرید یک خودروی معمولی به شمار می‌رود. اخیرا خودروسازان نیز با اشاره به این نکته که این روزها 40 یا 50 میلیون برای خرید یک خودرو مبلغ زیادی نیست، به معرفی محصولاتی پرداخته‌اند که قرار است تا سال آینده وارد بازار شوند. با ورود این خودروها اگرچه تنوع قیمتی محصولات داخلی بیشتر از حالا خواهد شد، اما در شرایط فعلی با بودجه‌ای از 20 میلیون تومان تا سقف 60 میلیون تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟ این بودجه در حالی در نظر گرفته شده است که بازار هدف شامل خودروهای تولید داخل می‌شود نه وارداتی‌ها زیرا بازار وارداتی‌ها حالا بیش از پیش برای خرید گران شده‌اند.
نگاهی به قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ برای رسیدن به پاسخ سوالی که مطرح شد، نشان می‌دهد که تنوع قیمتی خودروسازان از حول و حوش ۲۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و تا محدوده ۴۶ میلیون تومان متوقف می‌شود؛ این در حالی است که شرکت‌های چینی تولیدکننده خودرو به خوبی توانسته‌اند محدوده ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان را پوشش دهند. هرچند خودروسازان به خوبی متوجه این خلأ شده‌اند و قصد دارند با معرفی محصولاتی جدید بازار را با تنوع محصول و قیمت همراه کنند، اما به گفته خود آنها برای به ثمر نشستن این تصمیم باید دست‌کم یک سال انتظار کشید. بر این اساس خودروسازان بزرگ کشور قصد دارند برنامه ورود ۲۲ مدل جدید تا سال آینده را عملیاتی کنند، آنها پیش از این اعلام کرده‌اند که برخی از این مدل‌ها را تا پایان امسال روانه بازار خواهند کرد.
اما ورود این 22 مدل خودروی جدید به بازار در حالی است که پایه قیمتی تعداد زیادی از آنها از 50 میلیون تومان آغاز می‌شود. از نگاه خودروسازان پایه قیمت 40 یا 50 میلیون تومان برای یک خودرو اصلا رقم زیادی نیست. آنها در حالی این ادعا را دارند که در میان محصولات جدید خود، برای خودروهای ارزان‌قیمت (در رده 20 تا 30 میلیون تومان) جایگاهی قائل نشده‌اند. این اقدام خودروسازان به گفته خودشان به این نکته باز می‌گردد که آنها قصد ندارند با وارد کردن مدل‌هایی در محدوده قیمتی 20 تا 30 میلیون تومان برای محصولات فعلی خود رقیب بیافرینند.
۲۰ میلیون تومان برای خرید یک خودروی صفر، کمترین مبلغی است که می‌توان در نظر گرفت؛ اما با این مبلغ چه خودرویی می‌توان خرید؟
ام.وی.ام110 و خودروهای پرتیراژ سایپا انتخاب‌هایی هستند که در مقابل رقم 20 میلیون تومان قرار می‌گیرد.
خانواده سایپا ایکس۱۰۰ شامل مدل‌های ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۱۱، ۱۴۱ و وانت پراید از جمله خودروهایی هستند که می‌توان با بودجه‌ای بین نزدیک به ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان به سراغ خرید آنها از کارخانه رفت.
خودروهای داخلی 20 تا 30 میلیون تومانی رده بعدی قیمت‌ها را در بازار شکل می‌دهند.
خانواده ایکس۲۰۰ سایپا در این رده قیمتی قرار دارند. تیبا یک با قیمت ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و تیبا ۲ نیز با قیمت ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار این رده را پوشش می‌دهند. در ایران‌خودرو نیز مدل‌های ۴۰۵ جی.ال.ایکس یورو ۴ و مدل دوگانه‌سوز آن، سمند اس.ای و سمند ال.ایکس سال در محدوده قیمتی ۲۶ تا ۳۰ میلیون تومان قابل خرید هستند.
30 تا 40 میلیون تومان رده قیمتی بعدی است که می‌توان گفت بیشترین مدل را شامل می‌شوند. جای این رده قیمتی که می‌توان گفت حد وسط را دارد، به جز تندر90 در سایپا خالی است اما در عوض ایران‌خودرو این رده قیمتی را به خوبی پر کرده‌ است. در ایران‌خودرو مدل‌هایی شامل پژو 206 تیپ2 و تیپ 5 و همچنین V8 و V9 از 34 میلیون و 700 هزار تومان تا 39 میلیون و 500 هزار تومان را به خود اختصاص داده‌اند. پژو پارس، تندر دنده دستی و رانا نیز از دیگر محصولات ایران‌خودرو در رده قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان هستند.
۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان سقفی است که در ایران‌خودرو فقط تندر دنده اتومات با قیمت ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آن را پر می‌کند این در حالی است که چینی‌ها در این محدوده قیمتی فعال‌ترند. خودروی لیفان ۶۲۰ و جک جی۵ خودروهایی هستند که از ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به خود اختصاص داده‌اند. ام.وی.ام۵۳۰ نیز رده قیمتی ۴۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان را در اختیار دارد.
خودروهای 50 تا 60 میلیونی بازار اما تماما شامل چینی‌ها می‌شوند.
خودروی ام.وی.ام ایکس۳۳ که شاسی‌بلندی شهری است امروز به خوبی توانسته است بودجه‌های حول و حوش ۶۰ میلیون تومان را به سمت خود جذب کند. قیمت این خودرو در مدل دنده دستی ۶۳ میلیون و ۱۷۳ هزار تومان است. مدل دنده اتومات آن نیز ۷۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. وانت کاپرا تک‌کابین نیز محصولی است که علاقه‌مندان به وانت‌های شاسی‌بلند می‌توانند با بودجه‌ای حول و حوش ۶۰ میلیون تومان به سراغ آن بروند. این خودرو که محصولی از گروه بهمن است، در مدل تک‌کابین خود در کارخانه با قیمت ۵۷ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان قابل خرید است.
اما لیفان ایکس60 دیگر خودرویی است که در رده 60 میلیون تومانی‌ها قرار می‌گیرد، این خودرو شاسی بلند که محصولی از کرمان موتور است، 60 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد.
خودروی جی۵ نیز که دیگر محصول این شرکت است، سدانی است که نزدیک به ۶۰ میلیون تومان قرار دارد. قیمت این خودرو در کارخانه ۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.