دموکرات‌های خائن در تیم میلیاردر

مترجم: مریم رضایی

حال که دونالد ترامپ نامزد قطعی حزب جمهوری‌خواه در رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده، مسیرش به سوی کاخ سفید از درون ایالت اوهایو با طبقه کارگری که مهارت خاصی در گزینش روسای جمهور دارد، خواهد گذشت. هیچ یک از نامزدهای جمهوری‌خواه بدون کمک ایالت اوهایو به پیروزی نرسیده‌اند و هیچ شهری بهتر از کانتون (Canton) که زمانی از نظر شکوفایی صنعتی حرف اول را می‌زد، چالش‌ها و فرصت‌هایی را که ترامپ با آن مواجه است منعکس نمی‌کند؛ شهری که مثل اوهایو و دیگر قسمت‌های «کمربند زنگاری» (منطقه‌ای که بخش بالایی شمال شرق آمریکا و ایالت‌های غرب میانه را پوشش می‌دهد) در حال عبور از تحول اقتصادی و جمعیتی عمیقی است. کانتون، شهری در شمال شرق اوهایو که صنعت فولاد برجسته آن زمانی وارد رکود ۲۰ ساله شد، قلب شهرستان استارک است و به عنوان یک منطقه پیشرو سیاسی محسوب می‌شود که به جز دو بار، از سال ۱۹۶۴ تاکنون نامزدهای پیروزی ریاست جمهوری آمریکا را انتخاب کرده است.پیروزی اولیه ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در میشیگان و می‌سی‌سی‌پی، با وجود حملاتی گسترده از سوی اعضای حزب، جایگاه پیشتازانه او را در رقابت انتخابات ریاست جمهوری بهبود بخشید و نشان‌دهنده جذابیت گسترده او در بسیاری از گروه‌های جمعیتی درون حزب جمهوری‌خواه بود. اما اینجا، در شهر عمدتا سفیدپوست کانتون، مهد فوتبال آمریکایی حرفه‌ای، او نیاز به جلب حمایت گسترده‌ در انتخابات عمومی دارد و علاوه بر جمهوری‌خواهان، باید دموکرات‌های طبقه کارگر و برخی مستقل‌ها را نیز جذب کند. این نشان می‌دهد او برای مغلوب کردن طرف دموکرات خود، در اوهایو و دیگر ایالت‌های غرب میانه «کمربند زنگاری» با چالش مواجه است. کورتیس گرین، معاون اتحادیه محلی «کارگران فولاد متحد» شهر کانتون، در جلسه‌ای که در اتحادیه برگزار شده بود، از محبوبیت ترامپ در میان تعداد رو به افزایشی از اعضا سخن گفت.

اوهایو و گزینش برندگان

اگر ترامپ فقط در ایالت‌هایی به پیروزی برسد که میت‌رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۲ رای آنها را به دست آورده بود، تنها ۲۰۶ رای مجمع رای‌دهندگان را خواهد داشت، در حالی که برای راهیابی به کاخ سفید ۲۷۰ رای مورد نیاز است. مبارزه بر سر آرای مجمع رای‌دهندگان، انتخابات ماه‌های اخیر را به جنگ تن به تن بین چند ایالت تبدیل کرده است. اوهایو اغلب در مرکز قرار دارد. این ایالت، که از سال ۱۹۶۰ تاکنون به نامزد بازنده در انتخابات ریاست جمهوری رای نداده، به عنوان جهان کوچک رای‌دهندگان متنوع آمریکایی دیده می‌شود؛ از «دموکرات‌های ریگانی» محافظه‌کار که از حزب خود روی گرداندند تا در دهه ۸۰ از رونالد ریگان حمایت کنند گرفته تا زنان خانه‌دار حومه‌نشین طبقه متوسط و اسپانیایی‌های پرجنب وجوش. ترامپ به عنوان غول بازار ملک و املاک آمریکا برای جبران سهم رو به رشد سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌هایی که در سن رای دادن هستند، باید در شهرهایی مثل کانتون، رای‌دهندگان سفیدپوست بیشتری نسبت به رقبا جذب کند. عملکرد او در ایالت‌های مهمی که دموکرات‌ها و مستقل‌ها به اندازه جمهوری‌خواهان می‌توانند رای بیاورند، نشان می‌دهد ترامپ می‌تواند در انتخابات عمومی تعداد قابل توجهی از این رای‌دهندگان را جذب کند. گفت‌وگوی خبرگزاری رویترز با بیش از ده‌ها رای‌دهنده دلیل این امر را توضیح می‌دهد. در کانتون که ۷۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد، شکایت‌های ترامپ از تجارت آزاد، اصلاحات سیاسی و مهاجرت‌های غیرقانونی در میان برخی کارگران سنتی صنعت فولاد که طرفدار دموکرات‌ها بودند، با موافقت مواجه شده است.

کیث استروبلت، رهبر سیاسی اتحادیه محلی «کارگران فولاد متحد» در کانتون، می گوید:«اتحادیه‌های کارگری که معمولا از دمکرات‌ها حمایت می‌کنند، بسیاری از اعضای ما و بسیاری از خانواده‌های آنها، در حال حاضر حامی ترامپ هستند.» اتحادیه محلی «کارگران فولاد متحد» کانتون ۱۸۰۰ عضو دارد که این تعداد ۳۰ سال پیش و در زمان اوج فعالیت‌های اتحادیه ۶۷۰۰ نفر بود. رهبری اتحادیه به طور رسمی نامزدی را تایید نکرده، اگرچه برنی ساندرز دموکرات را تحسین کرده بود. به هر حال، برخی اعضای معمولی اتحادیه می‌گویند با حملات لفظی ترامپ علیه مهاجرت‌های غیرقانونی و سخنرانی‌های شدیداللحن او علیه تجارت با چین و مکزیک موافق هستند. استروبلت می‌گوید: «به نظر می‌رسد چند صد نفر از اعضای اتحادیه ما از ترامپ حمایت می‌کنند. بسیاری از آنها او را نیروبخش می‌دانند. ترامپ‌ حرف‌هایی می‌زند که بسیاری از آنها سر میز غذای خود در مورد آن صحبت می‌کنند.»

نمایش نگرانی‌

اما ترامپ در انتخابات عمومی با احتمالات دشواری در کانتون و نیز کل اوهایو و غرب میانه مواجه است. شهر کانتون و کل این منطقه به شیوه‌هایی که به نفع دمکرات‌ها است در حال تغییر است و این نشان‌دهنده مشکلات گسترده‌تر حزب جمهوری‌خواه با رای‌دهندگانی است که سفیدپوستان و محافظه‌کاران فرهنگی چندانی درمیان آن ها نیستند. در سال ۲۰۰۰ حدود ۷۵ درصد شهر کانتون را سفیدپوستان تشکیل می‌دادند و جمعیت سیاه‌پوست ۲۰ درصد بودند و اسپانیایی‌ها نیز تنها بیش از یک درصد جمعیت این شهر را تشکیل می‌دادند. بزرگ‌ترین کارفرمای شهر، شرکت تیمکن (Timken)، غول تولیدکننده بلبرینگ و فولاد مقاوم بود که نیروی اقتصادی پرنفوذ کانتون در بیشتر سال‌های قرن ۲۰ محسوب می‌شد. طبق داده‌های سرشماری در سال ۲۰۱۰، سفیدپوستان ۶۹ درصد جمعیت کانتون را تشکیل می دهند، جمعیت سیاه‌پوست این شهر تا ۳ درصد افزایش یافته و درصد ساکنین اسپانیایی نیز به ۳ درصد رسیده است. در انتخابات مقدماتی که حدود دو ماه پیش برگزار شد، ایالت همسایه میشیگان، حاکی از پرنوسان بودن انتخابات پیش رو بود، به طوری که محبوبیت ترامپ در میان سفیدپوستان ناراضی از مناطق جنوبی فراتر رفت. در رقابت بین دموکرات‌ها، به دلیل نارضایتی موجود نسبت به هیلاری کلینتون پیشتاز، ساندرز توانست رای بیشتر سفیدپوستان طبقه کارگر حومه‌نشین و شهرهای کوچک این ایالت را به دست آورد. در شهر کانتون مثل هر شهر دیگری در «کمربند زنگاری»، یعنی منطقه حیاتی از غرب میانه تا منطقه «دریاچه‌های بزرگ» و بخشی‌هایی از شمال شرق، تولید صنعتی از دهه ۷۰ به بعد و تا حدی با توجه به رقابت خارجی، تحلیل رفته است. در سال ۱۹۹۰ اوهایو بیش از یک میلیون شغل در بخش تولید صنعتی داشت؛ امروز به گفته اداره آمار کار آمریکا، این تعداد به ۶۸۰ هزار شغل رسیده است. اوهایو از زمان رکود اقتصادی بزرگ سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ حدود ۲۰۰ هزار شغل در تولید صنعتی را حذف کرد.