به یاد آرش در کنار کوروش

شهر زیبای شیراز حالا دیگر یکی از میزبانان همیشگی مسابقات رالی قهرمانی کشور شده است. اولین مرحله از این مسابقات در سال جاری، در روزهای چهارم تا هفتم خرداد ماه به میزبانی شیراز برگزار و با یاد مرحوم «آرش رامین‌یکتا» برگزار شد. این‌بار به دلیل اعمال قوانین جدید، تیم‌های ایران‌خودرو و سایپا نتوانستند خودروهایشان را به مسابقات برسانند؛ اما اولین مرحله با حضور ۱۰ شرکت‌کننده برگزار شد.

طبق اعلام قبلی کمیته رالی این مسابقه مطابق با قوانین مسابقات رالی FIA برگزار می‌شد. پس به این ترتیب بحث ایمنی از اولویت‌های برگزار‌کنندگان بود. از این‌رو رول کیج خودروها، لباس‌ها، صندلی، کلاه، دستکش، محافظ گردن و دیگر تجهیزات خودروها مثل آتش خاموش‌کن اتوماتیک، قطع‌کن برق اصلی خودرو و سوخت از سوی مسوولان کمیته فنی چک شد تا مطابق با تعریف‌های قواین جدید باشد. هر‌چند به دلیل کمبود زمان بسیاری از خودروها در بخش رول‌کیج الگوهای مورد‌نظر در قوانین جدید را رعایت نکرده بودند اما، بنا به تشخیص کمیته فنی، آنهایی که مقاومت لازم را داشتند اجازه حضور در مسابقه را یافتند و از بعضی شرکت‌کنندگان نیز تعهد کتبی گرفته شد. با این حال قرار است از مسابقه بعدی فقط خودروهایی اجازه حضور در مسابقه را داشته باشند که رول‌کیج آنها مطابق با نقشه‌ها و تعاریف FIA باشد.

مسابقه در دو مرحله و دو استیج برگزار شد. به این ترتیب که در روزهای سه‌شنبه و چهار‌شنبه شرکت‌کنندگان حق داشتند با در دست داشتن نقشه مسابقه که البته خالی از جزئیات مسیر بود، مسیر مسابقه را با خودرو طی کنند و با مسیر آشنا شوند. در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هم مسابقه اصلی در ۶ مسیر برگزار شد. نحوه برگزاری مسابقه به این‌گونه بود که شرکت‌کنندگان در هر روز حدودا ۴۰۰ کیلومتر می‌راندند. در واقع تایم‌گیری مسابقه از محل Park Service خودروها در هتل شیراز بود؛ اما استارت بخش اصلی مسابقه در نقطه‌ای خارج از شهر قرار داشت. مجموع زمانی که از استارت در پارک سرویس تا رسیدن به خط پایان یک تست برای هر شرکت‌کننده به ثبت می‌رسید، خطاها و... ابزار داوران برای امتیاز‌دهی به شرکت‌کنندگان بود.

برای این پیکار ۶ مسیر از سوی مسوولان طراحی شده بود. در روز پنج شنبه هر شرکت‌کننده در نوبت صبح ۶ مسیر را طی می‌کرد و به محل کمپ سرویس باز‌می‌گشت. در نوبت بعد از ظهر هم دوباره همان مسیرهای صبح توسط شرکت‌کنندگان طی می‌شد و مجموع تایم‌ها توسط داوران به ثبت می‌رسید.

مرحله اول پنج‌شنبه ششم خرداد: تست یک روز اول مسابقه تخت جمشید به اسماعیل‌آباد بود که ۱۴ کیلومتر طول داشت. تست دوم دریاچه آباده تُشک در منطقه مرودشت و ارسنجان به طول ۲۴ کیلومتر قرار داشت. تست سوم نیز مسیر اسماعیل‌آباد به تخت‌جمشید بود که ۱۳ کیلومتر امتداد داشت و بخشی از آن جنگل‌های بلوط بود. از جمله اتفاقات روز اول رالی باید به برخورد خودروی ۲۰۶ به رانندگی فرید پروین با سنگ و شکستن متعلقات چرخ جلو اشاره کرد که باعث شد او از مسابقه کناره‌گیری کند. این اتفاق فقط ۶ کیلومتر بعد از استارت تست یک افتاد. همچنین حسن اکبرنژاد نیز با خودروی میتسوبیشی لنسرش نتوانست بیش از تست پنجم دوام بیاورد و در اثر یک حادثه بعد از چند معلق از مسابقه خارج شد.

مرحله دوم جمعه هفتم خرداد: اولین تست صبح روز دوم رالی در منطقه حسین آباد و روستای شول به طول ۵/ ۱۲ کیلومتر قرار داشت. تست دوم که ۱۴ کیلومتری بود در منطقه لابیشه طراحی شده بود. اما مسیر سوم روز دوم رالی تعریف دیگری داشت. حدود ۲ سال قبل بود که در منطقه اسماعیل‌آباد و در خلال مسابقه رالی، آرش رامین یکتا نقشه خوان تیم سایپا در اثر یک حادثه جان به جان آفرین تسلیم کرد. از این رو مسیر سوم روز دوم رالی که از غرب به شرق منطقه اسماعیل‌آباد بود با طول ۸/ ۱۳ کیلومتر به نام آرش رامین یکتا نام‌گذاری شده بود. از جمله اتفاقات مهم روز دوم رالی باید به نقص فنی ترمز خودروی میتسوبیشی لنسر لاله صدیق اشاره کرد که باعث شد او زمان زیادی صرف تعمیر خودرو کند و به همین دلیل از مسابقه کنارگیری کرد. در پایان ۱۲ تست اولین مرحله از مسابقات رالی قهرمانی کشور جام «آرش رامین یکتا»، میثاق قاسمی و حامد مجد از تیم گردش نما به مقام اول دست پیدا کردند. محمد ابوترابیان و مسعود اسماعیل زاده دوم شدند و آرمان طاهردوست و وحید شفیع پور از مازندران سوم شدند.

به یاد آرش در کنار کوروش

به یاد آرش در کنار کوروش

به یاد آرش در کنار کوروش