ریسک پذیری و عمل گرایی؛ رمز موفقیت دان کان (بخش پایانی)

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

در مقاله هفته گذشته با دان کان، یک کارآفرین موفق آشنا شدیم. گفتیم که او در سال آخر دانشگاه برای ۳۵ شغل درخواست کار داد که به‌جز دو شغل از همه مشاغل رد شد. او در نهایت بین آموزش زبان انگلیسی در کره و کار در استارت آپی به نام UserVoice، دومی را انتخاب کرد. تا اینکه امروز کان به یکی از موسسین «کروز اتوماسیون» Cruise Automation تبدیل شده است. استارت آپی که جنرال موتورز در ماه مارس آن را به مبلغ یک میلیارد دلار خرید. در شرایط کنونی که شرکت‌هایی مانند تسلا، گوگل و اپل در تلاش برای توسعه خودروهای هوشمند هستند، جنرال موتورز نیز تلاش کرده است با خرید «کروز اتوماسیون» از قافله عقب نماند.

 

استارت‌آپ «کروز اتوماسیون»، در زمینه توسعه کیت‌هایی برای خودروهای معمولی فعالیت دارد که در جاده‌های برون شهری، اجازه رانندگی بدون دخالت راننده را می‌دهد. همچنین این استارت‌آپ در زمینه توسعه نرم‌افزاری سیستم ناوبری خودکار برای خودروهای هوشمند نیز فعالیت دارد. در مقاله هفته گذشته گفتیم که دان، هفت سال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه جهشی رو به جلو داشته است و می‌توان گفت دان حداقل در جامعه کارآفرینی بسیار مشهور شده است، اما چگونه دان در بلندای یکی از موفق‌ترین استارت آپ‌ها در سیلیکون‌ولی قرار گرفت؟ می‌توان گفت: اندکی شانس، ارتباطات درست، ریسک‌پذیری و رفتار خونسرد و آرام.

یک شرکت موفق متولد شد

اندکی پس از اینکه جنرال موتورز برای خرید «سیستم خودکار کروز» یا Cruise Automation به قیمت یک میلیارد دلار به توافق رسید؛ این استارت آپ واقع در سان فرانسیسکو که در تکنولوژی رانندگی خودکار و هوشمند تخصص یافته است، اکثر اطلاعات در مورد این شرکت و تکنولوژی خود را پیاده کرد. دان به نوبه خود می‌گوید اکنون که کروز اتوماسیون بخشی از جنرال موتورز محسوب می‌شود، او باید در مورد این تکنولوژی ساکت بماند؛ اما این تکنولوژی باید برای جنرال موتورز بسیار جذاب باشد که چنین معامله بزرگی را انجام داده است. این یک میلیارد دلار بین دان و کایل واگت، یکی از مشهورترین موسسان او و مدیر ارشد اجرایی کروز اتوماسیون، ۴۰ کارمند دیگر کروز اتوماسیون که در این استارت آپ کار می‌کنند و سرمایه‌گذاران اولیه تقسیم شد.

پراگماتیسم (عمل‌گرایی)

دان به‌شدت عمل‌گراست. در تمام فراز و فرودهای سیلیکون ولی، دان همچنان منطقی باقی ماند. او می‌گوید که استرس تنها مشکلی دیگر به مشکلات شما اضافه می‌کند. ریسک‌پذیری دان عامل مهمی برای موفقیت او به‌شمار می‌رود. دان می‌گوید «به‌طور قطعی می‌گویم که من به‌دنبال ریسک هستم.» پراگماتیسم او در سادگی او در حال خنثی شدن است. زمانی که او با یک مشکل مواجه می‌شود، دلسرد نمی‌شود. او تنها در جست‌وجوی راه‌حل است. او می‌گوید: شیوه‌ای که من اتخاذ کرده‌ام این است که هر مشکل یا هر موقعیتی که می‌تواند به شما استرس و اضطراب وارد کند، تنها مشکل دیگری بر مسائل شما خواهد افزود؛ بنابراین اگر شما بتوانید به‌طور عقلانی در مورد آن فکر کنید، به عقب برگردید و بگویید «بسیار خب، برای حل آن، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟» این روشی است که ما طبق آن در کروز اتوماسیون با همه چیز برخورد می‌کنیم و البته مسیری است که من در زندگیم در پیش گرفته‌ام.

امیر قزوینیان از مدیران ارشد کروز اتوماسیون در این زمینه می‌گوید «دان به‌شدت اهل تجزیه و تحلیل است؛ بنابراین شما می‌دانید که هر ایده به‌طور منطقی و منصفانه ارزیابی خواهد شد و او راه‌حل‌هایی را اتخاذ خواهد کرد که همه جوانب مشکل پیش‌رو را مدنظر خواهد داشت. او هرگز از مشکلات هر چند بزرگ هراسی ندارد. حتی زمانی که مشکلات به‌طور اجتناب‌ناپذیری زیاد می‌شود، او هرگز دستپاچه و مضطرب نمی‌شود. او تنها این موقعیت را تشخیص می‌دهد و با برنامه عملی برای حل این مشکل وارد عمل می‌شود.»به‌نظر می‌رسد این روش کار است. دان می‌گوید: «من تصور نمی‌کردم که هرگز یک شرکت تاسیس کنم. هرگز تصور نمی‌کردم که وسایل نقلیه خودکار و هوشمند بسازم. رانندگی بدون استفاده از دست، برای من غیر قابل انتظار بود، اما اکنون فکر می‌کنم که می‌توانم تاثیر بزرگ‌تری بر جهان داشته باشم. بزرگ‌ترین مزیت برای من این است که واقعا کاری را انجام دهم که از آن لذت می‌برم و می‌خواهم انجام شود.»دان می‌گوید باید به بانک‌هایی که من را برای استخدام رد کردند بگویم «متشکرم!!!»

منبع: entrepreneur