هدف بیمه رازی مشتری مداری و سود‌آوری است
در شرکت بیمه رازی یک تیم تدوین استراتژی و شروع راهبردی وجود دارد که مرتب استراتژی های شرکت را بارگـــذاری می کند و هدفی که برای سال 1404 تعیین کردند این هست که در جایگاه 5 شرکت برتر صنعت بیمه قرار بگیریم و بعد آن تدبیری اندیشیدیم که از چه لحاظی در این جایگاه قرار بگیریم ، از لحاظ سود آوری ، از لحاظ پرتفوی ، از لحاظ رضایت بیمه گذاران و هنچنین در تمامی مسائل مربوطه ، به این معنا که در تمامی این شاخص ها ما باید یکی از 5 شرکت برتر باشیم. این بخشی از گفت و گوی دنیای اقتصاد با دکترمظلومی مدیرعامل بیمه رازی است. مشروح آن را در ادامه بخوانید:
به نظرشما نظارت مطلوب برفعالیت بیمه گری دارای چه ویژگی‌هایی است ؟
: درمورد نظارت برعملیات بیمه گری نمی توان سلیقه ای برخورد کرد و نظرات شخصی را اعمال کرد. کلیت خدمات بیمه وارداتی است و نباید چرخ را از نواختراع کرد . باید بررسی و تحقیق شود که نظارت برعملیات بیمه گری درسایرکشورها چگونه صورت می گیرد و الگوی مناسب با شرایط کشور را طراحی کرد. درکشورهای توسعه یافته نظارت بربیمه گری برمبنای یک سری مقرراتی است که درسطح ملی و بین المللی اجرا می شود، به عنوان مثال دراتحادیه اروپا ∏ Solvency درواقع شرکت های بیمه را ازجهت قبولی ریسک درهربیمه نامه محدود می کنند و قبولی ریسک درسطح کلان ازنظرتعداد بیمه نامه نیزکنترل می شوند. همچنین برای حفظ حقوق بیمه گذاران یک سری انجمن ها و اتحادیه هایی هستند که بر فرآیند واگذاری ها نظارت دارند. درکشورما حاکمیت می تواند با الگوبرداری صحیح ازقوانین و مقررات بین المللی نظارت جامعی برعملکرد شرکت های بیمه داشته باشد. شاید گروهی بگویند دیگردردنیا بیمه مرکزی وجود ندارد اما همین حضور بیمه مرکزی درایران می تواند به فال نیک گرفته شود و بهترین بهره وری را درامرنظارت و کنترل بازار داشته باشد. صنعت بیمه ایران ازجهتی ازبرخی کشورها جلوتراست و دربسیاری ازکشورها یک سازمان مستقل مشابه بیمه مرکزی وجود ندارد که کارنظارت را انجام دهد. دربرخی کشورها نیز دپارتمان هایی دربانک های مرکزی وجود دارد که مسوول نظارت برعملیات بیمه گری هستند اما درکشورما نهاد مستقلی به نام بیمه مرکزی داریم که رییس کل آن درمحافل تصمیم گیری در هیئت دولت حضور ندارد و می تواند سیاست های بیمه مرکزی را تحقق بخشد. امروزبا آمدن رییس کلی که ازخانواده بیمه است می توان به آینده بیمه مرکزی و صنعت بیمه امیدواربود. بدون تردید شرایط بیمه گری دراین دوره نسبت به زمانی که روسای کل بیمه ای دربیمه مرکزی نبودند تغییرخواهد کرد که امید است این تغییرات درراستای توسعه تخصصی شدن بیمه و نظارت کارا برعملیات بیمه گری صورت گیرد.
آقای مظلومی با احیای نظام نظارت تعرفه موافق هستید؟
: بخشی از پرتفوی بیمه که درزمان دکترفرشباف آزاد شد و تعرفه ها حذف شدند بخش خیلی کوچکی ازکل پرتفوی صنعت بیمه بود.اگر نظام نظارت تعرفه احیا هم شود تاثیرزیادی دربازارنمی گذارد چون حجم عمده پرتفوی مربوط به بیمه شخص ثالث است که نرخ و شرایط آن توسط هیات دولت تعیین و فقط برای اجرا به بیمه مرکزی ابلاغ می شود.تعرفه فقط برای رشته هایی چون آتش سوزی و باربری و بدنه اتومبیل استفاده می شد که نزدیک به 10 درصد پرتفوی بازاربیمه است و درآن زمان هم آنقدر نرخ شکنی صورت گرفت که بیمه مرکزی ناگزیربه حذف تعرفه های بیمه ای شد. دربیمه های درمان هم نرخی که وجود داشت پاسخگوی نبود برای شرکت های بیمه زیان به دنبال داشت و بیمه گران ناچاربه افزایش آن ازسقف تعرفه ها بودند وگرنه متضرر می شدند. توجه داشته باشید که شرکت های بیمه ای که نرخ تعرفه های بیمه درمان را کاهش داده بوده اند امروز با مشکل جدی روبه رو هستند.بنابراین بازگشت نظام تعرفه تفاوتی درنرخ دادن شرکت ها ندارد.
وقتی 80 درصد تولید صنعت بیمه متعلق به رشته های درمان و اتومبیل است و سیاست بیمه مرکزی به عنوان نماینده حاکمیت حمایت ازاقشارمتوسط جامعه است و قیمت ها درکف قرار دارند بازگشت نظام تعرفه چه تاثیری دارد ؟
درخصوص آیین نامه نسبت توانگری مالی چه نظری دارید؟
: بیمه مرکزی مصمم به اجرای نظارت مالی است و درتلاش است تا با طراحی ابزارهای آن این نظارت را جامع و شفاف اجرا کند.اما آنچا درطراحی اولیه آیین نامه توانگری مالی مغفول مانده و به آن توجهی نشده است بحث شرایط اقتصادی کشوردرزمان رشد نرخ تورم است. شرکت های بیمه دارایی های ثابتی دارند که درمعرض رشد تورم هستند و قیمت های دفتری شاید یک دهم قیمت واقعی آنها باشند . ازطرفی این شرکت ها برای اینکه بنابه دلایلی تجدید ارزیابی دارایی ها را انجام نمی دهند ارزیابی براساس قیمت ها ی دفتری است و با قیمت اصلی تفاوت فاحشی دارد. درتعیین نسبت توانگری مالی درکشورهای توسعه یافته شرایط تورمی وجود ندارد و قیمت ها تقریبا واقعی هستند و قیمت دارایی ثابت دردفاتر واقعی است اما وجود شرایط تورمی شدید درسال های گذشته موجب شد تا دارایی های ثابت شرکت های بیمه ازارزش واقعی بالاترازقیمت های دفتری برخوردارشوند که این موضوع تاثیرمستقیم برنسبت توانگری مالی شرکت می گذارد ؛ چون درمحاسبه توانگری مالی میزان سرمایه و دارایی ها نقش مهمی ایفا می کند؛ درکشورهای توسعه یافته برای رتبه بندی صنعت بیمه فرمول های مختلفی وجود دارد، حق بیمه ای درشرکت بیمه می تواند ثبت شود که از جهات مختلف کنترل شده و با نمره توانگری مالی آن ها تناسب داشته باشد . اگرچه آیین نامه نسبت توانگری مالی شورای عالی بیمه نواقصی دارد اما حرکت روبه جلو و خوبی است و می تواند درآینده با رفع نواقص قضاوت شفاف تری ازعملکرد و جایگاه شرکت های بیمه داشت. دررتبه بندی اخیربیمه مرکزی به عنوان گام نخست اجرای آیین نامه توانگری مالی شرکت بیمه رازی درگروه دوم قرارگرفت که طبق صورت های مالی 6 ماهه و افزایش سرمایه شرکت به 65 میلیارد تومان ، بیمه رازی درگروه اول قرارمی گیرد.
لطفا درخصوص عملکرد بیمه رازی بگویید؟
: بیمه رازی تا پایان 8 ماهه اول امسال 40درصد رشد پرتفوی نسبت به دوره مشابه سال قبل دارد ، ضمن آنکه رشد کل صنعت بیمه دردوره یاد شده 24درصد است که نشان می دهد رشد پرتفوی بیمه رازی ازمتوسط صنعت بیمه بیشتراست.
بیمه رازی دربخش بیمه های مهندسی و مسولیت خود تمرکز بیشتری داشته و سهم این رشته درمقایسه با سال های قبل ازرشد قابل ملاحظه ای برخوردارشد. همچنین درسال های گذشته بیمه رازی بر بیمه های موتورسیکلت تمرکزداشت که با توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی و اصلاح قانون بیمه شخص ثالث ضریب خسارت موتورسیکلت ها افزایش یافت و بیمه رازی نیز با تغییردر استراتژی خود درصدد کاهش سهم بیمه های موتورسیکلت ازپرتفوی می باشد وسایررشته های سودده جایگزین پرتفوی شخص ثالث درترکیب پرتفوی خواهند شد.
برنامه ای برای توسعه بیمه ها ی عمردارید؟
: سهم بیمه های عمردرپرتفوی بیمه رازی تقریبا 6 درصد است ، درواقع به گونه ای فعالیت می کنیم که سهم آن همواره در حدود10درصد کل پرتفوی باشد . ما شرکت بیمه ای نیستیم که بخواهیم به صورت تخصصی روی بیمه های عمر کارکنیم و تمام تخم مرغ ها را دریک سبد بگذاریم. تاکنون هم بیمه های عمرفروخته شده دربازاربیشترازجنس سپرده گذاری است ومشابه کاربانک است شاید دردرآمد و نقدینگی شرکت های بیمه تاثیربگذارد اما تعهدات سنگینی بردوش شرکت های بیمه می گذارد.
همانطور که اشاره کردم سیاست بیمه رازی داشتن کیک پرتفویی متوازن ازتمام رشته های بیمه ای است و باید هررشته بیمه ای متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی کشورسهمی داشته باشد تا درنهایت شرکت توان ایفای تعهدات و سود آوری و پاسخگویی به سهامداران را داشته باشد. طبق برنامه مدون پرتفوی بیمه رازی طی سه سال آینده به پرتفوی متنوع متوازن دست می یابد.
با تغییر سهامداران بیمه رازی چه تغییراتی دربرنامه ها داده شد؟
: آنچه اتفاق افتاد تدوین استراتژی کلی شرکت بود که البته درسال 89 برای 5 سال تدوین شد که کلیات آن با سیاست های کنونی تفاوت فاحشی ندارد. درواقع سال مالی 92 سومین سال برنامه 5 ساله است و تقریبا تمام پیش بینی ها طبق برنامه پیش رفته و پوشش داده شده است.بیمه رازی تا پایان آبان ماه امسال بیش از 150 میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده است که جلوترازبرنامه مدون است. امسال نیز مجددا برنامه بازنگری و چشم اندازهای 5سال آینده ترسیم می شود که درترسیم آن شرایط اقتصادی کشورمد نظرقرارمی گیرد تا برنامه ها متناسب با شرایط روز تدوین شود و خیلی با واقعیت روز فاصله نداشته باشد. یک سری دیگر ازاقدامات سال 92 تعمیق و توجه به برنامه های آموزشی بود که شامل آموزش همکاران شرکت و شبکه نمایندگی می شود . طبق برنامه باید شبکه نمایندگی از کیفیت خوبی برخوردارباشند .درسال 91 اتفاق خوب دیگری برای بیمه رازی افتاد و آن دریافت جایزه ملی تعالی از سازمان حقوق مصرف کنندگان بود . همچنین امسال یک طرح بیمه رازی در سازمان بین المللی ابداعات و اختراعات به عنوان طرح شایسته لوح تقدیرگرفت مقراین سازمان درانگلستان است.
لطفا درخصوص شبکه فروش بیمه رازی بیشترتوضیح دهید ؟
: همانطور که درپرسش قبلی پاسخ دادم داشتن شبکه فروش متخصص و مجرب هدف کیفی است اما سیاست بیمه رازی ازنظرکمی داشتن یک نماینده به ازای هر20 هزارنفر درمناطق شهری است. درچشم انداز 5ساله این موضوع تعریف شده و طبق همین برنامه اگر نماینده ای بهره وری نداشته باشد ازشرکت جدا خواهد شد.
برای تسهیل فعالیت شبکه فروش درصدوربیمه نامه سیستم دریافت حق بیمه ازطریق پایانه های فروش را راه اندازی کردیم این اتفاق هم موجب تسهیل درامر پرداخت حق بیمه ها شد و هم ابزاری برای کنترل نمایندگان است زیرا حق بیمه به موقع به حساب اصلی شرکت واریز می شود و چنانچه نماینده ای بخشی ازحق بیمه را نگهدارد دستگاه دیگربه او سرویس نمی دهد و ازشبکه خارج می شود این روند باعث شد نقدینگی شرکت به درستی حفظ و هدایت شود و کارمزدها به موقع پرداخت شود.
برای رسیدن به اهداف خود درسال 92 همایشی تحت عنوان اجلاس شهروندی با حضور کلیه کارکنان بیمه رازی ازسراسر کشوردر هتل المپیک برگزار شد دراین همایش خانواده بیمه رازی هم قسم شدند تا منشور اخلاقی را رعایت و درمسیرتعالی شرکت گام بردارند.
بیمه رازی درچه جایگاهی قرار دارد ؟
بیمه رازی یکی از شرکت های موفق در صنعت بیمه است . در سال 1382 تأسیس شد و در حال حاضر هم در یازدهمین سال فعالیتش قرار دارد . به طور میانگین سالی یک میلیون و سیصد هزار نفر از شرکت بیمه رازی بیمه نامه خریداری می کنند ، این به این معناست که بیمه نامه های شرکت ما ، سالانه به خانه های یک میلیون و سیصد هزار نفر ورود پیدا میکند و تا الان بیش از 8میلیون و 500 هزار نفر از ما بیمه نامه خریداری کردند . ما بیشتر در زمینه بیمه های خرد فعالیت می کنیم . عمده بازار بیمه موتور سیکلت مربوط به بیمه رازی است. در کنار آن بیمه نامه های بزرگی هم توسط بیمه رازی صادر شده است که در حوزه های نفت و گاز ، انر‍ژی و پتروشیمی هستند و همچنین سازمان های بزرگی هم مشتری بیمه رازی هستند. تعداد زیادی از استانداری ها ،‌شهرداری ها ،صنایع بزرگ و کارخانه های بزرگ بیمه نامه های خود را از طریق بیمه رازی تهیه می کنند . بیمه رازی یکی از شرکت هایی است که مردم با میل و رغبت خود از آن بیمه نامه خریداری می کنند ، یعنی در مقایسه با تعدادی از شرکت هایی که به دلیل وابستگی به یک سری بانک ها و نهادها و یک سری خودرو سازها یک سری بیمه نامه های به اصطلاح اجباری توسط مردم از این شرکت ها تهیه می شود. ولی بیمه رازی این حالت را ندارد و کلیه بیمه نامه هایی که در بیمه رازی صادر می شود با میل و رغبت شخصی خود بیمه گذاران و مشتریان تهیه می شود .
تعریف شما ازوضعیت مطلوب بیمه گری چیست؟
در شرکت بیمه رازی یک تیم تدوین استراتژی و شروع راهبردی وجود دارد که مرتب استراتژی های شرکت را بارگـــذاری می کند و هدفی که برای سال 1404 تعیین کردند این هست که در جایگاه 5 شرکت برتر صنعت بیمه قرار بگیریم و بعد آن تدبیری اندیشیدیم که از چه لحاظی در این جایگاه قرار بگیریم ، از لحاظ سود آوری ، از لحاظ پرتفوی ، از لحاظ رضایت بیمه گذاران و هنچنین در تمامی مسائل مربوطه ، به این معنا که در تمامی این شاخص ها ما باید یکی از 5 شرکت برتر باشیم . حالا ممکن است در جایگاه اول قرار بگیریم و یا در جایگاه پنجم ، مهم این است که در این مدت زمانی جزو یکی از 5 شرکت برتر صنعت بیمه باشیم . ضمن اینکه به این نکته توجه داشته باشیم که در آن زمان ، یعنی در سال 1404 که 12 سال آینده خواهد بود شاید تعداد شرکتهای بیمه با این رشدی که از نظر تعداد شاهد آن هستیم ممکن است به بیش از 50 شرکت هم رسیده باشد ، یعنی هدفی که ما در نظر گرفتیم این است که ما جزو آن پنج شرکت بیمه ای برتر باشیم . و در کل به این معنا نیست که هدفی برای خود تعیین کنیم و بگوییم که در 12 سال آینده باید به جایگاه مورد نظرمان برسیم . این به این معناست که در اصولاً در استراتژی مورد نظرمان ‌باید بگوییم که خیلی خوب ، اگر قرار است که ما در 12 سال آینده به این نقطه برسیم یک سال بعد باید کجا باشیم که 12 سال دیگر به هدف معین خود برسیم ،2 سال بعد باید در چه جایگاهی باشیم . یعنی هم برای 12 سال آینده شرکت و هم برای هر سال برنامه هایی در نظر داریم در کل به این معناست که هم برنامه های سالانه داریم و هم برنامه 5 ساله و هم یک افق 12 ساله .
آیا صنعت بیمه امکانات لازم را برای رسیدن به وضعیت مطلوب دارد؟
ببینید به نظر من شرکت بیمه برای اینکه موفق باشد چند عامل کلی وجود دارد که کمک می کند شرکت به موفقیت دست پیدا کند. مهمترین این امکانات استفاده از افراد توانمند است .یعنی کسانی که در زمینه کار بیمه قابلیت های لازم رو داشته باشند ، اعم از سطوح کارشناسی ، سطوح مدیران میانی و سطوح مدیران ارشد. عامل دیگری هم که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است بحث سرمایه شرکت است . به طوری که هر شرکت بیمه ای که سرمایه بالاتری داشته باشد طبیعتا می تواند در بازار موفق تر عمل کند . بحث دیگر ، شبکه توزیع شرکت بیمه مورد نظر است ، یعنی هر چقدر آن شرکت بیمه از لحاظ دانش و از لحاظ حرفه ای بودن و توانایی ارتباط برقرار کردن در سطح بالاتری باشد و هر چقدر دسترسی به این شبکه توزیع آسان تر باشد و گستردگی بالاتری را دارا باشد به همان میزان موفقیت شرکت بیمه می تواند افزایش پیدا کند . مسلماً ‌عوامل مهم دیگری هم وجود دارند ولی از نظر من این سه عامل از بقیه عوامل مهمتر است ، منابع انسانی شرکت در سطوح کارشناسی ، مدیران میانی ، مدیران ارشد ، سرمایه شرکت و شبکه توزیع .
انتظارات شما از پرسنل شرکت چیست ؟
خب اول اینکه باید ببینیم انتظارات پرسنل از شرکت چیست . در واقع انتظارات شرکت از منابع انسانی که بهتر دیدم به جای استفاده از کلمه پرسنل از این واژه استفاده کنم ، این است که این موضوع را در نظر بگیریم که انتظارات شرکت از منابع انسانی و متقابلاً‌ انتظارات منابع انسانی از شرکت بیمه در واقع یک جاده‌ی 2 طرفه هست . همانطور که من منابع انسانی رو یکی از سه عامل اساسی در موفقیت شرکت بیمه برشمردم می توانم این طور توضیح بدهم که شرکت های بیمه با توجه به اینکه از جنس در واقع شرکت های خدماتی هستند یعنی سرویس ارائه می کنند ، یعنی تولید کننده کالا نیستند ، و علی الخصوص در واقع می شه یک سازمان خدماتی مالی و فنی ، یعنی همگی باید از یک دانش خیلی بالایی برخوردار باشند و هم اینکه به سارمان متعهد و متعصب باشند . من همیشه این موضوع را با همکاران خودم در میان گذاشتم و به صورت خیلی ساده به آنها می گویم که اصلاً فکر کنید شرکت متعلق به خود شماست و شما برای خودتان کار می کنید . ما در یک شرکت بیمه همگی داخل یک قایق هستیم ،‌اگر این قایق هر اتفاقی برایش رخ دهد همه سازمان با هم سود می برند یا ضرر می کنند. انتظاری که من دارم در واقع این است که به فکر ارتقای دانش خود باشند، به مشتری احترام بگذارند ، به یکدیگر احترام بگذارند ، به سازمان وفادار و متعهد باشند ، پیشنهادها و افکار خوبی که دارند را حتماً ارائه بدهند و خودشان هم در راستای پیشبرد آن پیشنهادها همکاری های لازم را انجام نمایند و به اهدافی که سازمان در نظر دارد کمک کنند. همه ی این موارد انتظارات کلی هست که در نظر داشتم .
از نظر شما راههای افزایش سهم بازار بیمه چه راههایی هستند؟
: در واقع برای اینکه به این سؤال جواب بدم اول با این نکته اشاره کنیم که ما اصولاً‌ هدفمون تنها و تنها افزایش سهم بازار نیست ، گرچه افزایش سهم بازار هم یکی از هدفهای ما هست ، ‌همانطور که شما می دونید اصولاً‌ شرکت بیمه در رشته های مختلفی فعالیت می کند ،‌ بعضی از رشته ها رشته های بسیار زیان دهی هستند و ما هرچقدر بتوانیم در این رشته های زیان ده سهم بازار را کاهش و در رشته های سود ده سهم بازار را افزایش بدهیم ، می توانم بگویم در این مورد ما موفق عمل کرده ایم ، ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم در بازار بیمه فقط ما نیستیم که فعالیت میکنیم ، 28 شرکت دیگر هستد که آنها هم در حال فعالیت هستند و آنها هم قاعدتاً‌ یک سری برنامه هایی برایی جذب بازار و جذب مشتریان دارند و آنها هم سهم بازار متعلق به خودشان را دارند . بنابراین بسیار باید هوشمندانه و با دقت این اهداف تعیین شوند و این اقدامات صورت بگیرد. و با توجه بسیار دقیق به مقوله مدیریت ریسک به خاطر اینکه اگر ما بخواهیم بی مهابا به اصطلاح به صرف افزایش سهم بازار یک سری اقدامات انتحاری انجام بدهیم ،در این صورت شرکت دچار زیان دهی خواهد شد، ما بسیار زیاد علاقه داریم سهم بازار خود را افزایش بدهیم ولی یک سهم بازار منطقی و معقول . یعنی فقط صرفاً‌ سهم بازار هدف اساسی ما نیست . همانطور که قبلاً‌ هم توضیح دادم اگر گفتم یکی از 5 شرکت برتر صرفاً‌ منظور من این نیست که صرفاً‌ و فقط از لحاظ سهم بازار یکی از 5 شرکت باشیم .مثلا‌ً از لحاظ سودآوری هم باید جزو 5 شرکت برتر باشیم ، از لحاظ رضایت مشتری هم همچنین و از لحاظ سرعت ارائه خدمات هم همینطور جزو یکی از آن 5 شرکت برتر باشیم .
چه پیامی برای کسانی دارید که با شما و شرکت بیمه رازی آشنایی ندارند ؟
خدمات بیمه یک نوع خدماتی هست که در درجه او ل وظیفه آن ایجاد آرامش خاطر برای مشتریان است. ولی خدمت اصلی زمانی وجود خواهد داشت که فردی دچار خسارت یا زیان میشود ،البته من آرزو می کنم برای هیچ شخصی خسارت ، اتفاق و حادثه ای رخ ندهد که اصلاً بخواهد جبران خسارت توسط شرکت بیمه بشود ، ولی در هر صورت آن چیزی که می توانم بگویم این است که خدماتی که در بیمه رازی داریم ارائه می دهیم خدمات با کیفیتی هستند .ما سعی کردیم سرعت ارائه خدمات رو بالا ببریم و همنیطور کیفیت خدمات رو . پیامی که می توانم داشته باشم این است که افرادی که مشتری ما هستند امیدورام از این که مشتری ما هستند راضی باشند و آن دسته از افرادی که مشتری ما نیستند از خدمات ما استفاده کنند و در واقع همان آرامش خاطری که هدف آنها است را با تهیه ی یک بیمه نامه بیمه رازی هست تجربه کنند .مطمئناً از اینکه مشتری بیمه رازی شدند احساس خوبی خواهند داشت و خوشحال خواهند بود و به خاطر اینکه یکی از اهداف ما بالا بردن سطح رضایت مشتریان و بهبود مستمر در حوزه مشتریان است توصیه می کنم خدمات شرک بیمه رازی را هم امتحان کنند . افرادی هم که مشتری ما هستند حتماً با ما در ارتباط باشند ،نظرات و خواسته های خود را با ما در میان بگذارند. اگر نیاز خاصی دارند با ما مطرح کنند ، کانال های ارتباطی مختلفی موجود است . سایت سازمان ، از ایمیل های مختلفی که شرکت دارد و از کانال های ارتباطی مختلفی که موجود است می توانند با ما در ارتباط باشند و نظرات و پیشنهادها و انتقادات خود را با ما مطرح کنند .