چین و ایران شهرک صنعتی مشترک راه اندازی می‌کنند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از عقد تفاهم‌نامه ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و چین خبر داد. سیدمحمدعلی سیدابریشمی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد، اظهارکرد: این تفاهم نامه در 9 ماه گذشته منعقد شده و خوشبختانه اقدامات اساسی برای اجرایی کردن آن انجام شده است و امیدواریم طرف چینی همکاری و هماهنگی لازم را در این زمینه داشته باشد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه سال آینده فعالیت‌های مربوط به ایجاد این شهرک صنعتی مشترک آغاز شود، افزود: چین در برخی از کشورها همچون پاکستان و روسیه به صورت داوطلبانه شهرک صنعتی ایجاد و زیرساخت‌های موردنیاز را نیز فراهم کرده است و پس از این واحدهای صنعتی چینی در این شهرک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی، افزود: بخشی از محصولاتی که در این شهرک‌های مشترک تولید می‌شود، در داخل کشور موردنظر فروخته و بخش دیگر به عنوان کالای صادراتی منطقه، در نظر گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: ما نیز به همین منظور با چینی‌ها صحبت کردیم و موافقت کلی در این زمینه اتخاذ شده است و امیدواریم بتوانیم با هماهنگی آنها شهرک مشترک را راه‌‌اندازی کنیم.
تولید فولاد، محصولات پتروشیمی و صنایع معدنی در شهرک مشترک ایران و چین
سیدابریشمی در مورد اینکه چه محصولاتی در شهرک مشترک ایران و چین قرار است تولید شود،گفت: این موضوع بستگی به موقعیت جغرافیایی شهرک دارد اما بهتر است در سه رشته مهم صنعت فولاد، پتروشیمی و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کنند چرا که این صنایع ایرانی ارزش افزوده قابل توجه دارد.
وی با اشاره به اینکه در سفرهای استانی دولت نهم و دهم، تاسیس تعدادی شهرک و ناحیه صنعتی مصوب شده بود، افزود: از آنجا که برخی از این شهرک‌ها و نواحی فاقد توجیه اقتصادی و فنی هستند در حال حذف آنها هستیم.
وی ادامه داد: این موضوع با هماهنگی مسؤولان و نمایندگان استانی در حال انجام است.
راه اندازی 6 فن بازار منطقه ای جدید
سیدابریشمی همچنین با اشاره به اهمیت فن بازارها در کشور گفت: در حال حاضر راه‌اندازی شش فن بازار منطقه‌ای در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، فارس و مرکزی در راستای تامین فناوری‌های مورد نیاز صنایع کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، در دست اجرا است.
وی همچنین افزود: در حال انعقاد قرارداد 4 فن بازار جدید در سال 93 در استان‌های همدان،سمنان، کرمان و هرمزگان هستیم که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه هماهنگی‌های لازم انجام شده است. وی بهره‌برداری از 8 مرکز خدمات فن‌آوری و کسب و کار را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال‌جاری عنوان کرد.
بهره برداری از ۹ شهرک و ناحیه صنعتی جدید
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: در مدت 9 ماه فعالیت من در این سازمان، 9 شهرک و ناحیه صنعتی و یکهزار و پنجاه واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده‌اند.
وی ادامه داد: از ۱۱ منطقه ویژه اقتصادی که متولی آنها سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های استانی هستند، ۲ منطقه ویژه اقتصادی لرستان و یزد، در این فاصله زمانی به بهره برداری رسیده‌اند و امیدواریم سایر مناطق ویژه اقتصادی هم در سال جدید به بهره‌برداری برسد.
وی ادامه داد: در 9 ماه گذشته یکهزار و 530 قرارداد واگذاری جدید با متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بسته شده و احداث واحدهای جدید در این نواحی آغاز شده است.
سیدابریشمی همچنین افزود: ۱۱ پروژه توسعه خوشه صنعتی نیز در این مدت به اتمام رسیده که قابل بهره‌برداری است.
وی همچنین درباره وضعیت فعلی شهرک‌ها و نواحی صنعتی، گفت: 920 شهرک و ناحیه صنعتی تا پایان سال 92 در کشور موجود بوده که از این میزان 18 شهرک در همان سال مصوب شده است.
سیدابریشمی اظهار کرد: از این تعداد ۷۱۹ شهرک در حال بهره‌برداری است و ۱۸ مورد آن در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ به بهره‌برداری رسیده است.
وی ادامه داد: 124 هزار هکتار زمین در اختیار این سازمان است که 2 هزار و 550 هکتار از آن در سال 92 در تملک سازمان قرار گرفته است و این میزان زمین در 706 شهرک دارای سند هستند و 12 شهرک در 6 ماهه دوم سال 92 سنددار شده‌‌اند. وی با بیان اینکه اسناد ثبتی در اختیار سازمان 107 هزار هکتار است، اظهارکرد: از مجموع شهرک‌های موجود در کشور 688 شهرک دارای آب هستند و میزان آبی که تاکنون تامین شده 12 هزار و 600 لیتر بر ثانیه است که 625 لیتر آن را توانسته‌ایم در سال 92 دریافت کنیم.
وی ادامه داد همچنین ۷۴۸ شهرک در کشور دارای برق هستند که ۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق آن تاکنون تامین شده که ۴۳۰ مگاوات آن در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ تامین شده است.
سیدابریشمی با بیان اینکه از مجموع 719 شهرک در حال بهره‌برداری 457 شهرک دارای گاز هستند، افزود: از این میزان 38 شهرک در سال 92 گازدار شده است.
وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۱۳۵ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک‌های صنعتی فعال است، افزود: از این تعداد ۲۸ ایستگاه در سال ۹۲ ایجاد شده و همچنین ۱۳۳ خودرو آتش‌نشانی در اختیار شهرک‌های صنعتی است که ۵۴ خودرو در سال ۹۲ تامین شده است.
وی با اشاره به اهمیت بالای فعالیت ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: در سال 91 حدود 78 مورد آتش‌سوزی در شهرک‌های صنعتی کشور رخ داده که خسارات سنگینی به سرمایه‌گذاران وارد کرد و تقویت این بخش بسیار ضروری است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر ۱۵۶ تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی کشور در حال بهره‌برداری است که حدود ۶۹ درصد واحدهای صنعتی که در شهرک‌ها هستند به این تصفیه‌خانه‌ها متصل اند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: همچنین راه اندازی 37 تصفیه‌خانه در حال انجام و 59 تصفیه‌خانه نیز در دست مطالعه است.
معضل تامین آب و برق شهرک‌های صنعتی
وی مشکل اساسی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کشور را اول تامین آب و سپس تامین برق شهرک‌ها عنوان کرد و افزود: یکی از نگرانی‌های ما این است که اگر همه واحدهای صنعتی موجود در شهرک‌ها قرار باشد با ظرفیت کامل کار کنند و واحدهای متوقف نیز به چرخه تولید برگردند، تامین آب و برق آنها به یک معضل برای سازمان بدل می‌شود.
کمبود آب ۱۷ هزارلیتر بر ثانیه
وی تاکید کرد: در زمان حاضر این سازمان با کمبود آب 17 هزار لیتر بر ثانیه در شهرک‌های صنعتی کشور مواجه است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب در شهرک‌های صنعتی کشور استفاده می‌شود.
سیدابریشمی اضافه کرد: با توجه به جلسه‌ای که با اعضای فراکسیون تولید مجلس داشتیم، تصویب شد که نیاز آب شهرک‌های صنعتی به طور کامل و به هر نحو ممکن چه از طریق کف‌شکنی چاه‌های موجود و چه از طریق خرید چاه‌های کشاورزی جدید و یا با تامین آب از آب‌های روان سطحی از سوی وزارت نیرو تامین شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما در زمینه تامین برق شهرک‌های صنعتی نیز با کمبود مواجه هستیم و متاسفانه وزارت نیرو در این بخش منابع کافی برای ایجاد پست برق ندارد، اما امیدواریم با توجه به ماده ۱۵۸ قانون برنامه توسعه پنجم که دستگاه‌های اجرایی و وزارت نیرو مکلف به تامین برق شهرک‌ها است، در این زمینه نیز اقدام کند.