چهار چرخ برای عبور از میراث جابز

ساخت خودرو برای اپل جدی‌تر از آن چیزی است که در قبل به نظر می‌رسید. نظارت مستقیم تیم کوک مدیرعامل این شرکت بر این پروژه، ثبت پتنت‌هایی (حق اختراع) که تنها در صنعت خودرو کاربرد دارند و مذاکره با مردان کلیدی صنعت خودرو در شرکت‌های دیگر از جمله جنرال موتورز، شواهدی هستند که نشان می‌دهند ساخت خودرو در آینده نه چندان دور برای اپل بیشتر از یک سرگرمی فناورانه است.

سیاست مخفی کاری همیشگی اپل در مورد آنچه روی آن کار می‌کند، در مورد خودرو این شرکت از همیشه بیشتر رعایت می‌شود تا آنجا که حتی نام احتمالی این محصول نیز مشخص نیست و icar نامی است که رسانه‌ها فعلا به آن داده‌اند تا مشخص باشد در مورد چه چیزی حرف می‌زنند. اما از همه اینها که بگذریم، اپل به این خودرو احتیاج مبرم دارد. چرا که مدیران آن باید هر چه زودتر خود و شرکت را از زیر سایه سنگین استیو جابز بیرون بکشند شرکت اپل در حال حاضر هر چه تولید می‌کند به نوعی با نام استیو جابز گره خورده است. آنها آشکارا نتوانسته‌اند بعد از جابز محصول انقلابی و پرسروصدایی به بازار عرضه کنند. حتی در بخش سخت افزار میدان رقابت را سال‌ها است که به رقبا واگذار کرده‌اند و با تکیه بر قدرت برندسازی، طراحی و البته یک نرم‌افزار قدرتمند است که فعلا کار را پیش می‌برند. با این حال اگر هم سخت‌افزارهای قدرتمندی را برای گجت‌های کنونی تدارک ببینند، صرفا میراث استیو جابز را توسعه داده‌اند.

از این‌رو است که ساخت خودرو و رونمایی از آن می‌تواند نشان دهد که تیم کوک هم چیزی از استیو جابز کم ندارد و می‌تواند سکاندار شرکتی مانند اپل باشد. از طرف دیگر به تولید انبوه رساندن این خودرو نیز بستر جدیدی برای کسب و کار اپل فراهم می‌کند که می‌تواند بسیار پایدارتر و سودآورتر از بازار تلفن همراه باشد. تا همین‌جا که هنوز نمی‌دانیم کار ساخت این خودرو به کجا رسیده است. هم اپل برنده بازی رسانه‌ای خودروسازی بوده است. این شرکت با همین اعلام اینکه دارد خودرو می‌سازد نیز توانسته نامش را در بخش دیگری از اخبار یعنی اخبار صنعت خودرو برسر زبان بیندازد. در اینجا دیگر در گمانه‌زنی‌ها و اخبار نامی از استیو‌جابز شنیده نمی‌شود و در مقابل این تیم کوک است که هدایت پروژه اصلی و رسانه‌ای خودرو اپل را در دست دارد. به این ترتیب تا همین‌جا هم اپل و مدیرانش به نتیجه روانی حاصل از راه‌اندازی پروژه ساخت خودرو رسیده‌اند و قطعا در آینده نزدیک نتیجه اقتصادی آن را هم خواهند گرفت.