هزینه‌های توزیع؛ معضل جدی بازرگانی داخلی است
ایسنا: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هزینه‌های توزیع را مهم‌ترین معضل بازرگانی داخلی کشور دانست. راضیه علیرضایی اظهار کرد: برای مثال در حال حاضر با مازاد تولید مرغ مواجه هستیم اما گرانترین مرغ دنیا را می‌خوریم و این موضوع برای محصولات دیگری از جمله گندم، گوشت و... نیز وجود دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در بخش دیگری از تولید که یارانه دولتی ارائه می‌شود اختیار از بازار گرفته شده و قیمت‌گذاری و مراودات همیشگی در شرایط غیردولتی اعمال می‌شود و در نتیجه در زمان‌های خاص از جمله عید نوروز شاهد هزینه ۶۰ درصدی توزیع هستیم.
علیرضایی با بیان این‌که مردم به شبکه‌های توزیع قابل اطمینانی در کشور دسترسی ندارند، گفت: هزینه‌های توزیع در برخی از اقلام با وجود تولید داخل 60 درصد قیمت مصرف کننده را شامل می‌شود که این امر مهم‌ترین معضل حال حاضر بازرگانی داخلی است. وی با بیان این‌که نگاه به بازرگانی داخلی دچار مشکل است، گفت: خرید‌های اعتباری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، استفاده از امکانات رفاهی و به طور کلی کوتاه شدن فرآیند فاصله تولید تا توزیع از جمله راهکارهای کاهش هزینه‌های تولیدی است که متاسفانه در کشور ما آن‌چنان که باید دنبال نشده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ پروژه در حوزه بازرگانی داخلی تعریف شده است که بخشی از آن‌ها به مدیریت میادین میوه و تره‌بار و ضایعات بالا به عنوان بیشترین حوزه‌هایی که شکایات دارند مربوط می‌شود، اما زمانی که مسائل و مشکلات ما این‌قدر معمولی و پیش‌پا افتاده است نمی‌توان چنین پروژه‌هایی را اجرا کرد.
علیرضایی با اشاره به قیمت بالای هزینه‌های توزیع در کشور اظهار کرد: منظور از هزینه توزیع، هزینه مورد انتظار توزیع است که این امر اصلا معمولی نیست و با کنترل حل نمی‌شود، چرا که شبکه به طور کلی دچار اشکال است.