پشتوانه مستحکم دولت
محمدحسین روشنک* گوینده اخبار تلویزیون خبر نتیجه مذاکرات هسته‌ای و هفته بسیج را همزمان اعلام می‌کرد، قدری فکر کردم که جمهوری اسلامی اگر بسیج را نمی‌داشت و از حمایت مردمی برخوردار نبود و قدرت و تدبیر رهبری در چند سال گذشته به‌خصوص در هدایت جامعه به منظور مقاوم‌سازی اقتصاد کشور وجود نداشت، آیا امروز سران تمام قدرت‌های اقتصادی و نظامی جهان می‌آمدند و پای میز مذاکره‌کنندگان کشوری که هشت سال جنگ و بیش از 30 سال تحریم را پشت سر گذاشته، بنشینند و در نهایت ضمن قبول حقوق هسته‌ای ایران، ساعت‌ها و روز ها و حتی ماه‌ها وقت خود را برای تعدیل فعالیت هسته‌ای که ابتدا می‌گفتند ایران حتی حق ندارد اسم آن را ببرد، صرف کنند و افتخارشان این باشد که به جاهای خوبی رسیده‌اند و خوشحال باشند که مذاکرات به نتیجه می‌رسد و با افتخار اطراف وزیر امور خارجه ایران برای عکس گرفتن جمع شوند. قلم که افکارم را می‌نوشت، اضافه کرد: یقینا این سربلندی و عظمت ملت مسلمان ایران حاصل افتخارات بسیج سربلند در دفاع مقدس و پشتیبانی‌های خوب مردمی از نظام و توانمندی تیم مذاکره‌کننده دولت تدبیر و امید و از همه مهم‌تر حمایت و هدایت‌های خوب مقام معظم رهبری بوده است.
اگر آن روزهای نه چندان دور، دولت وقت با بهره‌گیری از این موهبت بزرگ قدرت بسیج که حاصل توان همه ملت ایران است و همچنین از رهنمودهای مقام معظم رهبری به خوبی استفاده می‌کردند، مذاکرات هسته‌ای سال‌ها قبل به نفع مردم ایران به نتیجه می‌رسید که حیف شد؛ اما حاصل مذاکرات دور آخر اگرچه توافق صد در صدی نبود؛ ولی اعتراف و پذیرش هسته‌ای بودن ایران اسلامی توسط گروه ۱+۵ که خود را نماینده همه مخالفین هسته‌ای ایران معرفی کرده و می‌کند، موفقیت بزرگ دیار بسیجیان بود.
البته عده‌ای در داخل و جمع بیشتری در خارج که مخالف به نتیجه رسیدن مذاکرات بوده و عدم توفیق تیم مذاکره‌کننده را توفیق خود می‌دانند با ایجاد سر و صدای شکست مذاکرات، فضای کسب و کار را متلاطم و برای تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید زحمت ایجاد کردند که خوشبختانه بیانات حکیمانه رهبری خیلی زود این فضاسازی‌ها را ساکت و از تشدید جو ناامیدی در محیط کسب و کار و جامعه جلوگیری نمود.
قلم ادامه داد: فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف باید خود را برای بعد از امضای توافق‌نامه و رفع تحریم‌ها آماده کنند که آن زمان دور نیست. یقینا در آن زمان بسیاری خواهند گفت، کاش برای امروز برنامه‌ریزی کرده بودیم.
با این وجود مردم و مسئولان، به‌ویژه بسیجیان، ارتشیان، سپاهیان و جهادگران باید پشت سر فرمانده کل قوا بیش از پیش محکم و استوار ایستاده و به دنیا اعلام کنند؛ چون فرهنگ مقاومت نظامی و اقتصادی در ایران اسلامی نهادینه شده است، دیگر تهدید نظامی و اقتصادی این ملت راه به جایی نمی‌برد.
*رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی