بدنه دو تکه، پدیده این روزهای بازار خودرو
در بازار خریدوفروش خودروهای دست دوم، فروش خودروهایی با بدنه دو تکه باب شده است. خودروهایی که در ظاهر هیچ نشانی از تعمیر بر بدنه‌شان دیده نمی‌شود اما این روزها به تجارتی سودآور بدل شده‌اند. تجارتی که یک پای آن دلالان خودروهای تصادفی است و پای دیگر خریداران خودروهای دست دوم. خودروهای تصادفی زهوار درفته‌ای که با چند روز صافکاری و جوش و یک رنگ تازه ظاهری نو و آراسته به خود می‌گیرند تا باب دل مشتریان بی‌اطلاعی باشند که درباره مشخصات فنی خودرو چیزی نمی‌دانند.خودروهای دست دوم به دلیل ارزان بودنشان به نسبت خودروهای صفر در بازار، خریداران خاص خود را دارند. به همین دلیل است که در بازار خریدوفروش آنها، خودروهایی با بدنه دو تکه به راحتی فروخته می‌شوند و روح خریدار هیچ‌گاه از دو تکه بودن آن خبر‌دار نمی‌شود تا روزی که ماشین را برای شماره‌گذاری و بررسی مشخصات فنی به اداره شماره‌گذاری پلیس راهور می‌برند.
معیوب بودن خودرو شامل موارد مختلفی می‌شود اما یکی از بدترین عیب‌ها، وجود ایراد در بدنه خودرو است. بدنه یا به تعبیری عام‌تر اتاق خودرو، مأمن امن سرنشینان خودرو است. اتاقی فلزی که سخت و محکم بودنش هنگام شدت ضربه؛ در عین حال سبک بودنش به علت سنگین نشدن وزن خودرو در بحث کیفیت و استاندارد محاسبه شده خودرو اهمیت ویژه‌ای دارد و علاوه بر این موضوع طراحی و فرم زیبایش به همراه شاخص کیفیت در بالا بودن قیمت خودرو نقش بسزایی دارد؛ بنابراین خودروهای تصادفی که بدنه‌شان بعد از تعمیر دو تکه می‌شود نه تنها از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نیستند بلکه تخلفی جدی در سیستم راهنمایی و رانندگی محسوب می‌شوند.
دو تکه بودن بدنه خودرو و فروش آن در بازار خریدوفروش خودروهای دست دوم چنان به موضوعی حساس تبدیل شده که رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا نسبت به آن واکنش نشان داده است و در هشداری به خریداران تاکید کرده که مراقب خرید خودروهای دست دومی باشند که ممکن است بدنه‌شان دو تکه باشد.

خودرو دو تکه چیست؟
خودرو با بدنه دوتکه به خودروهایی گفته می‌شود که بعد از تصادف از سوی صاحب خودرو یا شخصی که دلال خرید این خودروهای تصادفی است به منظور فروش دوباره و کسب سود تعمیر می‌شود. در واقع یک نیمه از بدنه خودرو که به دلیل شدت ضربه هنگام تصادف از بین رفته هنگام تعمیر با استفاده از نیمه یک اتاق خودروی تصادفی دیگر یا اوراقی (که عمدتا دزدی هستند) تکمیل می‌شود. این کار ممکن است از سوی صاحب خودرو یا دلالانی که در این میان به دنبال کسب سود هستند، صورت بگیرد. اما بنا به گفته برخی از فروشندگان خودروهای دست دوم چنین کاری به‌صورت عمده توسط افرادی صورت می‌گیرد که شغل‌شان خرید و فروش خودروهای تصادفی و تعمیر آنها به منظور فروش است. دلالانی که خودروهای تصادفی و معمولا چپی را با قیمت نازل خریداری می‌کنند و با تعمیر سطح بدنه و پوشاندن لباسی نو با رنگی تازه سعی در فروش آن دارند.
سرهنگ سعید روحی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با «آخرهفته» با اشاره به اینکه این موضوع عمدتا برای خودروهای تصادفی که نصف ماشین جمع شده باشد صورت می‌گیرد، می‌گوید: کسانی که از خرید و تعمیر چنین خودروهایی سود می‌برند شاید اهداف مختلفی مدنظرشان باشد اما خریداران خودرو باید مراقب باشند و با آگاهی از اصالت خودرو و دو تکه نبودنش به خرید آن بپردازند. روحی ادامه می‌دهد: خودروهای تصادفی چنانچه نیاز باشد که نیمه اتاق از چرخ‌های عقب به جلو یا از چرخ‌های جلو به عقب تعویض شود باید برای رعایت استانداردها، اتاق را به‌صورت کامل تعویض و مجوزهای لازم را از پلیس راهور ناجا دریافت کنند.وی تصریح می‌کند: در صورتی که این امر اجرا نشود و مالک خودرو تنها نسبت به تعویض بخش صدمه‌دیده اقدام کند، پلیس در زمان تعویض پلاک مجوزی برای این خودروها صادر نمی‌کند.

خریداران ناآشنا
مهم‌ترین علت فروش این خودروها در بازار، بی‌اطلاعی و ناآشنایی خریداران نسبت به موضوعات فنی خودرو است. هر چند در میان این خریداران بعضی‌ها هم هستند که آشنایی خوبی نسبت به مباحث فنی دارند اما بسیاری که اطلاع چندانی از بخش فنی خودرو ندارند، دچار این چالش می‌شوند و به همین دلیل طعمه خوبی برای شکار دلالان فروش خودرو دو تکه هستند.سرهنگ روحی راه‌حل این مشکل را بررسی خودرو پیش از پرداخت کامل هزینه خودرو می‌داند و می‌گوید: بنابراین خریداران خودرو باید پیش از پرداخت کامل وجه خودرو خریداری‌شده با مراجعه به مراکز تعویض پلاک از دو تکه نبودن بدنه آن اطمینان حاصل کنند.برخی از کارشناسان بازار خودروهای دست دوم نیز معتقدند خریداران باید هنگام خرید خودروهای کارکرده با یک مکانیک مجاز و ماهر مشورت کنند تا ریسک خرید خودروهای تصادفی با بدنه دو تکه را کاهش دهند و از سوی دیگر بازار داغ این تجارت پرسود را از بین ببرند.

داخلی یا خارجی!
اینکه آیا وصله کردن بدنه خودرو با خودرویی دیگر برای ایجاد خودرویی جدید تنها برای خودروهای داخلی وجود دارد یا بازار فروش خودروهای خارجی‌ تصادفی برای ساخت خودرویی با بدنه دو تکه نیز هست یا نه!، موضوعی است که برخی فروشندگان خودروهای دست دوم در بازار درباره آن اطلاعات ضد و نقیضی می‌دهند. بنا به گفته یکی از فروشندگان خودروهای دست دوم، در خرید و صافکاری چنین خودروهایی مهم فقط خراب شدن یک نیمه از بدنه خودرو و وجود نیمه دیگر برای تکمیل خودروست. بنابراین فرقی ندارد بازار تعمیر این خودروها برای خودروهای داخلی وجود دارد یا خارجی. در واقع دلالان موجود در این کار در هر دو زمینه فعال هستند. اما یکی دیگر از فروشندگان خودروهای دست دوم در این باره می‌گوید: بازار خودروهای داخلی در این زمینه داغ‌تر است زیرا بیشترین حجم خودروهای موجود در کشور که توسط مردم استفاده می‌شود، تولید داخل است و خودروهای خارجی به دلیل کم‌تعداد بودنشان و از سوی دیگر پیدا نکردن قطعات اوراقی‌شان کار سخت‌تری است. اما آنهایی که در این زمینه به کار مشغولند سود بیشتری به جیب می‌زنند.

مقصر کیست؟
ایراد کجای کار است که چنین افرادی به این آسانی برای خود بازاری راه‌ انداخته‌اند و به راحتی به فعالیت می‌پردازند. ماشین‌های با بدنه دو تکه یا چند تکه که با یک صافکاری و رنگ ظاهرا سرپا شده است را به‌عنوان خودرویی سالم به خریدارانی می‌فروشند که به دلیل ارزان‌تر بودن خودروهای دست دوم به این بازار برای خرید روی آورده‌اند.
یکی از کارشناسان صنعت خودرو در گفت‌وگو با «آخر هفته» در این باره می‌گوید: یکی از مشکلات این است که شرکت‌های بیمه قطعات آسیب‌دیده و تعویضی خودروها را می‌فروشند این در حالی است که این قطعات جز تعمیر و استفاده در زمینه‌هایی از این دست کاربرد دیگری ندارند. از سوی دیگر راهنمایی و رانندگی نیز باید مراقبت بیشتری در ثبت خودروهای تصادفی داشته باشد تا از این طریق زمینه بروز مشکلات را کاهش دهند.