در 20 دقیقه قدرت تصمیم‌گیری تیمتان را بسنجید
مترجم: مریم رضایی آیا تیم کاری شما پتانسیل لازم را برای اینکه به‌طور مستمر تصمیم‌های بزرگ اتخاذ کند، دارد؟ اگر می‌خواهید به این موضوع پی ببرید، تنها به مدت 20 دقیقه اعضای تیم را امتحان کنید.
همان‌طور که بارها در مقالات گوناگون عنوان شده، هسته موفقیت کسب‌وکار در یک اقدام ساده متمرکز است: اتخاذ تصمیم‌های درست. اگر بیشتر تصمیم‌های شما و البته اجرای آنها درست باشد، پیروز خواهید شد و برعکس، اگر تصمیم‌های اشتباه شما بیشتر باشد، شکست خواهید خورد. تصمیم‌گیری دائما و در همه سطوح سازمان رخ می‌دهد، اما مهم‌ترین تصمیم‌ها - حداقل از نظر تاثیر استراتژیک آن - در بالاترین سطح مدیریتی اتخاذ می‌شوند. بنابراین، چگونه متوجه می‌شوید که تیم ارشد شما صلاحیت لازم برای اتخاذ و اجرای بهترین تصمیم‌ها را دارد؟
یک راه این است که هزینه زیادی صرف کنید تا مجموعه کاملی از تست‌های روانشناسی را در مورد آنها به کار ببرید یا درگیر تمرین‌های طولانی سناریوسازی شوید یا مشاوری استخدام کنید که دائما ارزیابی‌های دقیق و جزئی‌شده‌ای از تیم شما ارائه دهد. همه اینها اقدامات موثر و معتبری هستند. اما قبل از انجام این کارها، به یک نکته توجه کنید: اگر در یک اقدام کاملا ساده تعاملات تیم‌تان را به مدت ۲۰ دقیقه یا کمی بیشتر در یک شرایط مناسب زیر نظر بگیرید، می‌توانید بیشترین اطلاعاتی را که برای نتیجه‌گیری در مورد توانایی‌های تصمیم‌گیری آنها نیاز دارید، به دست آورید. من به عنوان یک مدیر، بیشتر وقتم را به تماشای کار تیم مدیریتی ارشد و تعاملات آنها با یکدیگر صرف می‌کنم. تمرین ساده‌ای که برای شناخت ویژگی‌های ذاتی آنها در اتخاذ تصمیم‌های درست به کار می‌گیرم، از این قرار است:
از گروه یک سوال خیلی مهم، اما نه چندان واضح بپرسید؛ سوالی که پاسخ آن هم مهم اما مبهم باشد. مثلا «محتمل‌ترین تهدید خارجی بر سر راه اهداف رشد سال آینده چیست؟» «اگر دو رقیب خیلی بزرگ پیدا کنیم، باید دقیقا چه کنیم؟»
مهم این است که سوالی بپرسید که کاملا استراتژیک باشد؛ اما هیچ یک از اعضای تیم نتواند به تنهایی به آن پاسخ دهد؛ سوالی که بر همه اجزای کسب‌وکار تاثیرگذار باشد.
پویایی گروه را در جواب دادن به یک سوال زیر نظر بگیرید. معمولا گروه‌ها به یکی از چهار شکل زیر به سوال شما پاسخ می‌دهند:
همه افراد به رهبر گروه روی می‌آورند و انتظار دارند او به سوال پاسخ دهد.
یک یا دو نفر از اعضای گروه که جسارت بیشتری دارند، اظهار نظر می‌کنند و معمولا نظرات آنها با هم همخوانی ندارد.
همه افراد گروه به‌طور تصادفی نظر خود را بیان می‌کنند و مشارکت آنها کم و بیش مستقل از یکدیگر است.
گفت‌وگوی باارزشی شکل می‌گیرد که طی آن اعضای تیم آزادانه و بدون رعایت اصول خاصی با هم درگیر می‌شوند، هیجان‌زده می‌شوند و اختلاف نظر بین آنها پیش می‌آید؛ اما در نهایت به پاسخی یکسان، متعادل و آگاهانه می‌رسند. در طول بحث، رهبر گروه همسان با بقیه اعضا در بحث شرکت می‌کند و تنها در مواقعی به عنوان رهبر گروه دخالت می‌کند که نیاز باشد بحث را در مسیر درست برای رسیدن به هدف نهایی هدایت کند.هر چقدر دینامیک نهایی به الگوی چهارم نزدیک‌تر باشد (گفت‌وگوی غنی و تعاملی)، به این نتیجه می‌رسید که تیم شما قابلیت بیشتری برای اتخاذ و اجرای تصمیم‌های درست دارد. هر قدر این دینامیک به گزینه اول نزدیک‌تر باشد (منتظر ماندن برای اینکه رهبر گروه نظر بدهد)، بدانید که دردسر بیشتری خواهید داشت.

نکته: برای اینکه این تست کارآیی بیشتری داشته باشد، بهتر است از فرد قابل اطمینانی خارج از سازمان برای حضور در جلسه و پرسیدن سوالات کمک بگیرید. واضح است که اگر شما به عنوان رهبر گروه سوالات را بپرسید، این فرآیند کارآیی لازم را نخواهد داشت.