همدستی 4 نیرو به نفع دلار
حمید عزیزی
عضو گروه بانک و بیمه
در ۴ روز ابتدایی هفته جاری، بهای دلار با ۷۵تومان رشد به ۳۴۹۰ تومان رسید، اما چه چیزی موجب چنین افزایش قیمتی شد؟ آنچه از جمع‌بندی نظرات فعالان در ارتباط با این موضوع حاصل می‌شود، دسته‌بندی نیروها در ۴ عنوان زیر است:

۱- افزایش تقاضای فصلی. ۲- افزایش تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی. ۳- آربیتراژ ارزی و ۴- کاهش حجم ارز نقدی بازار.

در روزهای گذشته افزایش سفرهای تابستانی در اواخر شهریورماه و اعزام حجاج تمتع عاملان دو تقاضای عمده فصلی بودند. آربیتراژ ارز و خروج ارز از بازار داخلی به سوی منطقه کردستان عراق و ترکیه، دیگر عامل اثرگذار در افزایش قیمت و کاهش حجم ارز نقدی موجود بود. در این شرایط با اینکه برخی فعالان از ادامه افزایش قیمت سخن گفته‌اند، رئیس کل بانک مرکزی روز دوشنبه اعلام کرد که حباب از بازار ارز خارج شده و به همین دلیل، کشش افزایش نرخ ارز در بازار وجود ندارد. صمد کریمی مدیرکل اداره صادرات بانک مرکزی نیز در این ارتباط گفت که پس از اجرایی شدن برجام، استفاده از ابزارهای پرداخت بانکداری بین‌المللی شامل «ال‌سی» افزایش خواهد یافت و نتیجه این اتفاق، ثبات بیشتر بازار ارز کشور خواهد بود.

در این شرایط با وجود انتظارات افزایشی برخی معامله‌گران، گروهی دیگر اعتقاد دارند که رسیدن قیمت به محدوده ۳۴۹۰ تومان موجب شده که اختلاف بازار داخلی با منطقه سلیمانیه به مقدار کمی برسد و دیگر امکان آربیتراژ ارز وجود نداشته باشد. در کنار کاهش فشار این بخش از تقاضا، آغاز عرضه ۵ هزار دلاری از سوی برخی از صرافی‌های بانک‌ها از روز دوشنبه، به تقویت بیشتر سمت عرضه کمک خواهد کرد