اقتصاد 95 در آینه بخش خصوصی
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- نفس‎های سال 94 هم به شماره افتاده و حالا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و انتظار برای آغاز سال 95، بازار تحلیل‎ها و تفسیرها، اظهارنظرها و پیش‏بینی‎های کارشناسانه در محافل مختلف داغ شده است. کارشناسان اقتصادی اگرچه درمجموع به اجماع نظر رسیده‎اند و معتقدند با توجه به سیاست‎های اقتصادی دولت در دو سال گذشته و گشایش‎های سیاسی در عرصه دیپلماسی خارجی و لغو تحریم‎ها، چشم‎انداز اقتصاد ایران در سال آینده به مراتب بهتر از دو سال گذشته خواهد بود اما این نکته را نیز مطرح می‏کنند که دولت برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی مسیر بسیار دشواری درپیش دارد. «دنیای اقتصاد» از برخی فعالان بخش خصوصی در خراسان رضوی خواسته است تا پیش‎بینی خود را از اقتصاد کشور در سال 95 و نظر خود درباره مخاطرات پیش روی اقتصاد ایران در سال آینده و اولویت‎های اقتصادی دولت را در این سال بیان کنند. بی‎برنامگی؛ معضل اصلی اقتصاد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» در این‌باره با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور از جمله اتکا به درآمدهای نفتی، بی‌ثباتی اقتصادی، شفاف نبودن فعالیت‎های اقتصادی، تعدد قوانین و در برخی موارد تضاد این قوانین و... اظهار می‎کند: با توجه به لغو تحریم‏ها و گشایش‎هایی که ظرف دو سال گذشته در اقتصاد کشور ایجاد شده، تصور ما این است که حرکت اقتصاد رو به جلو است، با این حال مشکلات بسیاری نیز پیش پای اقتصاد وجود دارد. غلامحسین شافعی ادامه می‎دهد: ممکن است سال آینده رشد اقتصادی خیلی کند باشد و به رشد مطلوب نرسیم زیرا مشکلات اقتصادی ما هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی بسیار جدی است.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه برخی کمبود نقدینگی را به‌عنوان مشکل جدی اقتصاد در سال ۹۵ مطرح می‎کنند و معتقدند واحدهای تولیدی ما به سرمایه نیاز دارند، می‎افزاید: اما من اعتقاد دارم این که مشکل نقدینگی را پررنگ می‌کنیم مسئله اول ما نیست، بلکه معضل اصلی بی‌برنامگی ماست و باید برای استفاده از این منابع محدود، برنامه داشته باشیم.شافعی اشتغال را یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور در حال حاضر برمی‎شمارد و عنوان می‌کند: به‌نظر من اشتغال هم از منظر اقتصادی و هم از منظر اجتماعی بسیار حائز‌اهمیت است و یکی از مهم‏ترین دغدغه‎های اقتصادی محسوب می‎شود و اگر نتوانیم برای حل مشکل اقتصاد برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، مشکلات اجتماعی نیز ایجاد خواهد شد؛ رفع مشکل اشتغال هم در سایه برنامه‌های اصولی و مدون توسعه تولید در کشور محقق خواهد شد.

ضرورت ایجاد جاذبه در تولید
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اینکه باید جذابیت‌هایی در بخش تولید ایجاد کنیم، تصریح می‎کند: ایجاد این جذابیت‌ها از هدایت منابع مالی به سمت دلالی‎ها و واسطه‎گری‎های مالی جلوگیری می‎کند و آن‎ها را به سمت تولید که اشتغال‎زاست، سوق می‌دهد. وی اضافه می‎کند: در بخش دلالی در کشور ما فرار مالیاتی بسیاری وجود دارد و بار آن را باید افرادی تحمل کنند که در کشور فعالیت اقتصادی شفاف دارند و این مسأله نمی‎تواند آینده خوبی را در اقتصاد ما به تصویر بکشد و باید در این زمینه توجه ویژه‎ای شود؛ در وزارت اقتصاد اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده است و امیدواریم این روند با جدیت بیشتری پیش برود زیرا رفع این مشکلات اساس اولیه اقتصاد ما خواهد بود.

تأثیر سیاست بر اقتصاد

عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با اعتقاد بر اینکه اقتصاد بسیار آسیب‌دیده‌ای را تحویل دولت فعلی داده‎ایم، می‏گوید: در کشور تورم افسارگسیخته‌ای به‌واسطه تزریق منابع نقدینگی ایجاد شده که این افزایش تورم تمام نظام اقتصادی کشور را از هم گسیخته است. محسن خندان‎دل اینطور ادامه می‏دهد: دولت در این شرایط مجبور شد حجم نقدینگی بازار را کم کند که این اقدام باعث رکود اقتصادی می‌شود و به همین دلیل باید از فرمول مناسبی برای میزان تزریق نقدینگی استفاده کنیم تا اثرات تورمی به جای نگذارد و از طرف دیگر کمبود نقدینگی نیز اثرات رکودی نداشته باشد؛ با این حال دولت چاره‎ای جز کاهش حجم نقدینگی نداشت که در نتیجه رکود ایجاد شد. عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه می‏کند: مسائل سیاسی ما نیز در اقتصاد اهمیت داشتند زیرا حجم سرمایه‎گذاری خارجی، مراودات پولی، صادرات و... در کشور به‌شدت کاهش یافته بود و رفتارهای سیاسی سایر کشورها باعث شد درآمدهای پیش‎بینی شده دولت محقق نشود و این عوامل مزید بر علت رکود اقتصادی حاکم بر بازار شد. خندان‎دل خاطرنشان می‎کند: درمجموع بعد از اتفاقاتی که ظرف دو سال گذشته برای لغو تحریم‌ها صورت گرفت، براساس آمارهای بانک مرکزی در سال ۹۴ رشد اقتصادی صفر داشتیم و همین تبدیل رشد اقتصادی منفی به صفر اتفاق مثبتی است. وی با بیان اینکه برای خروج از رکود اقتصادی در سال ۹۵ باید به رشد اقتصادی هشت درصدی برسیم و دولت نیز این مسأله را به‌عنوان یک هدف مطرح کرده است، تأکید می‎کند: اما دستیابی به این رشد اقتصادی دشوار است زیرا یکی از عوامل مورد نیاز برای رشد اقتصادی بالا تزریق نقدینگی است و باز تزریق نقدینگی آثار تورمی به دنبال خواهد داشت، بنابراین باید یک نگاه ویژه به بخش تولید داشته باشیم.

لزوم توجه به بخش تولید
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه بخش تولید می‌تواند مشکلات اقتصادی را رفع و به‌عنوان یک اهرم قابل‌اتکا به خروج از باتلاق رکودی‌- ‌تورمی کمک کند، می‌افزاید: اگر نقدینگی مناسب به بخش خصوصی و تولید تزریق شود و نظارت عاقلانه و منطقی بر مصارف این وجوه صورت گیرد، اقتصاد ما رشد منطقی و قابل‌اتکا خواهد داشت و همچنین چرخیدن چرخ صنایع و تولید باعث ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می‌شود؛ کاهش نرخ بیکاری نیز علاوه بر تأثیرات اجتماعی و فرهنگی، ترغیب‎کننده توسعه بخش صنعت و تولید خواهد بود.خندان‎دل با اعتقاد بر اینکه در تصمیم‌گیری‎های خود تا اندازه‌ای متوهم هستیم و تصور می‎کنیم دشمنانی وجود دارند که منافع ما را از بین ببرند، تصریح می‎کند: معتقدم پس از اینکه گام بزرگی در حوزه تصمیم‎گیری دیپلماسی خارجی برداشتیم و تفکر خارجی را نسبت به خودمان اصلاح کردیم باید تحریم‌های داخلی را نیز لغو کنیم؛ این توهم که همه به‌دنبال آسیب زدن به منافع ما هستند، تصمیمات ما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؛ معتقدم با اتکا به اقتصاد بخش خصوصی و در رأس آن تولید، صنعت و معدن می‌توانیم به تمام خواسته‎های توسعه اقتصادی در سال آینده دست یابیم.

ریاضت اقتصادی آغاز شود
عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکلاتی نیز در سال آینده پیش روی اقتصاد ماست، خاطرنشان می‎کند: اقتصاد ما متکی به نفت است و کاهش قیمت نفت درآمدهای دولت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ باید از جایی ریاضت اقتصادی را آغاز کنیم و اقتصاد را از وابستگی به نفت برهانیم؛ اقتصاد به‌معنای عرضه و تقاضاست و معادلات آن ممکن است به‌هم بریزد؛ اگر برخی بر این باورند که کاهش قیمت نفت، نقشه‌ای برای ضربه به اقتصاد کشور ماست، اکنون باید وابستگی اقتصاد را به نفت کاهش دهند و این کار را باید از یک جایی شروع کرد.خندان‎دل با بیان اینکه مشکل دیگر اقتصاد در سال آینده رکودی است که در شرکت‎های مادر ما از قبیل شرکت‎های سیمانی، فولادی، پتروشیمی و... وجود خواهد داشت، اظهار می‌کند: این شرکت‌ها نیازمند تزریق منابع مالی هستند و دولت از یک طرف باید به این شرکت‌ها پول تزریق کند که این مسأله اثرات تورمی خواهد داشت و از طرف دیگر برای عرضه این محصولات این شرکت‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد. این فعال بخش خصوصی توازن بین نرخ سود و سپرده بانکی را از دیگر مسائلی می‌داند که ممکن است سال آینده دولت را با مشکلاتی مواجه کند و عنوان می‎کند: دولت باید در این زمینه نیز برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد؛ بهترین رویکرد را در این زمینه دولت اصلاحات داشت و این توازن را در راستای منافع بخش تولید بین نرخ سود و سپرده برقرار کرد. خندان‎دل با بیان اینکه باید امکان سرمایه‌گذاری بانک‌ها چه از طریق ایجاد بانک‎های خصوصی یا از طریق حضور جدی‌تر بانک‌ها در بخش خصوصی برای تأمین نقدینگی موردنیاز بخش خصوصی فراهم شود، تأکید می‎کند: تا زمانی‌که اقتصاد بانکی ما اقتصاد دستوری باشد در این حوزه مالی به نتیجه موردنظر دست نخواهیم یافت؛ اگر به‌دنبال این هستیم که نرخ رشد اقتصادی را به هشت درصد برسانیم باید برای تأمین مالی بنگاه‌ها، بانک‎ها را بیشتر دخیل کنیم؛ یکی از راه‎ها این است که امکان حضور بانک‎های خارجی را فراهم و از این طریق برای بانک‎های داخلی رقیب ایجاد کنیم.

لزوم توجه به صادرات
عضو هیأت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه دولت بعد از لغو تحریم‎ها باید نگاه ویژه‌ای به حوزه صادرات داشته باشد، می‏گوید: امروز بازارهای صادراتی ما دچار صدمات شدیدی شده‏اند و زمانی‌که یک بازار صادراتی را از دست بدهیم، به‌دست آوردن دوباره آن به‌راحتی امکان‎پذیر نیست.خندان‎دل با بیان اینکه دولت باید به سرمایه‎گذاری مشترک با طرف خارجی در تولید و تکنولوژی توجه ویژه داشته باشد و امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم کند، می‎گوید: قوانینی از جمله اصل ۴۴، قانون رفع موانع تولید و... در کشور وضع شده، اما روی زمین مانده است و دولت در سال آینده باید به اجرای این قوانین توجه کند. دولت باید شرایط واگذاری پروژه‎های ملی و نیمه‎تمام را به بخش خصوصی فراهم و در این زمینه بازنگری کند؛ این مسأله علاوه بر فراهم کردن شرایط ادامه پروژه، باعث تزریق منابع به بخش خصوصی نیز می‎شود. این فعال بخش خصوصی اضافه می‎کند: دولت باید برای تشویق تولیدکننده، سرمایه‎گذار و کارآفرینان کشور به انجام فعالیت در راستای خروج اقتصاد از رکود بازنگری جدی در قوانین تولید و تجارت داشته باشد زیرا قوانین بسیار زیادی داریم که در تعارض با یکدیگر قرار دارند و این قوانین باعث ایجاد شرایط رانت می‎شود و از طرف دیگر این تعارض در قوانین مانع تولید محسوب می‎شوند و بنابراین باید مقررات‌زدایی جدی انجام شود.خندان‎دل با اعتقاد بر اینکه باید امکان تأمین مالی برای صنایع کوچک و متوسط فراهم شود، عنوان می‎کند: این صنایع می‎توانند اشتغال‏زایی قابل‌توجهی داشته باشند. در کشور قانونی درخصوص تفویض اختیارات دولت به استانداران و دستگاه‌های حاکمیتی استان‎ها وجود دارد و معتقدم این قانون باید به‌صورت جدی اجرا شود و حوزه اختیارات استان‌ها افزایش یابد و وضعیت اقتصادی استان‌ها به‌صورت جداگانه نیز مدنظر قرار گیرد.

لغو قوانین سخت‌گیرانه سرمایه‎گذاری

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به «دنیای اقتصاد» می‎گوید: اجرای کامل لغو تحریم‎ها کمی زمان می‎برد؛ به نظر من نیمی از مشکلات اقتصادی موجود با لغو تحریم‎ها حل می‌شود اما این تمام مشکل نیست.مجتبی بهاروند با بیان اینکه در کشور ما اقتصاد بسته دولتی حاکم است و قوانین و مقررات سختی برای سرمایه‎گذاری وجود دارد، اظهار می‎کند: سال ۹۵ با کمبود نقدینگی و منابع مواجه هستیم و باید برای رفع این مشکل سرمایه‎گذاری خارجی در کشور صورت گیرد زیرا با وضعیت فعلی درآمدهای نفتی، پولی برای سرمایه‎گذاری داخلی باقی نمی‌ماند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه اگر می‏خواهیم اقتصاد ما شکوفا شود باید قوانین و مقررات سخت‌گیرانه در زمینه سرمایه‏گذاری لغو شود، خاطرنشان می‎کند: درحال حاضر اقتصاد ما دچار رکود است و رشد اقتصادی ما اگر منفی نباشد، مثبت هم نیست؛ بیشتر کارشناسان معتقد هستند اگر رشد اقتصادی در سال ۹۵ مثبت باشد وضعیت اقتصادی به سال ۹۰ بازمی‎گردد؛ با توجه به تمام این مسائل به سرمایه‎گذاری خارجی نیاز داریم و برای جذب سرمایه خارجی باید قوانین و مقررات موجود در این زمینه تسهیل شود؛ اگر این اقدام انجام شود، سال آینده رشد اقتصادی ما مثبت خواهد شد و پس از چند سال می‎توان به وضعیت گذشته بازگشت.بهاروند با بیان اینکه اقتصاد ما درحال حاضر اقتصاد دولتی است، تصریح می‎کند: در این اقتصاد دولتی حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد کل درآمد بودجه صرف سیستم دولتی می‎شود و اگر به سمت خصوصی‎سازی واقعی نرویم، مشکلات اقتصاد ما بیشتر خواهد شد زیرا تمام امکانات درحال حاضر در اختیار بخش دولتی است.

مثبت نشدن رشد اقتصادی؛ مهم‎ترین خطر
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی این نکته را نیز یادآور می‎شود که مهم‎ترین خطر برای اقتصاد کشور در سال آینده این است که رشد اقتصادی مثبت نشود و عنوان می‎کند: هیچ اقتصادی بدون رشد اقتصادی مثبت نمی‎تواند سرپا بماند.بهاروند جذب سرمایه را اولویت اول دولت برای سال آینده می‎داند و می‏گوید: دولت عملا سرمایه و بودجه‎ای ندارد و درآمدهای نفتی هم به‌شدت کاهش یافته است؛ شاید کاهش نفت فرصتی برای توجه به سایر بخش‎های اقتصادی درآمدزا باشد که مدت‎ها از آن‎ها غفلت شده است و توجه به این بخش‎ها علاوه بر جذب سرمایه، می‎تواند باعث ایجاد اشتغال هم شود؛ همچنین دولت در سال آینده باید به صورت جدی به بخش خصوصی و اصل ۴۴ توجه کند.

فرصت‎ها بیشتر از مخاطرات

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی سال 95 را سال رشد اقتصادی می‎داند و اظهار می‎کند: قرار گرفتن در فضای پساتحریم فرصت بسیار بزرگی ایجاد کرده است و باید از این فرصت‎ها برای مدیریت فضای کسب‌وکار داخلی استفاده کنیم تا به رشد اقتصادی خوبی دست یابیم؛ کمبود نقدینگی و بالا بودن نرخ تسهیلات یکی از مشکلات اقتصاد ما و واحدهای تولیدی است و امیدواریم این وضعیت بهبود یابد.محسن احتشام با اشاره به ضرورت جذب سرمایه در اقتصاد، خاطرنشان می‎کند: تحقق سرمایه‏گذاری با کلی‌گویی و شعار ممکن نیست و باید فضای سرمایه‏گذاری فراهم شود و نباید در این زمینه شعار داد و باید عمل کرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی تصریح می‎کند: به نظر من در سال 95 فرصت‎های پیش روی اقتصاد بسیار بیشتر از مخاطرات و نقاط‌قوت بسیار بیشتر از نقاط‌ضعف است، با این حال مخاطرات و فرصت‎ها به برنامه‌ریزی‎ها بستگی دارد و باید برنامه دقیقی برای اقتصاد وجود داشته باشد.احتشام با اعتقاد بر اینکه توجه به تولید و صادرات باید اولویت دولت در سال آینده باشد، می‎افزاید: دولت باید از تولید حمایت و صادرات را تقویت کند؛ پیشنهاد بخش خصوصی این است که تحریم‎های داخلی برداشته شود و فضای کسب‎وکار بهبود یابد؛ نظام‎های مدیریتی و سازمانی در اقتصاد ما اشکالات بسیاری دارد و باید در جهت رفع این اشکالات اقدامات مناسبی انجام شود.