شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، در راستای نهادینه کردن مفهوم کیفیت در حیات مطلوب شهری و نیل به اهداف بازآفرینی شهری پایدار، اقدام به برگزاری برنامه فرهنگی «جستار کیفیت در تجربه های بازآفرینی شهری در چارچوب اندیشه ایرانشهر» کرده است که در دو بخش اصلی و جنبی به بررسی تجربیات عملی، نظری و هنری در زمینه بازآفرینی شهری می پردازد. هدف کلیدی در بخش اصلی این رویداد با عنوان «جایزه ملی بهترین تجربه بهسازی و نوسازی شهری»، شناسایی و تقدیر از تجربه های بازآفرینی شهری موفقی است که توانسته اند در ارتقای کیفیت زندگی مردم نقش قابل ملاحظه و کارآمدی ایفا کنند. بخش جنبی این رویداد نیز با هدف گسترش مفهوم بازآفرینی شهری و تبیین جایگاه این موضوع در حوزه های مختلف، به بررسی اسناد مکتوب حوزه نظر و آثار هنری در عرصه های متنوع با تکیه بر این مفهوم می پردازد.
مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران به عنوان دبیرخانه این رویداد با مشارکت ارزشمند صاحبنظران دانشگاهی در تخصص های مختلف و حرفه مندان مجرب در عرصه بهسازی و نوسازی شهری، تلاش کرده است در سال۹۴ به عنوان اولین دوره برگزاری این برنامه، معیارهایی برای شناسایی تجربه های بازآفرینی موفق تدوین کند و با تقدیر از تجربه های برتر و عاملان موثر در توفیق این تجربه‏ها، زمینه را برای انتقال تجربه‏ها و راه‏حل‏های کارآمد درباره مسائل اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی از طریق گفت‏وگو و یادگیری متقابل در جامعه تخصصی فراهم آورد. باتوجه به گستردگی موضوع بازآفرینی شهری، شورای سیاستگذاری این رویداد هر سال موضوع و محدوده مشخصی را برای انتخاب برترین تجارب، تعیین می کند.مخاطبان رویداد در سال اول، برنامه‏هایی بودند که طی اقدامات کالبدی با عملکرد در مقیاس محله، سعی در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان محله داشتند. علت اصلی تاکید بر اقدامات کالبدی را می‏توان مبهم بودن شیوه ارزیابی فرآیند اقدامات غیرکالبدی، به دلیل نامعلوم بودن نوع اقدامات در سال اول عنوان کرد. همچنین تاکید بر مقیاس محله به دو دلیل ۱- اهمیت نگرش محله محور در برنامه های بازآفرینی شهری ۲- سهولت بررسی میزان اثرگذاری اقدامات بر کیفیت زندگی مردم، به علت مشخص بودن بهره‏برداران واقعی بود.

در دوره اول این رویداد که از ابتدای سال ۹۳ حرکت خود را آغاز کرد ۱۳۰ تجربه بازآفرینی شهری به دبیرخانه رویداد رسید که براساس معیارهای داوری در مرحله اول ۸۰ تجربه انتخاب شدند. از این تعداد ۶۶ تجربه بعد از بازدید میدانی به مرحله دوم داوری راه یافتند. در داوری مجدد از میان تجربه های راه یافته به مرحله دوم ۲۳ مورد از سوی شورای داوران رویداد شایسته تقدیر دانسته شدند و به نمایشگاه رویداد راه یافتند. در نهایت از میان آثار شایسته تقدیر، ۱۳ تجربه به عنوان تجربه های برتر در ۴ حوزه «نوسازی تک بنا یا مجموعه مسکونی در بافت تاریخی»، «مرمت و استفاده مجدد از ابنیه ارزشمند در بافت تاریخی»، «بهسازی عرصه های همگانی در بافت تاریخی» و «ساماندهی سکونتگاه‏های غیررسمی» معرفی شدند. اختتامیه این رویداد ۲۳ مهرماه امسال مصادف با ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ در هفته جهانی اسکان بشر، طی مراسمی در تالار قلم واقع در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد و ضمن تقدیر از تجربه های برتر بازآفرینی شهری، مدیران موفق در این حوزه معرفی شدند. در این مراسم برگزیدگان مسابقه عکاسی - به عنوان برنامه جانبی رویداد- نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

دبیرخانه رویداد جستار کیفیت در تجربه های باز آفرینی شهری