راهکار خروج از بحران،اصرار ورزیدن بر روشهای آشنا و مالوف نیست.زمانی فرا می‌رسد که خروج از حصار بحران تنها با کمک خلق راهکاری نو امکان پذیر خواهد بود. با این دیدگاه راه حل مسائل مبتلابه صادرات کشور را باید در خلق و ورود به بازارهای جدید جستجو کرد؛ حضور در پهنه‌هایی از بازار که تجربه آن آموزنده و راهگشاست. از جمله رو به رشدترین این عرصه‌ها،حوزه صادرات سبز است که ورود اقتصاد کشور به این عرصه راهگشای بسیاری از معضلات خواهد بود . صادرات سبز شامل صادرات طیف وسیعی از کالا و خدمات است که به نحوی می‌تواند در حفظ و نگهداری از محیط زیست موثر باشد.صادرات سبز می‌تواند مستقیماً به این امر کمک کند یا در روند تولید کالا و یا ارائه خدمات زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد. با این راهکار، دست کم از روندهای تولید مشابه، خسارات زیست محیطی کمتری به بار می‌آید و نهایتاً بکار گیری آن محصول به نحوی ثانویه به حفظ محیط زیست کمک می‌نماید.
به این ترتیب و با تعریفی چنین گسترده، محصولات و خدمات بسیار متنوعی،از محصولات خوراکی ارگانیک گرفته تا صادرات مصنوعات چوبی که نشان تاییدیه جهت کاشت درختان جایگزین را با خود دارند یا مصالح مورد استفاده در عایقکاری ساختمانها که نهایتاً موجب کاهش مصرف انرژی شده و به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند، همگی در سبد صادرات سبز قرار می‌گیرند .
ورود به عرصه صادرات سبز و بهره مندی از آن به شدت وابسته به فرهنگ سازی، ایجاد استانداردها و زیرساختهای لازم، جلب توجه و تاکید بر این مقوله است.هم اکنون نیز بسیاری از صادرات کشور با هدایت مناسب امکان حضور در سبد صادرات سبز را دارند؛ مقوله‌ای که بیش از آنکه نیازمند صرف منابع و هزینه باشد، نیازمند مدیریت مناسب است.


*شرکت فن آوری آنی ایستا
زمانی