در دهمین جلسه رسته ذوب که اوایل ماه جاری در فضایی متفاوت و در غرفه انجمن تولیدکنندگان فولاد در نمایشگاه ایران متافو برگزار شد تصمیماتی از قبیل تشکیل گروه هایی در ۴ منطقه کشور برای مدیریت و هماهنگی خرید قراضه توسط واحدهای تولیدی اتخاذ شد.به گزارش چیلان: بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان این مطلب گفت: به دلیل تعطیلی در طول هفته جاری مشارکت نسبی اعضای رسته به ویژه واحدهای القایی را داشتیم.وی افزود: در این جلسه در ابتدا به نوسانات قیمت که طی هفته های گذشته وجود داشت و نیز نحوه برخورد اعضا با این تغییرات پرداخته شد.


احرامیان تصمیمات مقرر شده در این جلسه را تشکیل گروه هایی در زمینه مدیریت خرید قراضه عنوان کرد و گفت: قرار است در ۴ منطقه شامل یزد، اصفهان، تهران و خراسان شرکت هایی از بین واحدهای ذوب کوره های القایی سیاست های خرید قراضه را یکپارچه و هماهنگ کنند و با تعامل با تامین کنندگان قراضه در آن منطقه، شاخص مناسبی برای قیمت گذاری قراضه تعیین کنند. احرامیان همچنین خاطر نشان کرد: تلاش داریم با تشکیل رسته آهن اسفنجی و برگزاری جلسات آن رسته طی دو هفته آینده و تعامل با واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی، به توافقی پایدار برای تامین مواد اولیه واحدهای ذوب در کوره های قوس الکتریکی دست پیدا کنیم.در سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه ای قیمت آهن اسفنجی را ۴۷ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین کرده بود اما در سال جاری، دکتر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه اعلام کرد که در قیمت گذاری زنجیره فولاد دخالت نخواهند کرد.

تمدید گواهینامه های سیستم های مدیریت یکپارچه در شرکت فولاد مبارکه

در این دوره از ممیزی که از تاریخ ۱۱-۸-۹۵ تا ۳-۹-۹۵ توسط یک تیم هشت نفره از شرکت SGS به عمل آمد، روند اجرایی استانداردهای مدیریت کیفیت (ISO۹۰۰۱:۲۰۰۸)، محیط زیست (ISO۱۴۰۰۱:۲۰۰۸)، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت (OHSAS۱۸۰۰۱:۲۰۰۷)، مدیریت آموزش (ISO۱۰۰۱۵:۱۹۹۹) و مدیریت انرژی (ISO۵۰۰۰۱:۲۰۱۱) در فولاد مبارکه مورد بررسی قرار گرفت. در بخش آغازین جلسه اختتامیه این دوره از ممیزی مهندس حسینیان سر ممیز تیم ممیزی گزارشی از نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود در حوزه های تمرکز این دوره از ممیزی مشتمل بر اطلاع رسانی، آموزش و اجرای صحیح دستورالعمل ها و گردش کارها، آگاهی کارکنان از ریسکها و دستورالعمل های ایمنی مرتبط، تحقق اهداف مرتبط با مدیریت هزینه ها، شناسایی و ارزیابی جنبه های زیست محیطی و اجرای اقدامات اصلاحی و همچنین تحقق اهداف مرتبط با ارتقاء کیفیت ارائه نمود. این گزارش حاکیست در این جلسه دکتر سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن قدردانی از زحمات تیم ممیزی و همکاری کارکنان شرکت در جریان انجام ممیزی، بر پیگیری جدی زمینه های قابل بهبود و تعمیم آن در کلیه فرآیندها و بخشهای سازمان تأکید نمود. وی افزود: فارغ از ارزش این گواهینامه ها و اعتبار آنها، برای شرکت از نظر زیست محیطی، ایمنی و سلامتی کارکنان و محیط پیرامون مهم است که واقف باشیم، چه کاری انجام می دهیم و در چه محیطی کار می کنیم. بنابراین باید دقت کنیم با نظارت دقیق به جایی برسیم که هیچگاه حادثه ای نداشته باشیم. دکتر سبحانی تأکید نمود: در ممیزی ها بایستی زمینه های قابل بهبود را جدی تر دنبال کنیم مثلاً در مدیریت پسماندها باید کارهای اجرایی آن در بخشهای مختلف صورت پذیرد و برنامه ریزی و کنترل های لازم را داشته باشیم . مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: باید برنامه های اجرایی در قالب برنامه کوتاه و بلندمدت انجام پذیرد و مرتب کنترل شود تا جائی که مطمئن شویم که در زمان تعریف شده پروژه ها انجام می‌شود. وی تصریح نمود: به طورکلی وقتی شرکتها استانداردها را دنبال می کنند، به دنبال بهبود سیستم ها و روش های کاری خودشان هستند و این بهانه‌ای است تا از این فرصت برای بهتر کار کردن و خودارزیابی استفاده نموده و در نهایت، برای بهتر شدن تلاش نمایند.

دکتر سبحانی با تأکید بر اینکه باید در تمام بخش های سازمان سیستم های کنترلی تجهیزاتی و فردی و با نظارت کامل بر آنها داشته باشیم ، گفت: برای این منظور در هر واحد تعیین و حضور یک نماینده الزامی است . مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: فولاد مبارکه یکی از نادر واحدهای کشور است که همه استانداردها را به نوعی الگوی خود قرار داده و در چارچوب این استانداردها فعالیت می کند این شرکت همواره در بین صنایع داخلی کشور و بین المللی به عنوان یک شاخص مطرح است، بدین منظور باید بیش از پیش تلاش نمائیم تا ضمن تثبیت این اعتبار در جهت ارتقاء آن نیز گام های ارزنده تری برداریم.

رشد ٧ درصدی تولید فولاد خام در فولاد مبارکه

از مجموع فولاد خام تولید شده در بازه زمانی یاد شده مقدار ۳۵۰ هزار تن به صورت تختال، ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن به صورت محصولات گرم و اسیدشویی و ۸۵۰ هزار تن نیز در قالب محصولات سرد و پوشش‌دار به بازار عرضه شده است. در همین مدت عملکرد مجتمع فولاد سبا و فولاد هرمزگان هرکدام به ترتیب، تولید ۴۵۶ و ۷۳۶ هزار تن فولاد خام بوده است. از مجموع فولاد خام تولید شده در بازه زمانی یاد شده مقدار ۳۵۰ هزار تن به صورت تختال، ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن به صورت محصولات گرم و اسیدشویی و ۸۵۰ هزار تن نیز در قالب محصولات سرد و پوشش‌دار به بازار عرضه شده است.طی این مدت عملکرد مجتمع فولاد سبا و فولاد هرمزگان هرکدام به ترتیب، تولید ۴۵۶ و ۷۳۶ هزار تن فولاد خام بوده است.

پیشرفت ٩٣ درصدی پروژه گندله‌سازی ٥ میلیون تنی

سید محسن میر محمدی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان بابیان اینکه شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان رضوی با سرمایه گذاری فولاد مبارکه تشکیل شد و هم اکنون نیز مسئولیت اجرا و بهره برداری از دو پروژه گندله و کنسانتره سازی در منطقه سنگان، از توابع خراسان رضوی و در مجاورت مرز افغانستان را به عهده دارد، گفت: این پروژه با انعقاد قرارداد با شرکت داخلی و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و استفاده از بهترین تجهیزات داخلی و اروپایی، با ظرفیت ٥ میلیون تن در حال تکمیل شدن است. بنا بر اظهارات مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، علیرغم رکود اقتصادی حاکم بر صنعت فولاد کشور، بیشترین حجم سرمایه گذاری و فعالیت اجرایی این طرح از سال ١٣٩٣ شروع شد و هم اکنون نیز با حمایت کامل مدیریت فولاد مبارکه روند بسیار مناسبی را طی نموده است. وی از نیاز ١٤٠٠٠ مترمکعب گاز در ساعت،٢٠ لیتر بر ثانیه آب و ٢٥ مگاوات برق به عنوان زیرساختهای اساسی مورد نیاز در راه اندازی این پروژه یاد کرد و افزود: از آنجا که زیرساختهای مورد نیاز برای کل منطقه معدنی سنگان می‌ بایست به صورت مشترک و یکپارچه برای کلیه سرمایه گذاران اجرایی شود و این حجم از عملیات، برنامه ریزی و اجرای مشترک را با تأخیر و وقفه زیادی همراه نموده است، این شرکت باهدف جلوگیری از وارد آمدن هرگونه وقفه در تأمین گاز جهت بهره برداری از طرح، از اواخر سال ١٣٩٣ بخش هایی از پروژه ‌های مشترک خط انتقال گاز را در دست گرفت و به گونه ای اقدام شده است که کلیه هزینه‌ های مرتبط در راستای زیرساخت های سایر سرمایه گذاران قرار گیرد و بین همه شرکت‌ های متقاضی سوخت گاز به نسبت تقسیم گردد. مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان اضافه کرد: پروژه های موقت تأمین برق (انتقال برق از پست برق مجتمع سنگ آهن سنگان ایمیدرو ) و تأمین آب به صورت مستقل پیگیری و اجرایی شده است، به طوری که هم اکنون کلیه نیازهای مربوط به آب، برق و گاز جهت شروع راه اندازی گرم، قابل تحویل به پیمانکار است.