گودیر و اختراع دوباره چرخ!

شرکت تایر ساز گودیر (Goodyear) در اقدامی عجیب به نظر می‌رسد چرخ را دوباره اختراع کرده است. این چرخ کره‌ای شکل به خودروها این امکان را می‌دهد که بتوانند به هر جهتی که می‌خواهند حرکت کنند. در این مدل مفهومی چرخ به بدنه خودرو متصل نبوده و آزادانه می‌تواند در میدان مغناطیسی شناوری که در داخل گلگیر خودرو وجود دارد حرکت کند. این چرخ‌های کره‌ای شکل قرار است در خودروهای خودران آینده مورد استفاده قرار بگیرند.

کروی بودن چرخ‌ها به خودران‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند به پهلو وارد جای پارک خود شوند؛ طرحی که به‌صورت محدود و با شکل و شمایلی کاملا متفاوت در برخی خودروها استفاده شده است. هر چرخ کروی شکل دو بخش دارد که در بخش داخلی موتور و باتری‌ها وجود دارند و می‌توانند نیروی لازم را برای حرکت خودرو تولید کنند و این بخش توسط پوشش لاستیکی احاطه می‌شود که در تماس با سطح خیابان قرار می‌گیرد و به‌عنوان پوسته شناخته می‌شود.

در هسته چرخ، در کنار موتور و باتری حسگرهایی برای دریافت اطلاعات از محیط وجود دارند و موتور از طریق مجموعه‌ای از چرخ‌های کوچک تایر را به حرکت در می‌آورد. پوشش خارجی تایر می‌تواند در صورت مصرف شدن یا آسیب‌دیدگی تعویض شود یا با توجه به شرایط محیط از نوع خاصی از لاستیک (ضد‌باران یا برف یا گل) برای بهبود عملکرد لاستیک‌ها استفاده کرد. با توجه به نبود هر‌گونه ارتباط بین خودرو و تایرهای آنها با استفاده از فناوری شارژ بی سیم از داخل خودرو شارژ می‌شوند و همچنین در ارتباط با یکدیگر قرار می‌گیرند.

سنسورهای داخل هسته مرکزی تایر با کسب اطلاعات از مسیر و محیط اطراف می‌تواند تشخیص دهد که خودرو در چه شرایطی در حال حرکت است و نسبت به شرایط قدرت و سرعت موتورها تنظیم می‌شوند و خودرو با ایمنی بالا می‌تواند در شرایط مختلفی به حرکت خود ادامه دهد. طراحان در طراحی پوشش لاستیکی خارجی از طبیعت و نوعی مرجان دریایی الهام گرفته‌اند و لاستیک می‌تواند نسبت به شرایط خشک یا خیس بودن مسیر واکنش نشان داده و نرم یا سفت تر شود تا میزان اصطلاک تایر با زمین متعادل باشد. تمام قابلیت‌های این تایر باعث افزایش تعامل آن با محیط می‌شود که نتیجه آن کاهش مصرف انرژی و افزایش ایمنی است. انرژی زمانی هدر می‌رود که واکنش مناسب نسبت به شرایط موجود نشان داده نمی‌شود.

استفاده از مغناطیس شناور پیش از این نیز در قطارهای پر سرعت استفاده شده است و با کاهش اصطکاک باعث افزایش صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود که در مقیاسی کوچک وارد این چرخ‌های موتوردار کره‌ای شده‌اند. شرکت گودیر امیدوار است این طرح مفهومی آنها در نسل‌های آینده خودروهای خودران استفاده شوند؛ چرا که از مهم‌ترین‌ مزیت‌های این چرخ‌های کره‌ای کاهش مصرف انرژی و سرعت واکنش بالا در مواجهه با شرایط پرریسک هستند.