رودستر بی‌رقیب در خط پایان

در میان رودسترهای بی‌‌ام‌و نسخه Z۴ از جایگاه خاصی برخوردار بوده و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ در خط تولید مونیخی‌ها حضور داشته است. بله درست خواندید تا سال ۲۰۱۶ یعنی همین امسال! بی‌‌ام‌و Z۴ به‌عنوان خودروی کامپکت اسپرت و نیمه‌لوکس طرفداران زیادی را در سراسر دنیا به سمت خود جذب کرده و اکنون خبر بازنشسته شدنش منتشر شده است. این خودرو به‌جای Z۳ به دنیای ماشین‌های اسپرت معرفی شد و در همان سال اول به دلیل طراحی خاص و جذابی که داشت جایزه سال بخش طراحی را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۰۹ نسل جدید این خودرو معرفی شد که این مدل هم با توجه به ویژگی‌های جدیدی که داشت جوایزی را به خود اختصاص داد. در نسل اول این خودرو از موتور ۳ لیتری و ۶ سیلندر با قدرت ۲۳۱ اسب بخار استفاده کردند که در نسل‌های بعدی و مدل‌های متنوعش قدرت موتور و حجم موتور با کاهش و افزایش مواجه شدند. اما میانگین مشخصات اصلی موتور خودرو ۲۵۰۰ سی‌سی و اغلب شش سیلندر بودند. تنوع در حجم و قدرت پیشرانه برای ایجاد تنوع در محصول در گذشته توجیه‌پذیر بود و دست مشتریان را برای داشتن خودروهای مورد‌نیاز خود باز‌می‌گذاشت. به نظر می‌رسد بی‌‌ام‌و قصد دارد تا با معرفی مدل Z۵ برای همیشه با مدل Z۴ و البته موفقش خداحافظی کند. گفته می‌شود نسل بعدی رودسترهای بی‌‌ام‌و با همکاری تویوتا بر روی یک پلت‌فرم مشترک ساخته خواهد شد.

این پلت‌فرم قرار است دو خودرو معروف را یکبار دیگر زنده کند. یکی تویوتا سوپرای جدید است و دیگری هم احتمالا بی‌‌ام‌و Z۴ نام خواهد داشت. این پلت‌فرم در تویوتا توسعه داده شده است. البته اصالتش به شرکت سوبارو باز‌می‌گردد و می‌توان آن را کاملا یک پلت‌فرم چند شرکتی به‌حساب آورد. در این ماه آخرین Z۴ با نام کامل Z۴ E۸۹ برای همیشه خط تولیدش را ترک می‌کند و بی‌‌ام‌و به تولید این مدل موفق پایان می‌دهد. بی‌‌ام‌و این مدل را که آخرین نسل Z۴ به حساب می‌آید به تعداد ۱۱۵ هزار عدد فروخته است که با داشتن موتور توربو شارژر ۶ سیلندر و ۳۴۰ اسب بخار قدرت، می‌توان گفت که در اوج با این مدل موفقش خداحافظی می‌کند. آنچه از شواهد می‌توان دریافت این است که محصولی که بی‌‌ام‌و تویوتا قولش را داده‌اند تا سال ۲۰۱۸ به بازار وارد نخواهد شد و اگر مشتریان به‌دنبال خودروی کوپه دو در و لوکس هستند باید به سایر برندهای آلمانی‌ مانند بنز و آئودی مراجعه کنند. اما جادوی Z۴ دقیقا همینجاست که بقیه خودروسازان تقریبا مدلی ندارند که نظیر Z۴ باشد. آئودی با TT و بنز با SLK تلاش زیادی کردند تا بتوانند با Z۴ بی‌‌ام‌و رقابت کنند اما با همه توانایی‌هایشان نتوانستند در این بخش حریف بی‌‌ام‌و باشند.

فاصله زمانی بین توقف و تولید جانشین Z4 بازار شایعات را داغ می‌کند و این برای بی‌‌ام‌و هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی و حدس و گمان‌های زیادی در رابطه با پیشرانه و زبان طراحی خودروی آینده زده می‌شود. در چنین زمانی جاسوسان صنعتی خودرو فعال می‌شوند و تحرکات شرکت‌های خودرو‌سازی را زیر نظر می‌گیرند، مخصوصا پیست‌ها و مسیرهایی که آنها برای آزمایش محصولات جدیدشان از آن استفاده می‌کنند می‌توانند محل درز اطلاعات مربوط به محصولات آینده خودرو‌سازان باشند. تویوتا و بی‌‌ام‌و تصمیم گرفته‌اند از شاسی و پلتفرم مشترک استفاده کنند اما در بخش طراحی به توافق رسیده‌اند که ظاهری کاملا متفاوت داشته باشند. بر اساس برخی گزارش‌ها نسخه جایگزین Z4 مانند گذشته سقف تاشو دارد و مانند تمام رودستر‌ها این مساله باعث کاهش وزن خودرو می‌شودو کاهش وزن در خودروهای امروزی موضوع بسیار مهمی است. گمانه‌زنی‌ها در رابطه با پیشرانه این خودرو کاملا متفاوت بوده است و برخی عقیده دارند بی‌‌ام‌و در این مدل از موتور چهار سیلندر توربو استفاده خواهد کرد که 450 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و در رابطه با خودرویی که تویوتا قرار است معرفی کند خصوصیات متفاوتی نسبت به مدل بی‌‌ام‌و مطرح می‌شود. احتمالا تویوتا برای این مدل خود از موتور 5/ 3 لیتری هیبرید و البته 6 سیلندر با 400 اسب بخار قدرت استفاده خواهد کرد. روابط کاری و همکاری‌های مشترک بین آلمان‌ها و ژاپنی‌ها از سال 2011 شروع شده است. این همکاری‌های مشترک در رابطه با پیل‌های سوختی و موتورهای دیزلی بوده است و به‌نظر می‌رسد این همکاری‌ها جدی‌تر شده‌ و آلمانی‌ها با درک پتانسیل‌ها و توانایی ژاپنی‌ها از دانش و تجربه آنها برای خود استفاده می‌کنند. برخی اخبار حاکی از آن است که این دو خودرو ساز قصد دارند خودروهای کوچک اقتصادی را هم تولید کنند که با توانایی‌هایی که دارند قابل استفاده برای مصارف روزمره باشند.

رودستر بی‌رقیب در خط پایان