دریفت به سبک کارپارک برگزار می‌شود

چهارمین راند از سری مسابقات دریفت قهرمانی کشور در پیست اتومبیلرانی تهران برگزار شد. این مسابقه در شرایطی برگزار شد که تهران هوای بسیار سردی را تجربه می‌کرد. شرکت‌کنندگان در این دور از مسابقات به‌رغم هوای زیر صفر پیست آزادی تهران، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به گرمی تمرین کردند تا تنور مسابقه در روز جمعه گرم شود. جالب آنکه در شرایطی که هوای تهران در روز جمعه صبح حتی به منفی ۶ درجه هم رسیده بود، باز هم تماشاگران و علاقه‌مندان مسابقات دریفت هیجان مسابقه را به تختخواب گرم و نرم ترجیح دادند و به پیست آزادی آمدند. در عین حال استقبال تماشاگران از این مسابقه با توجه به شرایط آب و هوایی حتی بیش از تصور مسوولان برگزاری بود و این مهم نشان از میزان علاقه مردم به رشته‌های مختلف ورزش‌های موتوری دارد. رشته دریفت یا همان اجرای حرکات نمایشی رشته‌ای به نسبت نوپا در ایران به حساب می‌آید اما تا همین جای کار مشخص شده که ما ایرانی‌ها استعداد خوبی در این رشته داریم.

این بار رقابت در شرایطی برگزار می‌شد که فهیم رضا کیخسروی (رضا فهیم)، شهاب پیشانی‌دار، علیرضا جلایی و پدرام حقیقی از مدعیان مسابقات در پیست حضور داشتند. تقریبا قبل از برگزاری مسابقه هم می‌شد حدس زد که رقابت برای کسب سه سکوی اول بین این چهار شرکت‌کننده خواهد بود. این در شرایطی بود که با توجه به حضور تیم جدید در کمیته دریفت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، تغییراتی در مسیر مسابقات ایجاد شده بود. نادر جعفری که از قهرمانان با سابقه مسابقات اتومبیلرانی و دریفت در کشور است و حالا نایب رئیسی کمیته دریفت را بر عهده دارد، در این خصوص به دنیای ماشین می‌گوید: مسیر قبلی که عزیزان شرکت‌کننده در آن دریفت می‌کردند دیگر تکراری شده بود و خالی از هیجان بود. ضمن اینکه ما قصد داشتیم با ایجاد تغییرات در مسابقات و به خصوص مسیر کمی انگیزه شرکت‌کنندگان را بالا ببریم. در نتیجه در کمیته دریفت تصمیم گرفتیم مسیر مسابقات را طوری طراحی کنیم که سرعت دریفت افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: به نظرم الان در حالت هرزگردی کیلومتر خودروها باید حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت باشد. یکی از شاخصه‌هایی که در طراحی مسیر در نظر گرفتیم استفاده بیشتر از دنده‌های سبک است، به‌طوری که الان میزان استفاده از دنده ۳ بیش از گذشته شده است.

مسابقه حدود ساعت ۱۱ شروع شد. شرکت‌کنندگان این بار هم به سبک فرمولا دریفت با هم پیکار کردند. به این ترتیب که ابتدا به‌صورت انفرادی مسیر مسابقه را طی می‌کردند. هر شرکت‌کننده در مرحله اول فرصت داشت یک دور به‌عنوان دور Warm up
( دور گرم کردن خودرو و لاستیک‌ها) در پیست حرکت کند. سپس داوران دو دور برای هر شرکت‌کننده در نظر گرفته بودند که امتیازات هر شرکت‌کننده در این دو دور به ثبت می‌رسید. مجموع امتیاز هر شرکت‌کننده در مرحله اول کلید راهیابی به مرحله دوم بود. مرحله دوم رقابت هیجانی دوچندان نسبت به مرحله اول داشت. زیرا شرکت‌کنندگانی به مرحله دوم راه یافته بودند که توان فنی و تکنیکی بیشتری داشتند و این موضوع رقابت را جذاب‌تر می‌کرد.

در مرحله دوم شرکت‌کنندگان به‌صورت دو‌نفره مسیر مسابقه را طی کردند. مرحله دوم در دو دور برگزار شد که در هر دور یکی از شرکت‌کنندگان در جلو و دیگری پشت سرش دریفت می‌کرد. البته گاهی امتیازات شرکت‌کنندگان در این مرحله با هم مساوی می‌شود که در این مرحله سرداور مسابقه از فرمان one more time ( فرصتی دوباره برای دریفت کردن) استفاده می‌کند. در نهایت این پیکار با پیروزی شهاب پیشانی‌دار به پایان رسید. او که این بار با BMW E46 مجهز به پیشرانه ساخت تویوتا با کد 2JZ دریفت ‌کرد، با خودروی جدید چابک‌تر از گذشته بود. وی درخصوص این مسابقه می‌گوید: با تغییر کردن مسیر کمی هیجان مسابقه افزایش یافت زیرا مسیر قبلی کمی تکراری شده بود. در این مسیر سرعت دریفت بیشتر شده است و این اجازه را می‌دهد از حداکثر توان موتور استفاده کنیم. در پایان چهارمین مرحله از مسابقات دریفت قهرمانی کشور بعد از تکیه زدن شهاب پیشانی‌دار بر سکوی اول، رضا فهیم به مقام دوم دست پیدا کرد و علیرضا جلایی نیز سوم شد. طبق گفته مسوولان کمیته دریفت مسیر مسابقه در دورهای بعدی باز هم تغییر خواهد کرد. ضمن اینکه در آینده دو یا سه دور مسابقه دریفت به سبک کارپارک هم برگزار می‌شود.

دریفت به سبک کارپارک برگزار می‌شود