مراقب عملکرد خود باش!

بیش از ۲۳۰۰ دانشمند، از جمله ۲۲ دریافت‌کننده جایزه نوبل، به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، هشدار دادند: به علم احترام بگذار یا برای جنگ آماده شو. هفته گذشته دانشمندان در نامه سرگشاده‌ای به ترامپ و کنگره آمریکا علاوه بر سرمایه‌گذاری بهینه و تحقیقات علمی، بر حمایت و تکیه بر علم به‌عنوان نهاد کلیدی برای پیشرفت سیاست دولت تاکید کردند. آنها تصریح کردند که عدم حمایت از محیط‌زیست تهدیدی مستقیم برای سلامتی و امنیت آمریکایی‌ها و مردم در سراسر جهان است. «پیامدهای چنین امری حقیقی است: بدون سرمایه‌گذاری، کودکان آسیب‌پذیر‌تر خواهند شد؛ افراد بیشتری در معرض ناامنی و بیماری‌های گوناگون قرار خواهند گرفت و ما برای کاهش اثرات تغییرات شدید آب و هوایی و بالا آمدن دریاها کمتر آماده خواهیم بود». نگرانی‌های دانشمندان پیرو صحبت‌های ترامپ است که در کارزار انتخاباتی‌ خود در مورد تغییرات محیط‌زیستی، که به تغییرات اقلیمی مشهور است، اظهارات تندی کرده بود.

ترامپ و «انکارکنندگان تغییرات اقلیمی» پیرو او مواضع خود را در مورد این پدیده به وضوح بیان کرده‌اند. ترامپ در سخنرانی‌های خود بیان کرده است که از نظر او گرمایش جهانی، مفهومی است که توسط چینی‌ها و برای خودشان ساخته شده تا آمریکا در تولید، رقیب آنها نباشد و بارها تاکید کرده است که باید آمریکا از توافق تاریخی پاریس کنار بکشد. او گفته که همه هزینه‌های دولت را در مورد این موضوع قطع خواهد کرد. «احیای صنعت زغال‌سنگ» نکته مهم دیگری است که ترامپ بر آن تاکید ویژه دارد. او گفته است که تولید زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی را افزایش می‌دهد. اما در هفته‌های پس از انتخابات، ترامپ با انتخاب «مایرون ابل» که یک منکر تغییرات اقلیمی است و «مایک مک‌کنا» مبلغ استفاده از سوخت‌های فسیلی برای هدایت آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا و وزارت انرژی بر نگرانی‌های دانشمندان افزوده است. مشاور ارشد ترامپ در زمینه هوا و فضا نیز خواستار حذف تحقیقات ناسا در مورد تغییرات اقلیمی شده ‌است.

همه اینها باعث نگرانی دانشمندان شده و آنها را به نوشتن این نامه واداشته است. آنها خطاب به ترامپ و اعضای کنگره گفته‌اند که به استانداردهای علمی احترام بگذارند و تهدیدهای محیط‌زیستی را جدی بگیرند. لویس برنزکومپ، فیزیکدان و استاد دانشگاه کالیفرنیا در این نامه می‌گوید: « آمریکایی‌ها دریافته‌اند که علم برای بهبود کیفیت زندگی ما مهم و ضروری است و زمانی که علم نادیده گرفته شود، این آمریکایی‌ها هستند که متضرر خواهند شد. احترام به علم در سیاست‌گذاری باید پیش‌نیاز هرگونه جایگاهی در کابینه دولت آینده باشد». در عین حال این گروه هشدار داده‌اند که: «ما به تلاش های خود جهت تقویت نقش علم در سیاست‌گذاری ادامه خواهیم داد و برای تحت فشار قرار دادن هر کسی که بخواهد از این کار شانه خالی کند آماده هستیم».