هشدارهای خودرویی در فصول سرد

با رسیدن فصل سرما رفت و آمد با خودروی شخصی بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند، این در شرایطی است که مشکلاتی همچون سر خوردن خودرو، کم شدن باد لاستیک یا خرابی بخاری چالش‌های استفاده از خودرو در فصل سرما محسوب می‌شوند. بر همین اساس برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای درون شهری و برون شهری در فصول سرد سال باید به نکات زیر توجه داشت.

یکی از موضوعات مهم آن است که در فصل زمستان، مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می‌کند؛ به طوری که برخی از کارشناسان فنی خودرو معتقدند، در فصول سرد سال مصرف سوخت خودرو، ۱۰ درصد بیشتر از حد معمول است. به اعتقاد کارشناسان، عوامل متعددی در میزان مصرف سوخت خودرو موثر است. در صورتی که بخواهیم موضوع را از دریچه داده‌های علمی نگاه کنیم، مولکول‌ها در هوای سرد سعی می‌کنند در فاصله کمتری از هم حرکت کنند و دلیل آن هم، کم بودن میزان انرژی آن‌هاست. بنابراین چون چگالی هوای سرد بیشتر از هوای گرم است برای همین کشش آیرودینامیکی برروی خودرو بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر در هوای سرد چگالی روغن موتور یا روغن جعبه‌دنده بیشتر می‌شود و باعث اصطکاک بیشتر در موتور و جعبه‌دنده می‌شود.

برهمین اساس رانندگان باید با باک پر حرکت کنند تا در صورت بروز هرگونه سانحه‌ای، سوخت کافی برای ماندن در سرما را دارا باشند. از سوی دیگر ممکن است مقدار زیادی از سوخت خودرو صرف گرم کردن موتورشود یا زمان زیادی را به گرم کردن خودرو پیش از حرکت اختصاص دهید که سوخت خودرو را بیشتر مصرف می‌کند. در همین زمینه، داوود اسماعیلی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما از چند راهکار ساده برای کاهش مصرف سوخت خودرو در هوای سرد اشاره می‌کند. یکی از راه‌ها چک‌کردن میزان باد تایرها و همینطور اضافه‌کردن مقداری باد در صورت لزوم است.

به اعتقاد اسماعیلی، رانندگان خودرو باید در فصول سرد سال از روغن موتورهایی که برای هوای سرد طراحی شده‌اند استفاده کنند تا اصطکاک موتور خودرو کاهش پیدا کند. وی تاکید دارد، رانندگان به جای اینکه در حالت توقف اقدام به گرم‌کردن خودرو کنند باید در حال حرکت خودرو را گرم کنند. چراکه در این حالت خودرو با استفاده از گرمای موتور، بسیار سریع‌تر گرم می‌شود. همچنین پارک‌کردن خودرو در پارکینگ باعث می‌شود خودرو گرم‌تر بماند و زمان کمتری صرف گرم‌کردن خودرو شود، در نتیجه سوخت کمتری مصرف خواهد شد. همچنین این کارشناس توصیه می‌کند که رانندگان حتی‌المکان چند سفر را در یک سفر جای داده و دفعات زیادی اقدام به راه‌اندازی دوباره خودرو نکنند.

موضوع مهم دیگری که در فصول سرد سال باید جدی گرفته شود، انتخاب لاستیک مناسب است. چون یخ و برف باعث سرخوردن خودرو می‌شود، بنابراین برای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیکهای یخ شکن و آج‌درشت استفاده کرد. همچنین لاستیکهای برفی به صورت‌های مختلفی عرضه شده اما همین‌که به زمینهای یخبندان برسند مانند لاستیکهای معمولی عمل می‌کنند بنابراین باید از لاستیک‌های میخ دار یا زنجیر چرخ استفاده کرد. لاستیک‌ها انواع بسیار دارند اما لاستیک‌های رادیال بهترین نوع لاستیک در تمام چهار فصل است و می‌توان آنها را در برف کم نیز مورد استفاده قرار داد.

اسماعیلی معتقد است، هرگز لاستیک‌های معمولی و لاستیک‌های میخ دار را با هم مورد استفاده قرار ندهید، چون واکنش هر کدام با دیگری متغیر بوده و سبب می‌شود در لحظات بحرانی کنترل فرمان به راحتی از دست راننده خارج شده شود. به اعتقاد وی چون یخ و برف باعث سرخوردن و موجب بروز مشکلاتی در رانندگی می‌شود، بنابراین برای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیک‌های مخصوص استفاده کرد. بنابراین در صورتی که با تایرهای معمولی در فصول سرد سال رانندگی می‌کنید، باید مراقب ترمز کردن در یخ و برف باشید و کاملا این کار را به صورت سبک انجام دهید. اسماعیلی در این باره می‌گوید: راننده باید آنچنان ترمز کند که چرخ‌ها قفل نشوند چون قفل شدن چرخ‌ها نه‌تنها مسیر توقف را طولانی بلکه فرمان را نیز از کنترل خارج می‌کند. راننده خوب و محتاط معمولا سه الی چهار برابر مسیری را که در مواقع عادی لازم است، برای توقف در برف و یخ پیش‌بینی می‌کند.

وی تاکید دارد، موضوع مهم دیگر اینکه رانندگان باید توجه خود را به راننده‌های مقابل و پشت سر معطوف کنند زیرا امکان دارد که رانندگان دیگر، رعایت شرایط خاص را نکرده و رفتار پرخطر داشته باشند. از سوی دیگر در صورتی که اصطکاک جاده کم باشد و در هوای سرد به‌خصوص هنگامی که جاده یخ زده یا برفی است، کنترل خودرو از دست شما خارج شود، رانندگان باید خونسردی خود را کاملا حفظ و بلافاصله پدال گاز را رها کنند. در این موقع باید فرمان در جهت مسیر سرخوردن نگه داشته شود که کمک بیشتری به چرخ‌های جلو کند تا به زمین بچسبد. در این میان به هیچ وجه نباید ترمز کرد زیرا خودرو بیش از حد از کنترل خارج می‌شود.