یادداشت‏هایی برای ثبت پیروزی های کوچک

مترجم: مریم رضایی

پس از معرفی ماهیت بازی‏سازی به‌عنوان یک ابزار انگیزه‏بخش برای کارکنان و سپس ذکر مزایا و معایب آن، موردکاوی‏هایی از شرکت‌هایی که از این ابزار در بخش‏های مختلف مانند فرآیند استخدام، افزایش ایمنی کارگاه و یا بالا بردن میزان جذب مخاطب در وب‏سایت‏های خود استفاده کرده‏اند، عنوان کردیم. این هفته به راهکار شرکتی به نام آرکادیوم (Arkadium) که نرم‏افزارهای بازی تولید می‏کند، می‏پردازیم؛ شرکتی که مدیر آن به نام جسیکا روولو می‏گوید هدفش «ایجاد شادمانی» در میان کارمندانش است. بر همین اساس، شرکت آرکادیوم با استفاده از بازی‏سازی توانسته فرهنگ شرکتی منسجم برای استخدام و حفظ بهترین کارکنان خود ایجاد کند و در لیست ۵۰ شرکت کوچک برتر آمریکایی نشریه «اینک برای کار کردن»، در رده‏های بالا قرار بگیرد. در ادامه روش بازی‏سازی ساده این شرکت را می‏خوانیم:

جسیکا روولو یکی از ده‏ها کاغذ یادداشتی را که به قفسه کتاب پشت سرش چسبانده نگاه می‏کند و آن را می‏کَند. این کاغذ یادداشت کوچک به انگشت اشاره او چسبیده و در حین انجام کار تا چند دقیقه آن را روی انگشتش نگه می‏دارد. در شرکت او از این کاغذ یادداشت‏ها به وفور یافت می‏شود. نوع دیگری از این کاغذ یادداشت‏ها به شکل برچسب‏هایی با هدف ثبت «پیروزی‏های کوچک» به کارمندان داده می‏شود و آنها را تشویق می‏کند موفقیت‏های کوچکی را که در هر ساعت یا حداقل هر روز در آرکادیوم برای آنها پیش می‏آید، یادداشت کنند. اما این یادداشت‏ها برای بررسی کردن دستاوردهای کارمندان نیست، بلکه هر کس برچسب را برای خودش نگه می‏دارد تا اتفاقاتی را که باعث وقوع آنها بوده به یاد بیاورد؛ هر چند اتفاقاتی کوچک.صبح روز اول هر هفته، در جلسه‏ای نیم ساعته با کارمندان، از این برچسب‏های پیروزی‏های کوچک در شرکت رونمایی می‏شود و همزمان با شوخی و خنده هرکس در مورد کارهای خوبی که انجام داده صحبت می‏کند. همه حاضرین در جلسه هر هفته تشویق می‏شوند که در مورد دستاوردهای خود صحبت کنند و خیلی از آنها در این برنامه مشارکت می‏کنند. آنها عبارت‏هایی را که در یادداشت‏های خود در طول هفت روز پیش نوشته‏اند، فریاد می‏زنند: «ما نمونه آزمایشی یک بازی جدید را به اتمام رساندیم!» «من دوشنبه بعدازظهر جلسه‏ای را مدیریت کردم!» برچسب‏های «پیروزی‏های کوچک» زاییده فکر روولو است که آرکادیوم را با کمک همسرش کنی روزنبلات در سال ۲۰۰۱ تاسیس کرد. این شرکت بازی‏های دیجیتالی و اینترنتی مستقل در ابعاد مختلف تولید می‏کند. اما امروز بزرگ‌ترین کسب‏وکار این شرکت ایجاد بازی‏های اینترنتی تبلیغات محور - که بازی‏هایی مانند سودوکو یا ماهجونگ را شامل می‏شود - برای بیش از ۴۰۰ سایت رسانه‏ای بزرگ مانند مایکروسافت، واشنگتن پست، یو.اس.ای. تودی، سی.ان.ان و غیره است. این شرکت ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر می‏گیرد و بازی‏های آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۲ میلیارد بار از طریق نرم‏افزارهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته‏اند.

این برچسب‏ها اگرچه ممکن است خیلی معمولی به نظر برسند، اما به آرکادیوم کمک کرده‏اند از نظر سیستم‏های بازخورد در میان ۵۰ شرکت برتر لیست مجله فوربس، بالاترین امتیاز را به دست آورد. آنها همچنین روحیه‏ای متفاوت ایجاد کرده‏اند که فرهنگی منسجم را در مناطق مختلف برای این شرکت حفظ کرده است. روولو در مصاحبه‏ای گفته «همواره تلاش کرده‏ایم آرکادیوم را به مکانی تبدیل کنیم که همه کارمندان بخواهند با کمال میل هر روز در آن کار کنند.» روولو و همسرش قصد داشتند شرکتی تاسیس کنند که محیط آن موفقیت‏ها را چه بزرگ و چه کوچک، جشن بگیرد. همچنین آنها در مورد گزارش عملکردشان به کارکنان شفاف بوده‏اند. «ما فرهنگ سپاسگزاری را بین همه ایجاد کرده‏ایم؛ به این صورت که افراد برای کارهای کوچک از هم قدردانی می‏کنند. برخی از این کاغذ یادداشت‏های کوچک مخصوص تشکر کردن هستند. اگر فردی در کارتان به شما کمک کرده باشد، وقتی سر میز خود برگردد یادداشتی را مشاهده می‏کند که روی آن نوشته شده: متشکرم. خیلی ساده به نظر می‏رسد، اما چیزی که به افراد در کارشان انگیزه و به آنها احساس رضایت می‏دهد، همین حس مشارکت است. اینکه از شما تشکر شود زیبا است که متاسفانه این موضوع از سوی بسیاری از کسب‏وکارها نادیده گرفته می‏شود.» آرکادیوم یک سیستم پاداش‏دهی بازی‏سازی شده و یک برنامه توسعه حرفه‏ای غنی نیز دارد. دو بار در سال، کار روزانه متوقف می‏شود و طی رویدادی کارمندان به دو تیم تقسیم می‏شوند تا پیشرفت‏ها و ایده‏های جدید را برای شرکت پیشنهاد دهند. جیم لالی، که به‌تازگی به‌عنوان معاون عملیات انسانی به آرکادیوم پیوسته و متعهد است بهترین استعدادها را برای این شرکت جذب کند می‏گوید: «آرکادیوم شبیه هیچ جای دیگری نیست که تا به حال کار کرده‏ام. خیلی از شرکت‌ها ماموریت‌ها و ارزش‏هایی دارند و این ماموریت‏ها و ارزش‏ها به پوسترهای زیبایی منجر می‏شوند. اما اینجا تجربه‏ای کاملا متفاوت است. ماموریت ما برای آوردن شادی و سرگرمی و انرژی مثبت، برای تک تک ما واقعی است. این ماموریت‏ها و ارزش‏ها مبنایی برای نحوه تصمیم‏گیری‏ها و یافتن کارمندان جدید ایجاد می‏کنند.»

فرهنگی سراسری

فرهنگ ۱۵ ساله آرکادیوم در سال ۲۰۱۴ و زمان جنگ داخلی اوکراین مورد آزمایش قرار گرفت. روولو و روزنبلات در اولین روزهای تاسیس شرکت با چند برنامه‏نویس پیمانی در اوکراین همکاری می‏کردند و در نهایت آنها را به صورت تمام وقت استخدام کردند. این دو آمریکایی خیلی زود به منبع استعداد غنی در این منطقه علاقه‏مند شدند و دفاتری در منطقه کریمه اوکراین تاسیس کردند که تعداد پرسنل آن به ۱۰۰ نفر رسید. سپس در اوایل سال ۲۰۱۴، جزیره کریمه به روسیه ملحق شد و تا اواخر همان سال، تحریم‏های آمریکا علیه شرکت‌هایی که در آن منطقه فعالیت می‏کردند، باعث شد ۱۰۰ کارمند آرکادیوم از هر فعالیتی بازبمانند. روولو دید استودیوی او اکنون یک کسب‏وکار غیرقانونی محسوب می‏شود، اما به جای تعطیلی کسب‏وکارش از کارمندان نظرسنجی کرد. با نظر کارمندان، آنها تصمیم گرفتند شرکت را به یکی از شهرهای روسیه که در معرض تحریم نبود، انتقال و به کارشان ادامه دهند.

روولو معتقد است عملکرد خوب شرکت او به این دلیل بوده که با کارمندان خود در کریمه همان رفتاری را داشته که با کارمندانش در نیویورک داشته است. همان جلسات و همان کاغذ یادداشت‏ها در این منطقه نیز وجود دارد و کارمندان این بخش همان «تیم شادمانی» را دارند که جلسات شرکت از بزرگ تا کوچک را سازماندهی می‏کنند.