وقتی خودرو آمپر می‌چسباند

تا به حال خودروی شما جوش آورده است؟ اگر اهل رسیدگی به خودرو باشید و با مشاهده کوچکترین تغییری اقدام به رفع نقص احتمالی کنید حتما چنین مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد. اما اگر از آن دسته‌ای هستید که خودروی خود را دیر به دیر بازدید می‌کنید و به مشکلات آن اهمیت چندانی نمی‌دهید قطعا دچار خواهید شد. به‌خصوص در فصول گرم سال سیستم خنک‌کننده خودرو به‌درستی عمل نکند خودرو هنگامی جوش می‌آورد که آمپر آب ماشین در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن، بالاتر برود. این موضوع در شرایطی که هوا گرم‌ است بیشتر اتفاق می‌افتد، بنابراین رانندگان خودرو باید مراقبت بیشتری از خودروی خود داشته باشند. هر چند جلوگیری از بروز این مشکل نیازمند انجام اقداماتی است اما زمانی که خودرو جوش می‌آورد نیز باید اقداماتی در جهت حل این مشکل صورت بگیرد.

در ابتدا باید به این پرسش پاسخ داده شود که چه اقدامی باید صورت بگیرد تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود و خودرو جوش نیاورد؟ اگر سیستم خنک‌کننده خودرو به درستی کار نکند یا به اصطلاح موتور خودروی شما داغ کند به معنی آن است که گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال پیدا نمی‌کند و باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک‌کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید. اما برای پیشگیری از این اتفاقات، انجام چند کار ساده می‌تواند تاثیرگذار باشد. فقط کافی است در ابتدای تابستان نگاهی به خودروی خود بیندازید تا راه را بر مشکلات احتمالی ببندید. داوود اسماعیلی، کارشناس خودرو یکی از مهم‌ترین قطعاتی که پیش از آغاز فصل گرم باید صورت بگیرد را چک کردن ترموستات می‌داند و می‌گوید، این قطعه شاید به ظاهر خیلی اهمیت نداشته باشد، اما باید چک شود، چراکه کارآیی این قطعه زمانی به چشم می‌آید که خودرو جوش بیاورد. این قطعه در‌ واقع وظیفه حیاتی باز کردن مسیر آب داغ از داخل موتور به بیرون را بر عهده دارد و اگر مشکلی داشته باشد، منجر به محبوس شدن آب جوش در موتور می‌شود.

نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کرد روغن موتور است. اسماعیلی می‌گوید، ممکن است شما برای اینکه خودروتان در زمستان بهتر استارت بخورد، از روغن موتوری که تقریبا رقیق است استفاده کرده باشید، اما ماندن این روغن موتور در خودرو در فصل تابستان اصلا خوب نیست، چراکه این روغن به دلیل گرمای هوا رقیق‌تر از پیش شده و حتی ممکن است بخشی از آن تبخیر شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که در فصل تابستان از روغن موتور غلیظ استفاده کنید. روغن‌های اتومات هم پیشنهادی است که کارشناسان مطرح می‌کنند. این روغن‌ها به‌صورت خودکار در سرما منبسط و در گرما منقبض‌ می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که در ماه‌های گرم سال روغن موتور خودرو را با فواصلی کمتر نسبت به باقی اوقات عوض کنید. از همه مهمتر اینکه خودروی خود را در سایه پارک کنید زیرا این موضوع موجب راحت‌تر خنک شدن خودرو می‌شود. اسماعیلی جوش آوردن موتور را شایع‌ترین اتفاق برای هر خودرو در فصل تابستان می‌داند و معتقد است که این مشکل چند دلیل عمده دارد که از جمله آن باز نشدن ترموستات در موتور است. همچنین خرابی واشر سرسیلندر نیز می‌تواند جوش آوردن موتور را در پی داشته باشد. فن خودرو هم یکی دیگر از قطعات مرتبط با جوش آوردن خودرو است، بنابراین از فعال بودن فن‌های خودرویتان مطمئن باشید. نکته دیگر هواگیری مدار آب داخل موتور خودرو است، زیرا ممکن است در صورت وجود هوا در مدار آب خودرو، به جای آب، هوا در داخل پمپ آب خودرو جریان داشته باشد که در این صورت هیچ کمکی به خنک شدن موتور خودرو نمی‌شود.

در این میان اما برخی از رانندگان با مشکل جوش آوردن خودرو روبه‌رو می‌شوند، بنابراین این موضوع که هنگام جوش آوردن خودرو باید چه اقداماتی صورت بگیرد نیز حائز اهمیت است. یکی از کارشناسان فنی خودرو در این زمینه توصیه می‌کند در صورتی که خودرو جوش آورده باشد باید در ابتدا خودرو را متوقف کنید، در موتور را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد. بعد از این باید سراغ فن‌ها رفته و کارکرد آنها را بررسی کنید، اگر فن‌ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن‌ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن‌ها عمل نکردند مقداری آب روی پره‌های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن‌ها را برطرف کنید. این کارشناس خودرو معتقد است که به هیچ‌وجه نباید روی موتور آب ریخته شود زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن به سرسیلندر و دیگر قطعات می‌شود.

در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می‌آید با گاز دادن در حالت درجا و رساندن دور موتور به ۲۰۰۰ می‌توانید تا حدودی به کاهش دمای موتور کمک کنید. اگر فن‌ها در حال چرخش بودند ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار تک استارت بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون‌ها بالا و پایین شوند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می‌یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت در رادیاتور باز کنید و در صورت کم بودن آب، کم کمبود آن را جبران کنید تا موتور به مرور سرد شود.