در اجرای قوانین استاندارد، فاصله داریم

گروه گزارش- بررسی کشورهای پیشرفته و یا در حال پیشرفت در شکوفایی اقتصادی و تحول نظام آموزشی آنان نشان دهنده توجه جدی مدیران و برنامه ریزان این کشورها به استاندارد و استانداردسازی بوده است.شاید بتوان گفت استاندارد درآموزش و ترویج آن در بین جوامع در حال پیشرفت از مهم ترین بخش های این رشد و شکوفایی محسوب می‌شود. اگرچه لفظ استاندارد و استاندارد سازی بیشتر در حیطه ی صنعت و تولید به کار گرفته شده اما باید توجه داشت که همه جا و همه چیز می تواند مورد توجه فرایند استاندارد سازی قرار گیرد. به طوری که طیف وسیعی از شئونات زندگی انسان که یکی از آنها مسئله تعلیم و تربیت است را می توان در این قالب جای داد .امروزه هیچ سازمان یا موسسه ای را نمی‌توان یافت که از جهت های گوناگون با امر استاندارد سرو کار نداشته باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، رییس انجمن کنترل کیفیت استان اصفهان در حالی از ظرفیت های رسیدن به استانداردهای جهانی گفت که معتقد بود برای دست یابی به این استاندارد وکیفیت ها جایگاه خودرا پیدا نکرده ایم. حمید رضا شجاعی در ادامه به اهمیت ریشه یابی این استاندارد ها اشاره کرد و افزود: بخشی از مشکل به نظام آموزشی ما برمی‌گردد، چراکه این سیستم کیفیت لازم را برای آموزش افرادی که در عرصه کار بتوانند از همه ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کنند، ندارد. بخش دیگری از مشکل، به کیفیت قوانین و نحوه اجرای آنها مربوط است، چراکه متاسفانه اینقدر بر سر راه تولید مانع به وجود می‌آید که قانونی به نام رفع موانع تولید، تصویب می‌شود، و بعد حتی همین قانون هم به اجرا در نمی‌آید.

رییس انجمن کیفیت و کنترل به قوانینی که در سراسر کشور به صورت یکسان اجرایی نمی‌شوند اشاره کرد و افزود: این امر به کیفیت کالای بعضی شهرها ضربه می‌زند، به طور مثال استان اصفهان به عنوان پایلوت مسایل مالیاتی در بوته آزمایش قرار گرفته است و تولیدکنندگان اصفهانی زیر فشار این موضوع، قدرت رقابت با سایر شهرها را از دست می‌دهند و واحدهای تولیدی به سمت تعطیلی می‌روند. شجاعی براین باور است که وقتی تولید با فشارهای مالیاتی و ... روبرو شود، تولیدکننده مجبور است هزینه ها را پایین بیاورد و برای کاهش هزینه متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به کاهش کیفیت محصول اقدام می‌کنند؛ البته این موضوع دو طرفه است چراکه امروز قدرت خرید مصرف کننده هم پایین است و به دنبال کالایی با کیفیت و هزینه کمتر است.

فرهنگ‌ سازی در زمینه کیفیت، ازدیگر مسایل پراهمیتی بود که رییس انجمن کنترل کیفیت استان اصفهان ازآن یادکرد. به اعتقاد او ریشه های مساله باید در بلندمدت و با برنامه‌ریزی حل شود و قانونگذاران و مجریان آن هم باید نگاه کیفی و فرابخشی به موضوع داشته باشند. مساله مهم دیگر آن است که ما یک زبان مشترک با جهان داشته باشیم. قوانین تجارت در جهان واضح و روشن است و ما هم باید برای رسیدن به جایگاه جهانی و پیوستن به سازمان تجارت جهانی قوانین باثبات و نظم مالی داشته باشیم که همان زبان مشترک جهانی است. درواقع می‌توان گفت ما در زمینه استاندارد با جهان فاصله نداریم بلکه در اجرای قوانین فاصله داریم.