آگاهی از مخاطرات خرید گوشی کارکرده

در اطرافمان افرادی را می‌شناسیم که با ورود دستگاه‌های جدید دیجیتالی به خصوص موبایل اقدام به خرید آن می‌کنند و گوشی قدیمی‌شان را درحالی که سالم و قابل کارکرد است در معرض فروش می‌گذارند. پایین بودن قیمت این دستگاه‌ها در مقایسه با مدل و کارکردی که داشته‌اند همیشه پیشنهاد وسوسه‌کننده‌ای است برای افرادی که قصد خرید یک موبایل جدید را دارند. اگرچه خریدن یک گوشی موبایل جدید با قیمتی کمتر از آنچه در بازار رسمی سراغ دارید، ایده خوبی است اما خوبی این تفکر تا زمانی ارزش دارد که برای کمتر خرج کردن همه پول را با انتخابی نا مناسب از دست ندهیم. برای خرید در بازار لوازم دست دوم به ویژه موبایل نکات مشخص و مهمی وجود دارد که در صورت رعایت آنها می‌توانید با اطمینان بیشتری خرید کنید و سود ببرید.

البته گوشی‌های کارکرده از نوع دیگری وجود دارد که به ریفرش معروفند. گوشی‌های ریفرش یا مرمت شده جزو آن دسته از گوشی‌هایی هستند که به دلیل داشتن عیوب مختلف بدون استفاده به کارخانه سازنده برگشت داده می‌شوند. با توجه به بالا رفتن آمار فروش گوشی‌های تلفن همراه در سال‌های اخیر، تعداد گوشی‌هایی که بلافاصله بعد از خرید توسط مشتری‌ها برگردانده می‌شوند و یا در حین نقل و انتقال قبل از تحویل به مشتری دچار حادثه می‌شوند بیشتر از قبل شده است، این محصولات عمدتا توسط شرکت‌های تولیدکننده مورد قبول واقع نمی‌شوند. بسیاری حتی به خاطر خراش‌های بسیار ریز و کوچکی که حتی به چشم نمی‌آیند به فروشگاه‌ها باز گردانده می‌شوند و در اکثر موارد گارانتی محصول همچنان زمان داشته اما متاسفانه شامل امکان برطرف کردن مشکل نیست. اما در این مطلب بیشترین تاکید بر خرید و فروش گوشی‌های استفاده شده و دست دوم در بازار است.

در ابتدا قیمت تلفن دست دوم را با قیمت موبایل‌های نو موجود در بازار که ممکن است ویژگی‌های مشابهی داشته باشند، مقایسه کنید، این مساله می‌تواند دید وسیع‌تری به شما برای خرید بدهد و از سوی دیگر اگر امکان خرید یک موبایل نو با ضمانت‌نامه با قیمت مورد نظر شما وجود داشت، آن را تهیه کنید. بهترین کار این است که فروشنده گوشی را بشناسید و به او اعتماد داشته باشید. این شناخت می‌تواند به شما کمک کند تا درباره مشکلات احتمالی گوشی از او سوال کنید و او نکاتی را به شما یادآوری کند که شما از آن بی‌اطلاع هستید. دقت لازم را در بررسی ظاهر و صفحه نمایش گوشی به کار بگیرید. داشتن خط و خش و صدمات جزئی، از ویژگی‌های اجتناب‌ناپذیر گوشی‌های دست دوم است اما تمام توجه خود را به پیکسل‌های صفحه نمایش معطوف کنید تا سوخته نباشند. برای اطمینان از این کار یک عکس رنگی را با گوشی ببینید تا مطمئن شوید که مشکلی ندارد.

یکی از اصول خرید گوشی دست دوم و بیش از همه برای امنیت آن این است که هیچوقت و در هیچ صورتی گوشی بدون کارتن نخرید. این مساله نشانه مثبتی است که گوشی به سرقت نرفته است و بعدا در فروش آن به مشکل بر نخواهید خورد. برخی گوشی‌ها کمتر از یکسال است که به بازار آمده‌اند. این موضوع در مورد این گوشی‌ها مطرح نیست. بحث در مورد گوشی‌هایی است که زمان زیادی است در بازار موجود هستند و ممکن است از آن بیشتر از یک یا حتی دو سال استفاده شده باشد که مسلما گزینه‌های مناسبی برای خرید نیستند. بعضی از گوشی‌ها طول عمر بالایی دارند و بعضی نیز طول عمرشان کم است. برخی ممکن است ایراداتی داشته باشند که با گذر زمان خود را نشان بدهند. بعضی از گوشی‌ها دچار مشکل هنگ شدن می‌شوند، برای این کار یا از بررسی‌هایی که در اینترنت موجود است و یا از دارندگان آن گوشی سوال کنید.

حالا که طرح ثبت گوشی‌های تلفن همراه در کشور هم در حال راه‌اندازی است باید دقت لازم را در مشخصات سریال و جعبه گوشی به خرج بدهید تا تمامی مشخصات گوشی و جعبه آن یکسان باشد، مخصوصا IMEI را که شناسه منحصربفرد هر گوشی است. با شماره‌گیری *#۰۶# می‌توانید به IMEI گوشی دسترسی پیدا کنید. گوشی‌های تعمیری معمولا با نگاه به پیچ‌هایش قابل تشخیص هستند. سعی کنید این گوشی‌ها را نخرید یا در صورت خرید، مطمئن شوید که تعمیرکارش فرد مطمئنی بوده است. شما می‌توانید از فروشنده دو روز مهلت امتحان کردن و آزمایش گوشی بگیرید. مدت زمان نرمال مهلت تست، معمولا ۲۴ یا ۴۸ ساعت است. در این زمان شما وقت دارید تا تمامی شرایط گوشی را بررسی کنید و در صورت برخورد کردن با مشکل از خرید آن منصرف شوید. حتما رسید پولتان را بگیرید، مخصوصا وقتی که پول نقد پرداخت کرده‌اید.

اگر اطلاعات لازم را برای امتحان کردن و یافتن عیوب گوشی همراه ندارید حتما آن را در مهلت تست به فردی که آگاهی لازم در این زمینه دارد نشان دهید. بعضی موارد جزئی در هر گوشی هست که فقط یک شخص وارد به موبایل می‌تواند تشخیص دهد. این مهم است که ایرادات ظاهری و فنی، تمام ادعاهای فروشنده، مواردی را که تست نکرده‌اید و زمان مهلت تست را حتما روی کاغذ بنویسید و هر دو طرف هم آن را امضا کنند که در صورت لزوم بتوانید به‌صورت مکتوب ادعایتان را اثبات کنید. اگر شخص فروشنده از نوشتن توافق‌نامه طفره می‌رود، نشانه خوبی است که مطمئن شوید مساله‌ای از دید شما پنهان شده است. اگر از فروشنده مطمئن نیستید، حتی یک توافق نامه مکتوب هم نمی‌تواند به شما کمکی کند، زیرا ممکن است دیگر او را نبینید. تنها برای پایین بودن قیمت این خطر را به جان نخرید که هر چیزی را بپذیرید؛ هیچوقت به خاطر قیمت پایین‌تر، تمام پول خود را به خطر نیندازید.

در صورتی که دستگاه دارای آسیب دیدگی‌های نقطه‌ای است،به سلامت داخل آن شک کنید: در بسیاری از موارد در دستگاه‌های دست دوم آسیب‌هایی را مشاهده می‌کنید که درواقع خط و خش جزئی نیستند بلکه تورفتگی یا با از بین رفتن برخی نقاط همراه هستند. قطعا عمده عوامل موثر بر این آسیب‌ها سقوط دستگاه است که می‌تواند به سخت‌افزارهای داخلی نیز آسیب وارد کرده باشد. در هنگام خرید حتما از عملکرد صحیح وای فای، اسپیکر، پیکسل‌های صفحه نمایش و بلوتوث دستگاه اطمینان حاصل کنید چون این نقاط از لحاظ سخت‌افزاری بسیار زود آسیب می‌بینند.در صورتی که دستگاه هنوز هم دارای گارانتی است یا حتی از گارانتی خارج شده است، کارت گارانتی را از فروشنده خواستار شوید و در صورت وجود کارت، بررسی کنید که تا به‌حال دستگاه برای گارانتی یا خرابی فرستاده نشده باشد. فاکتور خرید را از فروشنده بخواهید و به دقت بررسی کنید. دستگاه را قبل از دریافت و در مقابل فروشنده یک بار خاموش و روشن کرده و حتما ریست فکتوری کنید تا مسوولیت اطلاعات قبل از خرید گریبان‌گیر شما نشود.

پیش از خرید موبایل کارکرده بهتر است مطمئن شوید که موبایل قفل نباشد و تمام پسوردهای مورد نیاز برای استفاده از آن به خصوص در تلفن‌های اپل را از فروشنده یا صاحب قبلی تلفن دریافت کنید. در صورت امکان نگاهی نیز به باتری موبایل بیندازید. همچنین هر قسمتی از موبایل که قابل باز کردن باشد لازم است باز شود تا بتوانید داخل آن را چک کنید. سیم هندزفری خودتان را به موبایل وصل کنید و به یکی از فایل‌های داخل آن گوش بدهید، کابل شارژ را نیز به لپ‌تاپ وصل کنید، اگر تلفن با لپ‌تاپ شارژ بشود با پریز نیز شارژ خواهد شد. با تلفنی که قرار است بخرید، تماس تلفنی برقرار کنید، با آن یک پیامک بفرستید و به اینترنت وصل شده و یک وب‌سایت را باز کنید. این کار بهترین روش برای این است که مطمئن شوید قسمت‌های اصلی تلفن به خوبی کار می‌کند. هر تلفن هوشمندی یک کد سرویس دارد که با وارد کردن آن می‌توانید به فهرستی برای چک کردن بخش‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تلفن دسترسی پیدا کنید. برای پیدا کردن این کد کافی است مدل تلفن مورد نظر خود را در گوگل جست‌وجو کنید.

آگاهی از مخاطرات خرید گوشی کارکرده