لذت درک یک برگ
مائده کاووسی مدیر آموزش موسسه طنین طبیعت تیرگان بچه‌ها دست به سینه و آرام نشسته بودند و حرف نمی‌زدند؛‌ بنابراین ما جلسه اول را با داستان دسته جمعی شروع کردیم،‌ هر کدام از بچه‌ها داستانی جداگانه در ذهن داشتند اما کم‌کم وقتی متوجه شدند فقط یک جمله می‌توانند بگویند،‌ به هم کمک می‌کردند تا داستان بهتری را تعریف‌ کنند. داستانی از طبیعت و زیبایی‌های آن. در همان جلسه بود که فهمیدیم فرید،‌ از بچه‌های کلاس چهارمی به نسبت بقیه خجالتی‌تر است و کمتر وارد بحث و گفت‌وگو می‌شود.
فرید نه نقاشی می‌کشید و نه جمله‌ای به داستان اضافه می‌کرد؛ به او فرصت دادیم که فکر کند و نظر بدهد؛‌ این فرصت به فرید کمک کرد جمله‌ای به داستان خرس و طبیعت ما اضافه کند.
سر کلاس بازیافت بود که از بچه‌ها پرسیدیم با کاغذ چه چیزهایی می‌شود درست کرد؟ یکی می‌گفت موشک و دانش‌آموز دیگری همان زمان نمکدان می‌ساخت. یکی از دانش‌آموزان با اوریگامی یک توپ ساخته بود.
از او خواستیم جلوی کلاس بیاید و برای دانش‌آموزان دیگر توضیح دهد. برقی که در چشمانش بود و لبخندی که روی چهره‌اش شکفت را نمی‌شود فراموش کرد. او یکی از بچه‌های بازیگوش کلاس بود ولی پس از این ماجرا انرژی‌اش را بیشتر صرف مشارکت بیشتر در کلاس و دادن ایده‌های تازه می‌کرد.
کلاس‌های آموزش محیط‌زیست به کودکان که ما در موسسه «طنین طبیعت تیرگان» آن را برای کودکان شاهرودی دنبال می‌کنیم؛ گام کوچکی است در راستای ایجاد فعالیت مشارکتی با دانش‌آموزان و بیان ایده‌هایی که اغلب در مدارس دانش‌آموزان فرصت بیان آن را ندارند. کودکانی که پرسشگر و کنجکاوند اما به واسطه فضای کلاس نمی‌توانند به درکی ملموس از اطراف خود دست پیدا کرده یا یک برنامه مشارکتی را با هم‌کلاسان خود شکل دهند. ما تلاش می‌کنیم ضمن آموزش کار گروهی به آنها،‌ دانش‌آموزان را با زیبایی‌های طبیعت و مفاهیم محیط زیستی آشنا کنیم تا آنها را به حافظان اصلی منطقه خود تبدیل کنیم.
به گمان ما کودکان در هر نقطه از ایران باید محله و منطقه خود را به خوبی بشناسند و نسبت به دارایی‌های طبیعی و فرهنگی خود افتخار کنند.
گرچه پسربچه‌های 10 و 11 ساله که هم‌اکنون ما با آنها درس طبیعت می‌گیریم شیطنت و بازیگوشی فراوانی دارند؛ ‌اما هدف ما این است که دانش‌آموزان از کلاس لذت ببرند و عاشق طبیعت باشند.