شوق خدمت بهتر
آذر حمیدیان بلندپروازانه‌ترین پارک موضوعی دیزنی که در خارج از فلوریدا ساخته می‌شود، قرار است تا پایان سال 2015 در چین افتتاح شود. این پارک که احتمالا هزینه ساخت آن بیش از 5 میلیارد دلار خواهد بود، در مساحتی بیش از یک میلیون متر مربع بنا می‌شود و قرار است بزرگ‌ترین و پرعروسک‌ترین قصر کتاب‌های داستان دیسنی در جهان را در خود جای دهد. این سرزمین دیسنی نشانه خیز شدید قشر متوسط چین خواهد بود که برای مدت‌ها با مشکلات دست و پنجه نرم کردند. الگوی توسعه اقتصادی دولت محور چین از سرمایه‌گذاری برای مصرف بهره برده است. مقامات چین «سرکوب مالی» را به اجرا گذاردند چون بانک‌ها نرخ بهره واقعی بسیار کم یا حتی منفی را برای سپرده‌های کارمندان اعمال کردند. درآمد حاصل از این‌کار برای تخصیص سرمایه یارانه‌ای به شرکت‌های خاص دولتی و شرکت‌های صنعتی ملی صرف شد. با این روش‌ها نظام، مصرف را سرکوب کرد. اکنون اما مقامات مشتاق‌اند که به مصرف رونق دهند تا اقتصاد به مسیری باثبات‌تر هدایت شود. این هدف موجب می‌شود تا خدمات‌رسانی به مصرف‌کنندگان رونق یابد. این خدمات طیف وسیعی از خرده‌فروشی و گردشگری تا امور مالی و بهداشت و درمان را شامل می‌شوند؛ حوزه‌هایی که به‌خاطر صنعت قدرتمند تولید عقب‌مانده جلوه کردند.
در کشورهای توسعه یافته، شاید دو سوم تولید ناخالص داخلی از خدمات تشکیل شده است. در آمریکا این رقم نزدیک به چهار پنجم است. در مقایسه با اقتصاد‌های پیشرفته بخش خدمات در چین هنوز ضعیف است. اما این بخش از سال ۱۹۸۰ تاکنون به لحاظ اندازه دو برابر شده است. اکنون رشد این بخش، از رشد بخش تولید سبقت گرفته است و آن روز به‌زودی فرا خواهد رسید که بخش خدمات بیش از نصف کل تولید اقتصاد چین را به خود اختصاص دهد. در شانگهای پسا صنعتی هم‌اکنون بخش خدمات ۶۰ درصد از تولید را تشکیل می‌دهد.
اندی راثمن از یک شرکت سرمایه‌گذاری بنام متیوس آسیا، برآورد کرده است که طی سه سال گذشته رشد میانگین مصرف سالانه در چین حدود 9 درصد بوده است. در مقایسه، این رقم در ژاپن، آمریکا، آلمان و بریتانیا کمتر از 1 درصد بوده است. حتی در دهک پایین خانوارهای شهری چین، درآمد اسمی با نرخ سالانه 14 درصد رشد کرده است. اکنون موج بعدی مصرف در راه است.
موج جدید خدمات برای شرکت‌های خصوصی فرصتی خوب خواهد بود و احتمالا برای شرکت‌های خارجی هم همین‌طور. استفان راچ از دانشگاه ییل پیش‌بینی می‌کند که رشد بخش خدمات تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۱۲ تریلیون دلار خواهد بود. او می‌گوید بسته به اینکه رشد اقتصاد چقدر باشد و چه تعداد از آن خدمات قابل خرید و فروش باشند، شرکت‌های خارجی می‌توانند منتظر بازاری جدید به ارزش ۴ تا ۶ تریلیون دلار در چین باشند.
به عنوان مثال، آزادسازی‌های اخیر در بخش بهداشت و درمان به آن معنا است که 2015 می‌تواند موجی از سرمایه‌های بخش خصوصی را برای ثروتمندان روانه بیمارستان‌های شیک کند. در حال حاضر چنین افرادی برای مسائل بهداشت و درمان خود به هنگ‌کنگ یا سنگاپور می‌روند. حتی کلینیک کلولند که در نقطه دوری در آمریکا است شاهد آن بوده است که تعداد گردشگران پزشکی چینی در سال‌های اخیر دو برابر شده است.
اما اکنون این کلینیک برای مراقبت‌های بخش مغز و اعصاب خود با بیمارستانی در پکن همکاری می‌کند. سرمایه‌گذاری خارجی در بخش بهداشت و درمان در سال ۲۰۱۵ اوج خواهد گرفت، به‌ویژه در خدماتی چون خانه‌های بازنشستگان برای سلامت افراد سالخورده. بر اساس اعلام موسسه مک‌کنزی، شانگهای و پکن در صدر فهرست شهرهایی قرار خواهند گرفت که بیشترین تعداد سالخوردگان ثروتمند را در خود جای می‌دهند. پنج شهر از ۱۰ شهر صدرنشین در این فهرست، از شهرهای چین خواهند بود. اقشار متوسط چین به طور روزافزون در معرض خدمات پست و سطح پایین قرار می‌گیرند. تقاضای آنها برای خدمات بهتر موجب رونق ابداعات در همه زمینه‌ها می‌شود، از ابداعات در خشکشویی و پیک رستوران‌ها گرفته تا سرگرمی. میکی ماوس هم بی‌شک این موضوع را تایید خواهد کرد.