افزایش 15 تا 20 درصدی کرایه تاکسی‌ها از اول اردیبهشت
دنیای اقتصاد- افزایش نرخ کرایه تاکسی از موضوعاتی است که در ابتدای هر سال تاکسی‌داران چشم انتظار آن بوده و با اعمال تغییرات در نرخ کرایه‌ها، بحث‌ها از چند و چون ماجرا و میزان تغییرات آغاز می‌شود. مسئولان کلان‌شهر مشهد نیز همچون دیگر شهرهای بزرگ کشور در هفته‌های نخست سال افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند. براساس اعلام مدیرعامل تاکسیرانی مشهد، افزایش 15 تا 20 درصدی کرایه‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه اعمال و با هرگونه افزایش قیمت تا قبل از زمان اعلام شده برخورد می‌شود. در این میان برخی از خبرگزاری‌ها و مطبوعات در خبرهای خود زمان افزایش کرایه‌ها را از روز شنبه 22 فروردین ماه درج کرده‌اند، این درحالی‌ست که به تاکسیرانان اعلام شده از 22 فروردین ماه برای تغییر تعرفه تاکسیمتر اقدام کرده و به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند تا در ابتدای اردیبهشت ماه به صورت همزمان تمام تاکسیرانان از تعرفه جدید استفاده کنند.
میزان افزایش کرایه تاکسی‌ها در کلان‌شهرهایی همچون تهران، اصفهان و شیراز ۲۰ درصد اعلام شده که این امر نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بیشتر در افزایش کرایه تاکسی‌های مشهد نسبت به این شهرها است.
براساس آمار سال‌های گذشته، میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های مشهد در سال 93، بین 25 تا 30 درصد و در سال 92 بین 24 تا 31 درصد بوده است و میزان افزایش کرایه در سال‌جاری نسبت به دو سال گذشته کاهش یافته است.
بر اساس مصوبه شورای شهر مشهد در سال ۹۴، کرایه خودروهای تاکسی شهری کلاس یک یعنی سمند، پژو آردی و روآ ورودی ۴۴۸ تومان و پالس متراژ ۳۴ تومان و به ازای هر دقیقه تاخیر ۲۹ تومان و در نهایت ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. برای تاکسی شهری کلاس دو یعنی پیکان، پراید و ون شهری ورودی ۳۷۳ تومان و پالس متراژ به ازای هر ۲۰۰ متر ۲۰ تومان و هر دقیقه تاخیر ۲۶ تومان و در نهایت ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. برای ‌تاکسی‌های بی‌سیم کلاس یک و دو ورودی ۲۳۴۰ تومان در نظر گرفته شده که نشان از افزایش ۲۰ درصدی در نرخ کرایه این تاکسی‌ها دارد. برای تاکسی‌های تلفنی نیز افزایش ۱۵ درصدی پیش‌بینی شده و برای کلاس یک و دو مبلغ ورودی ۲۲۴۲ تومان در نظر گرفته شده است. در تاکسی فرودگاه نیز برای خودروی ام.وی.ام افزایش ۲۰ درصدی و مبلغ ورودی ۳۸۴۶ تومان در نظر گرفته شده است؛ خودروهای سمند فرودگاه نیز افزایش ۲۰ درصدی و ورودی ۲۸۸ تومانی خواهند داشت.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره افزایش کرایه‌ها می‌گوید: عملیات تغییر تعرفه‌ها بر روی دستگاه‌های تاکسی متر ظرف یکی دو روز آینده آغاز می‌شود که این اقدام حدود دو هفته زمان می‌برد، اما افزایش نرخ کرایه تاکسی‌‎ها بر اساس مصوبه شورای شهر از ابتدای اردیبهشت ماه خواهد بود.
علی‌اصغر نیشابوری خاطرنشان می‌کند: افزایش
کرایه در 80 درصد تاکسی‌ها به میزان 15 درصد
خواهد بود و در ۲۰ درصد باقی مانده تاکسی‌ها نیز
تعرفه به میزان 20 درصد افزایش می‌یابد.
نیشابوری می‌افزاید: کرایه‌ها برای انواع تاکسی‌ها بسته به نوع خودرو، نوع کاربری و خطی که تاکسی در آن فعالیت می‌کند، متفاوت است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با اشاره به نظارت گسترده سازمان تاکسیرانی، می‌گوید: نرخ جدید کرایه تاکسی بر روی شیشه جلو و عقب تمام تاکسی‌ها نصب و با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.