شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت استفاده از ایده های خلاقانه در طراحی فضای سبز شهر گفت: شهر اصفهان در بسیاری از زمینه ها الگو بوده و طراحی فضای سبز آن نیز با وجود خشکسالی و کم آبی باید الگو باشد.

جلسه شورای راهبردی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با حضور شهردار اصفهان، اساتید دانشگاه، کارشناسان و متخصصان فضای سبز برگزار شد.

مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان در این جلسه با تاکید بر اینکه اصفهان یک باغ شهر است گفت: از این باغ شهر در سفرنامه گردشگران و شرق شناسان یاد شده است بنابراین باید برای توسعه فضای سبز شهر اصفهان به این اصل توجه کرد. وی افزود: بعد از گذشت سالها کم آبی، باید گفت که خشکسالی یک بحران نیست، واقعیتی است که باید برای حفظ سرسبزی و زیبایی اصفهان به صورت علمی با آن برخورد کرد. شهردار اصفهان ضمن ابراز نگرانی از طراحی و وضعیت فضای سبز موجود در شهر گفت: شهر اصفهان در بسیاری از زمینه ها الگو ساز بوده و طراحی فضای سبز نیز با وجود خشکسالی وکم آبی باید الگو باشد.

جمالی نژاد ادامه داد: اصفهان نیاز به پوست اندازی دارد و سالهای سال است که طراحی فضای سبز به خواب رفته است. وی آسیب های اجتماعی و افزایش آمار طلاق و افسردگی را با رسالت سازمان پارکها مرتبط دانست وگفت: ما نباید در این زمینه احساسی عمل کنیم، باید تمام فعالیت ها، کارشناسی شده باشد و درختکاری و گلکاری در این شهر نمود جدیدی پیدا کند.

وی با تاکید بر تولید انبوه گونه های مختلف گیاهی در اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه گلکاری باید با تحول گونه ها و تولید انبوه آن به زیبایی شهر کمک کنیم، هر چند در مراکز تحقیقاتی چون محمود آباد گونه های زیادی داریم اما این گونه ها در سطح شهر وجود ندارد و به چشم شهروندان دیده نمی شود.

شهردار اصفهان همچنین استفاده از ایده های خلاقانه در طراحی فضای سبز شهری را واجب دانست وگفت: کارشناسان این حوزه باید نگاه متفاوتی داشته باشند چراکه اصفهان باید در این زمینه هم مکتب ساز باشد.

120 چاه شهر خشک شده است

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در این نشست با اعلام اینکه ارتقاء طراحی فضاهای سبز شهری در اولویت کاری این سازمان قرار دارد، گفت: داشتن باغ گیاه شناسی یکی از ایده هایی است که مورد توجه شخصیتها و مسئولان و شورای اسلامی شهر اصفهان قرارگرفته و با توجه به قدمت باغ شهرهای اصفهان نداشتن یک باغ گیاه شناسی در این شهر درست نیست.

احمد سلیمانی پور افزود: در محدوده اصفهان شاهد اقلیم های بیابانی، کویری، کوهستانی و معتدل هستیم از این رو کاشت گونه های متعدد گیاهی باید در شهر مکان یابی شود.

وی اضافه کرد: برای طراحی فضای سبز و باغ ایرانی باید به وضعیت اصفهان و کم آبی نگاهی فنی و دقیق تر داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان مساحت فضاهای سبز اصفهان را ۵ هزار و ۳۵۰ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: ۳ هزار و ۶۵۰ هکتار از این فضای سبز متعلق به شهرداری است و مابقی در اختیار مراکز دولتی و ارگانها و پادگان ها قرار دارد اما شهرداری باید آبیاری کل این عرصه را تامین کنیم. مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: میانگین بارندگی در اصفهان اکنون به زیر ۱۰۰ میلیمتر رسیده و این بارش ها نیز پراکنده و ناموزون بوده است .

وی میزان مصرف آب برای نیاز آبی کل اراضی فضای سبز را ۵۴ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: اکنون با ۳۸میلیون متر مکعب، آب این اراضی را تامین می کنیم اما خشکسالی و کم آبی به هزار هکتار از فضای سبز شرق اصفهان خسارات زیادی وارد می کند.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اعلام اینکه استفاده از آبهای نامتعارف در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، گفت: اکثر چاهها در حاشیه زاینده رود قرار دارد که با توجه به جاری نبودن آب در رودخانه، این چاه ها با مشکل مواجه شده و اکنون ۱۲۰ چاه به کلی خشک شده اند. وی همچنین از آماده شدن طرح جامع آب خبر داد و گفت: با استفاده از لوله های بزرگ و ذخیره آب پساب، شبکه های انتقال آب پیش بینی شده و اگر بارش ها اتفاق افتد، مازاد آب نیز جبران می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بحران آب و طرح های پیش بینی شده برای جبران آن در حیطه فضای سبز، فعالیتهایی روی گونه های گیاهی انجام شده و متخصصان اصفهان توانسته اند کمک های موثری انجام داده و جلوتر از بحران حرکت کنند و ما اکنون با توجه به نظرات آنها می توانیم برنامه راهبردی برای آیندگان داشته باشیم.