خودروسازان آمریکایی  در راهند؟
اولین توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 برای بسیاری از بازارهای داخلی نوید‌دهنده روزهای پررونق گذشته بود این در حالی است که بازار خودرو نیز همزمان با این توافق به امید ورود سرمایه‌گذاران خارجی با جنب و جوش توصیف‌ناپذیری همراه شد. بر این اساس خبر اولین توافق هسته‌ای در ژنو در شرایطی منتشر شد که تولید خودرو در کشور با افت 50 درصدی همراه شده بود و عدم عرضه خودرو به بازار صعود غیرمنطقی قیمت‌ها را به همراه داشت. در این شرایط با توجه به توافق صورت گرفته و همچنین لغو تحریم‌های صنعت خودرو خونی در رگ‌های بی‌جان صنعت خودرو جاری شد. در این اوضاع و احوال آنچه بسیاری از اخبار خودرویی را تحت تاثیر قرار می‌داد ورود شرکت‌های آمریکایی جهت مذاکره با خودروسازان داخلی بود به‌طوری‌که برخی اخبار از رفت و آمد تولید‌کنندگان آمریکایی به شرکت بزرگ خودروساز کشور حکایت داشت.در این بین هر‌چند هیچ یک از مسوولان شرکت‌های خودروساز این رفت‌و‌آمدها را تایید نکردند اما شایعه آن همچنان فضای خودرویی کشور را پر کرده بود.تا اینکه دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو که آذرماه سال گذشته برگزار شد به نوعی شایعات مربوط به ورود خودروسازان آمریکایی را در رسانه‌های داخلی و خارجی تکمیل کرد. به‌طوری‌که برخی خودروسازان به‌طور غیر‌رسمی از حضور نمایندگانی از شرکت تسلا آمریکا در همایش مذکور خبر دادند. این اخبار در حالی به سرعت در رسانه‌ها نقل می‌شد که هیچ یک از خودروسازان به‌طور رسمی ورود خودروسازان آمریکایی را تایید نمی‌کردند. این در شرایطی است که قطعه‌سازان کشور با تایید این اخبار حتی تعداد روزهایی را که نمایندگان این کشور در ایران گذرانده‌اند نیز به رسانه‌ها منتقل می‌کردند. اما چرا خودروسازان در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند. یکی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معقتد است که بازار‌سنجی خودروسازان آمریکایی به‌طور حتم منتج به سرمایه‌گذاری نخواهد شد بنابراین با توجه به حساسیت‌های موجود خودروسازان دلیلی برای هیاهو در این مورد نمی‌بینند.
قطعه‌سازان چه گفتند؟
برخی از اعضای هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان اولین کسانی بودند که ورود خودروسازان آمریکایی به کشور را تایید کردند.از جمله محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان. وی در این زمینه به صراحت عنوان کرده بود که خودروسازان آمریکایی رایزنی‌هایی را با خودروسازان و مسوولان ایرانی برای حضور در بازار خودروی ایران انجام داده‌اند. عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو افزود: نکاتی در مورد عقد قرارداد با خودروسازان آمریکایی حتما لحاظ خواهد شد که نمونه آن، منافع ملی باید در این قراردادها لحاظ شود و صنعت داخلی باید در یک قرارداد جوینت ونچر «برد- برد»، تولید مشترک با خودروساز آمریکایی داشته و بخشی از تولیدات را صادر کند. وی همچنین تصریح کرده بود که آمریکایی‌ها برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ایران ابراز علاقه کرده‌اند و منتظرند تا بیانیه لوزان به یک توافق‌نامه تبدیل شود و به بازار ایران ورود کنند، اما هم اکنون رایزنی‌هایی صورت گرفته که باید اجازه داد ریزه‌کاری‌های آن، در یک زمان مناسب‌تر اطلاع‌رسانی شود. اظهارات برخی قطعه‌سازان در این زمینه در شرایطی مطرح بود که محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر عنوان کرده بود که منعی برای ورود خودروسازان آمریکایی به صنعت خودروی ایران وجود ندارد. وی هر چند طی هفته جاری از عدم پیشنهاد خودروسازان آمریکایی به تولید‌کنندگان خودرو در کشور خبر داد؛ اما به این نکته نیز اشاره کرده بود که منعی برای همکاری خودروسازان ایرانی با خودروسازان آمریکایی وجود ندارد، به‌شرطی که این شرکت‌ها باید ۷ پیش‌شرط اعم از همکاری مشترک، ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، سرمایه‌گذاری، ایجاد پلت فرم و طرح توسعه آن، عمق‌بخشی ساخت داخل و استفاده از توانمندی قطعه‌سازان داخلی در رابطه با توسعه صنعت خودرو را رعایت کنند. در هر صورت با توجه به اینکه هنوز اخبار مربوط به بازارسنجی خودروسازان آمریکایی تایید نشده اما توافق نهایی هسته‌ای می‌تواند در این زمینه تعیین‌کننده باشد. در حال حاضر بازار خودروی ایران بازاری بکر است که ورود هر خودروسازی با سود و منفعت زیادی همراه است.
قیمت آمریکایی‌های موجود در بازار
اما در هفته جاری خبرگزاری مهر گزارش میدانی از قیمت خودروهای آمریکایی موجود در بازار منتشر کرد. این گزارش نشانگر این است که خودروی اسپارک مدل ۲۰۱۴ در بازار ۷۵ میلیون تومان، رگال ۱۴۹ میلیون تومان، ‌ای‌تی‌اس ۱۷۵ میلیون تومان، آنکور ۱۲۸ میلیون تومان، مالیبو ۱۲۰ میلیون تومان، کروز بنزینی ۱۳۲ میلیون تومان، سونیک ۹۰ میلیون تومان و ایمپالا ۱۳۸ میلیون تومان است.همچنین شورلت کوروت ۲۰۱۰ پلاک شده با گیربکس اتوماتیک و کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر نیز به قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، گران‌ترین خودروی آمریکایی در بازار ایران است. این در حالی است که برخی مدل‌های قدیمی خودروهای خارجی نیز هنوز طرفداران خاص خود را دارد، به نحوی که شورلت وانت کاستوم مدل ۱۹۷۶ به قیمت ۳۵ میلیون تومان، شورلت مالیبو ۱۹۷۰ معادل ۶۸ میلیون تومان، شورلت کامارو ۱۹۷۷ به قیمت ۲۵ میلیون تومان و شورلت کاپریس مدل ۱۹۷۴ نیز به قیمت ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. شورلت نوا ۱۹۹۲ به قیمت ۳۰ میلیون تومان، شورلت سلبریتی ۱۹۸۹ به قیمت ۱۸ میلیون تومان، شورلت c۱۰ مدل ۱۹۷۸ به قیمت ۳۲ میلیون تومان و شورلت کاپریس کلاسیک مدل ۱۹۸۵ نیز به قیمت ۲۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.